Učenie a emócie

Tak a konečne sa dostávame k tej poslednej, najdôležitejšej časti teórie učenia, na ktorú som v predošlých častiach toľko odkazovala. Už si zrejme ťukáte na čelo, čo stále mám s  tou neuropsychológiou, no uvidíte, že aspoň jej základné pochopenie je pre úspešný tréning absolútnou nevyhnutnosťou.

A to preto, že nebyť týchto nervových dejov, žiadne učenie by sa nekonalo. Zvieratá ani ľudia by sa nedokázali poučiť zo svojich skúseností, nevyvíjali by sa, vymreli by. Okrem toho, že nervová sústava autonómne riadi vnútorné orgány a hladkú svalovinu (a srdce), ovláda nepodmienené a podmienené reflexy, dáva tiež vedomiu zvieraťa správy o tom, čomu sa má v budúcnosti vyhnúť a čo má naopak vyhľadávať pri vôľou ovládaných činnostiach. Tejto funkcii sa hovorí biologická spätná väzba a spolu s ostatnými funkciami nervovej sústavy slúži k udržaniu homeostázy organizmu, prežitiu a úspešnému odovzdávaniu génov. Veľmi zjednodušene povedané, podľa toho, či nervový systém vyhodnotí určitú skúsenosť ako užitočnú, alebo naopak poškodzujúcu pre organizmus, spôsobí jedincovi subjektívne príjemné alebo nepríjemné prežívanie. Živočích podľa toho prispôsobí svoje správanie a zapamätá si skúsenosť spolu s prežívaním, ktoré spôsobila – učí sa (a vďaka tomu prežíva a rozmnožuje sa).

Pri prežívaní biologickej spätnej väzby nejde iba o bolesť alebo slasť (pri naplnení telesných potrieb). Vieme predsa, že už aj taká základná vec, ako je prežívanie bolesti, sa u rôznych jedincov a živočíšnych druhov môže veľmi líšiť. To, čo riadi rozhodnutia živočíchov opakovať alebo neopakovať určité správanie, sú emócie. Je až k neuvereniu, že ľudia boli dlhé stáročia presvedčení, že zvieratá nič necítia (dokonca ani len bolesť), že sú to len „živé stroje“ (a čo je horšie, to isté si mysleli aj o bábätkách a ešte nie tak dávno im robili mnoho veľmi bolestivých zákrokov bez tlmenia bolesti!). Dokonca ešte pred pár desaťročiami boli vedci skeptickí, keď Jaak Panksepp prvý raz prišiel so svojím obsiahlym výskumom emočných systémov zvierat (viď ďalej). Pritom už zo štúdia anatómie ľudského mozgu (a jeho ontogenézy – ktorá v skratke opakuje fylogenézu) je zjavné, že najstaršie mozgové štruktúry sú práve tie, ktoré „produkujú“ emócie – limbický systém. Ten zdieľame so všetkými cicavcami.

Mozog človeka (vľavo) a koňa (vpravo) vyfarbený podľa fylogenézy štruktúr – evolučne najstarší je „plazí mozog“ (ružovou; mozgový kmeň a mozoček – riadi fyziologické funkcie, rovnováhu), o niečo mladší je „cicavčí mozog“ (červenou; limbický systém – sídlo emócií a pamäte) a najmladší je „neokortex“ (oranžovou; vedomé pohyby, myslenie, rozhodovanie, plánovanie, morálka), čiže predovšetkým predný mozog so sivou mozgovou kôrou, ktorej má človek najviac zo všetkých živočíchov.

To znamená, že nielen človek, ale aj všetky zvieratá s limbickým systémom sú schopné pociťovať všetky základné emócie – strach, hnev, smútok, radosť, prekvapenie, odpor. Jednoduchšie živočíchy sú schopné cítiť zrejme minimálne strach (dá sa u nich pomerne ľahko napodmieňovať, napr. drobnými elektrošokmi) a samozrejme bolesť. Typicky ľudské vyššie emócie – čiže city (ako je láska, vášeň, nenávisť, závisť, túžba po pomste, estetický cit, cit pre všeobecné dobro, atď.) – u zvierat preukázané doteraz neboli. To však automaticky neznamená, že ich nie sú schopné (keďže už sa preukázalo napríklad aj to, že potkany sú schopné empatie), len sme ešte neprišli na spôsob, ako ich existenciu dokázať. Pozrime sa teraz na jednotlivé emócie tak z neurologického, ako aj z psychologického a etologického hľadiska.

