Sluch

Sluchový orgán sídli vo vnútornom uchu koňa, v spánkovej kosti (tam je aj sídlo polohovo-rovnovážneho orgánu). Vonkajšie ušnice slúžia na optimálne zachytávanie zvukových vĺn (napomáha k tomu ich neuveriteľná pohyblivosť – dokážu sa otáčať až o 180°, a to nezávisle od seba). Vnútorné ochlpenie ušníc bráni vstupu nečistôt, hmyzu, infekcie – nesmie sa preto holiť; nanajvýš môžeme pre upravenie vzhľadu priložiť k sebe okraje ušnice a zastrihnúť chlpy trčiace von.

 

Rozlišovacia schopnosť sluchu:

Kôň rozlišuje širšie spektrum frekvencií než človek (15 Hz – 35 kHz), a to pri nižších hlasitostiach než človek. Je teda pravdepodobné, že prah bolesti prekračuje už pri zvukoch nižšej hlasitosti, než je tomu u nás. Zaujímavosťou je, že experimenty preukázali, že kôň pri erdžaní produkuje svojimi hlasivkami dve rôzne frekvencie naraz – jedna komunikuje kvalitu emócie (či kôň erdží od radosti, vzrušenia, alebo napríklad od zúfalstva) a druhá jej intenzitu. Ďalšie experimenty dokázali, že kone rozlišujú hlasy svojich konských priateľov od hlasov cudzincov – na nahrávky erdžania známych koní odpovedali omnoho častejšie než na nahrávky cudzích koní. Kone teda dokážu ako vysielať, tak aj prijímať bohatú vokálnu komunikáciu, i keď ju v prírode veľmi často nevyužívajú, aby na seba neupozorňovali predátory.

 

Audiogram koňa (plnou čiarou) vs. audiogram človeka (čiarkovane).

 

Dôsledky pre jazdca:

Snažíme sa, aby kôň nežil v hlučnom prostredí. Ale občasná pokojná, tichá hudba môže byť k prospechu, obzvlášť ako enrichment pre chorého / zraneného koňa, ktorý musí mať pokoj v boxe. Aj hudba pri jazdení môže pomôcť lepšiemu výkonu (uvoľnenie, rytmus, takt, energia lenivému koňovi, upokojenie vzrušivému koňovi), no treba ju vhodne zvoliť, aj primerane jednotlivým fázam tréningu. Experimenty na kravách preukázali, že pri klasickej hudbe kravy lepšie dojili. Na nezvyklé, hlasité zvuky koňa zvykáme pomaly, postupne a s odmenou (striekanie spreja, šušťanie igelitu, vrčanie holiaceho strojčeka, prskanie vody v hadici, zvuky áut, traktorov, motoriek, štvorkoliek, hlasná hudba na pretekoch, praskanie balónov, rachotenie plechoviek, streľba...). Netrestáme ho, keď stojí a počúva a my pritom nič nepočujeme – on totiž môže počuť aj to, čo my nie.

 

Sluchový enrichment:

Podobne ako sme koňa naučili zrakové rozlišovanie, môžeme ho naučiť aj sluchové rozlišovanie – môžeme využiť niekoľko detských zvukových hračiek, ktoré majú odlišný vzhľad, z každej potrebujeme dve. Najprv koňovi ukážeme „hot“ hračku, stlačíme ju, aby vydala zvuk (možno bude najprv potrebná istá desenzitivizácia, aby sa kôň zvuku nebál) a dáme signál k dotyku hračky, po vykonaní odmeníme. Opakujeme, kým sa kôň hračky spoľahlivo nebude dotýkať vždy, keď ju stlačíme, a to aj keď hračka leží na zemi alebo na stolíku pred koňom. Ďalší krok je stlačiť rovnakú hračku za svojím chrbtom, tak aby ju kôň nevidel, a odmeniť, keď sa kôň dotkne rovnakej hračky pred sebou. Po zvládnutí tohto kroku pridávame postupne distraktory – iné hračky – najprv do pozadia, neskôr ich už mixujeme s „hot“ hračkou. Signálom je vždy stlačenie hračky za chrbtom, teda vydanie zvuku.  Postupne môžeme koňa naučiť ďalšie „hot“ zvukové hračky s odlišným vzhľadom a neskôr ich začať miešať navzájom, aby kôň naozaj musel dávať pozor na to, aký zvuk sa ozve a podľa toho vyberal. Ak sa v tom váš kôň stane majstrom a hra ho začne nudiť, stále ešte môžete s náročnosťou „pritvrdiť“ – skombinovať rozlišovanie zvukov s farbami alebo tvarmi, čiže priradiť rôzne zvuky rovnakým predmetom, ktoré sa však líšia farbou alebo tvarom (oboma naraz nie). K tomuto účelu perfektne poslúži detská hra zvukové pexeso, ktorú tvoria dvojice kociek naplnených materiálom vydávajúcim rôzny zvuk, odlíšené jednou farebnou stenou.

 

Použité zdroje a literatúra:

Hangii, E. B. (2005). Thinking Horse: Cognition and Perception Reviewed, AAEP Proceedings, Vol.51, 246-255.

Jones, J. (2020). Horse Brain, Human brain. North Pomfret: Trafalgar Sqare.

Leblanc, M. A. (2013). Mind of the Horse. Cambridge: Harvard University Press.

Plháková, A. (2003). Obecná psychologie. Praha: Academia.

Wendt, M. (2011). How Horses Feel and Think. Richmond: Cadmos Publishing Ltd..

 

 

Späť na Zmyslové vnímanie

 

Späť na Myslenie koní