Strach

Ako sme si už povedali, strach je tá najzákladnejšia emócia, ktorej je schopný každý živočích. Je to negatívna emócia – zviera ju prežíva subjektívne nepríjemne a robí všetko preto, aby sa jej čo najskôr zbavilo. Z hľadiska prežitia je to však tá najužitočnejšia emócia – CNS ňou zvieraťu totiž hlási, že má s okamžitou platnosťou prestať robiť to, čo strach vyvolalo, resp. sa vzdialiť od podnetu, ktorý strach vyvolal, inak mu hrozí nebezpečenstvo poškodenia až smrti. Ak sa strach navyše spojí s bolesťou, jeho význam je o to naliehavejší.

Z neurochemického hľadiska potenciálne škodlivý podnet (každý živočíšny druh je vrodene citlivý na určité druhy a intenzity podnetov) najprv spustí stresovú reakciu – podráždi určité zmyslové receptory, tie vyšlú nervové impulzy do centrálnej nervovej sústavy (CNS), aktivuje sa sympatická vetva autonómneho nervového systému (ANS) – vylúčia sa stresové hormóny (adrenalín, noradrenalín, kortizol, príp. aj endorfíny, ak treba tlmiť bolesť...), stlmí sa trávenie, zvýši sa frekvencia dychu, krvný tlak a tep, svaly dostanú viac kyslíka a energie, často dôjde k defekácii (nenadarmo sa hovorí „skoro som sa pos*al od strachu“).

A toto všetko je sprevádzané negatívnym emočným pozadím – teda strachom – ktorý jednak zviera motivuje, aby sa ho zbavilo, jednak umožňuje vybavenie spomienok s podobným emočným zafarbením – aby zviera mohlo využiť minulú skúsenosť na úspešný únik zo situácie.

Čo sa týka pozorovateľného správania, ak kôň zaregistruje nový podnet (nejaký predmet, zvuk, iného koňa, zviera, človeka...) a nevie si s ním poradiť, objavuje sa uňho najprv znepokojenie, ktoré postupne prerastá v strach, až panickú úľakovú reakciu – hovoríme tomu „komunikačný rebríček“. Naopak, keď sa tento podnet vytratí, resp. kôň sa naň habituuje, kôň akoby zostupuje po tomto komunikačnom rebríčku zasa naspäť do neutrálneho emočného stavu. Čo tvorí tento rebríček? Na začiatku je neutrálny emočný stav, kôň je „v pohode“. Po objavení sa znepokojujúceho podnetu kôň začína komunikovať – prvým stupienkom sú upokojujúce signály, ak nestačia, objavuje sa preskokové správanie, nasledujú stresové signály, vyhýbavé správanie, až nakoniec prichádza úľaková (FFF) reakcia. Po skončení pôsobenia stresoru zasa kôň zostupuje po tomto rebríčku naspäť dole. Samozrejme závisí od situácie, temperamentu koňa a jeho predošlých skúseností, ako rýchlo po tomto rebríčku vystúpa – mladý kôň vysoko v krvi, prípadne traumatizovaný, bude pravdepodobne preskakovať stupienky upokojujúcich signálov a preskokového správania a rovno sa bude snažiť vzdialiť a pri spamätávaní sa zo stresu mu bude zostup po jednotlivých stupienkoch rebríčka trvať dosť dlho, kým sa úplne upokojí.  Naopak skúsený kôň, aj keď možno temperamentný, si vystačí s niekoľkými upokojujúcimi signálmi, aby sa s podnetom vyrovnal. Ale samozrejme, aj jemu sa môže stať, že ho náhly, nečakaný, silný zvuk vydesí natoľko, že rovno zareaguje útekom (FFF), no potom dá len 1-2 stresové, pár upokojujúcich signálov, a je zasa ok. Pozrime sa teraz na jednotlivé stupienky bližšie.

U cicavcov často pred začiatkom a chvíľu po prežití stresu a strachu vidíme tzv. upokojujúce signály (alebo po anglicky „calming signals“; u koní ich vedecky zdokumentovala Rachaël Draaisma – jej publikácia Konejšivé signály a řeč těla u koní by mala patriť medzi povinné čítanie každého, kto sa chce pohybovať okolo koní). Medzi upokojujúce signály patrí opakované žmurkanie, odvracanie pohľadu, privieranie očí, prežúvanie naprázdno, prežúvanie s vyplazovaním jazyka dopredu, zívanie, naťahovanie sánky, odvracanie hlavy, odvracanie krku,  potriasanie krkom, otriasanie celého tela, kývanie hlavou a krkom hore-dole, hlava pri zemi, približovanie sa oblúkom, rozdeľovanie (napr. kobyla rozdelí svojím telom žriebä a človeka), otočenie sa zadkom (bez hrozenia), otočenie sa bokom, žranie, spomalený pohyb až nehybnosť (nie je to zamrznutie). Možno sa vám zdá, že tieto činnosti predsa kôň bežne robí aj vtedy, keď vôbec nie je v strese – áno, ale ak sa vyskytnú v inom kontexte, než je bežné, je prítomný potenciálny stresor, opakujú sa, je ich stále viac a viac – potom je veľmi pravdepodobné, že sú to upokojujúce signály. Každý kôň má svoje „obľúbené“ signály, ktoré používa častejšie než iné, niektoré nemusí používať vôbec. Každý kôň sa líši aj mierou komunikácie – niektoré kone komunikujú veľa a výrazne aj bežných, v podstate nestresových situáciách, niektoré menej (iba vtedy, keď to naozaj považujú za potrebné – stoické temperamenty) a niektoré bohužiaľ vôbec (tie sú akoby „vypnuté“, čo nie je dobrý psychický stav – viď nižšie časť o naučenej bezmocnosti). Treba si preto cvičiť oko, naučiť sa rozlišovať, kedy kôň komunikuje a kedy nie, aké reakcie sú typické pre daného koňa. Vždy je lepšie, ak sa „pomýlime“ a zareagujeme kladne na komunikačný signál, ktorý v skutočnosti nie je signálom, než keby sme skutočný signál odignorovali. A načo vlastne koňom tie upokojujúce signály slúžia? Kone sa nimi snažia najprv predísť stupňovaniu stresovej situácie – je to niečo ako slušná konverzácia (v ľudskom svete to poznáme takto: „Dobrý deň, aký máme pekný deň, však? Nechcem žiadne problémy. Skúsime sa nejako dohodnúť?“). Ak to nezaberie a protistrana neodpovie rovnako, teda vlastnými upokojujúcimi signálmi, neprestane sa približovať, nezmierni intenzitu svojho pôsobenia, kôň stúpa po rebríčku ďalej (viď nižšie).  Naopak, pri odbúravaní prežitého stresu, teda zostupovaní z rebríčka, sa upokojujúce signály objavujú nakoniec, čím pomáhajú koňovi úplne sa upokojiť a odbúrať nahromadené stresové hormóny (napr. sklonenie hlavy spoľahlivo aktivuje parasympatikus, slinami sa pri prežúvaní vylučuje z tela kortizol...). Upokojujúce signály často vídame aj pri fyzioterapeutickom ošetrení – terapeut uvoľní blok, koňovi sa uľaví a začne žmurkať, zívať, prežúvať a olizovať sa – v tomto kontexte je to dobré znamenie, že sa terapiou podarilo koňovi uvoľniť telesné (ale často aj s tým spojené psychické) napätie. Upokojujúce signály sa vyskytujú najmä v sociálnom kontexte (sem patrí napr. aj otočenie sa zadkom, rozdelenie dvoch koní v konflikte alebo oddelenie iného koňa od potenciálnej hrozby) – kôň nimi komunikuje protivníkovi, že nechce útočiť, ani nechce, aby on útočil naňho. Mimochodom, tieto signály používame aj my ľudia – napríklad po prežití stresu si zhlboka vydýchneme, povzdychneme... Keďže sú medzidruhovo veľmi podobné (viď napr. publikácia o psoch „Konejšivé signály“ od Turid Rugaas; všimla som si ich dokonca aj u mojich potkanov aj u mačky), môžeme ich aj my využívať pri komunikácii s koňmi – každopádne, ony sa snažia nimi s nami komunikovať (to je to olizovanie a skláňanie hlavy pri naháňaní v kruhovke – nie je to znak premýšľania ani podriadenia, ale stresu a snahy predísť konfliktu). Predbežný výskum ukazuje, že odpovedanie rovnakými upokojujúcimi signálmi, aké použije kôň, ho dokáže upokojiť a znížiť stres v tréningu – napr. keď kôň odvráti hlavu, neznamená to, že sa nesústredí alebo nás nerešpektuje, ale cíti sa nami ohrozený – a keď sa v tejto situácii aj my mierne odvrátime, sklopíme zrak a prestaneme na koňa vyvíjať tlak, hovoríme mu: „Prepáč, nechcel som ťa vystrašiť.“ Kôň zvyčajne na takéto „empatické“ správanie veľmi dobre reaguje, rýchlo sa upokojí (prestane stúpať po stresovom rebríčku) a je schopný opäť pokračovať v lekcii.

Keď kôň prežíva situáciu veľmi mierne diskomfortne, objavujú sa upokojujúce signály. Ak stresor pôsobí naďalej alebo sa jeho pôsobenie zintenzívňuje, kôň vystúpi na ďalší stupienok komunikačného rebríčka – môže sa objaviť tzv. preskokové správanie (anglicky „displacement behavior“). Sem patria bežné prejavy, ktoré sú však vytrhnuté z ich normálneho kontextu (potravové, pohybové, komfortné) – očuchávanie zeme, preberanie pyskom po zemi bez žrania, šúchanie hlavy / krku o prednú nohu, šúchanie hlavy / krku o predmety, hryzenie samého seba, olizovanie objektov, hrabanie, váľanie sa, švihanie hlavou v kruhoch. Napríklad sa stretnú dva neznáme kone. Jeden z nich použije „na pozdrav“ upokojujúce signály. Druhý kôň však neodpovedá, prvého to zneistí, a tak sa pokúsi rozpustiť napätie tým, že sa „tvári“, že robí niečo iné – začne sa akože zúrivo pásť, škrabať si nohu, otriasať sa, dokonca sa môže začať váľať. Robíme sa to aj my ľudia, keď sa cítime neisto v nejakej sociálnej situácii – škrabkáme sa, prehrabávame a uhládzame si vlasy, oprašujeme si neviditeľné smietky z oblečenia, obzeráme si nechty...

Ak podnet pôsobí ďalej, nasledujúcim stupienkom na našom komunikačnom rebríčku sú stresové signály (anglicky „stress signals“). Tu už prechádza mierne znepokojenie do ozajstného strachu aj s jeho fyziologickým doprovodom. Stresové signály zahŕňajú stredne vysoké až vysoké nesenie krku a hlavy, okrúhle oči (uvoľnené sú mandľového tvaru), môže byť až vidno beľmo, stisnuté pery, horný pysk zľahka až viditeľne predĺžený, zmenený tvar horného pysku a nosa, brada zmení tvar (ako šálka), okrúhle nozdry (uvoľnené sú pozdĺžne), aktívne sa pohybujúce ušnice, chvost vysoko nesený alebo naopak zastrčený medzi nohy, častejšie kadenie a močenie, prechádzanie sa hore-dole, keď kôň nemôže ísť tam, kam by chcel, ponáhľanie sa, náhlivé pohyby, zredukované žranie a pitie až neschopnosť žrať a piť, švihanie hlavou, častejšie úľakové reakcie.

Pri neustálom ďalšom pôsobení podnetu, prípadne zvyšovaní intenzity jeho pôsobenia, sa ešte chvíľu pred samotnou FFF reakciou objavuje tzv. vyhýbavé správanie (anglicky „distance-increasing signals“, doslovne signály zvyšujúce vzdialenosť). Kôň sa týmto správaním snaží zvyýšiť vzdialenosť medzi sebou a stresorom, či už tým, že sa vzdiali on sám, alebo sa snaží prinúť stresor, aby sa vzdialil on. Patrí sem odháňanie, naháňanie druhého, hrozenie hryznutím, hrozenie kopnutím, vyhadzovanie zadnými nohami, vyklenutý krk, zastrašujúci postoj, odchádzanie od stresora (krokom, pomalým klusom). Toto je hranica medzi vedomým správaním pod kontrolou mozgovej kôry a inštinktívnym správaním pod kontrolou vývojovo starých podkôrových centier (hypotalamus, limbický systém). Ak stres pokračuje, kôň nad sebou stráca kontrolu, snaha o komunikáciu končí a nastupujú sebazáchovné inštinkty.

Napokon teda dochádza k úľakovej, resp. FFF reakcii (fight / flight / freeze – útok / útek / zamrznutie). Kôň si najčastejšie vyberá útek, no nie je pravda, že by bol výlučne „útekovým zvieraťom“. Ak sa nachádza v známej situácii a je si istý víťazstvom, neváha zaútočiť (napr. voľne žijúce kone sa v prevahe môžu rozhodnúť zahnať predátora namiesto úteku pred ním). Niekedy však nemôže ani utiecť, ani zaútočiť (resp. nevie, čo z toho si má vybrať) – a vtedy „zamrzne“. U koňa je typickým prejavom zamrznutia nehybný postoj s vysoko neseným krkom a hlavou, s napnutým svalstvom, upreným pohľadom, nehybnými nastraženými ušami, zadržaným dychom (napr. keď sa niečoho zľakne v boxe alebo ak mu človek pri výcviku systematicky bráni utekať pred tým, čo ho desí a zároveň ho trestá za agresívnu obranu). Zamrznutie je najhoršia možná varianta, pretože neumožňuje uvoľnenie nahromadeného napätia a obnovu síl organizmu. Jeden nedávny výskum preukázal, že paradoxne kone, ktoré navonok prejavovali pri stretnutí s neznámym objektom najmenej útekových reakcií, vnútorne prežívali najväčší stres (vylučovalo sa im najviac kortizolu a najviac sa im zvýšila tepová frekvencia). Takže to, že koňa donútite stáť a neutekať pred „bubákom“ ešte vôbec nemusí znamenať, že je so situáciou „v pohode“ a že je uvoľnený – treba sledovať upokojujúce signály, preskokové správanie, známky stresu, vyhýbavé správanie. Ak kôň komunikuje na stresovom rebríčku na dolných priečkach a vracia sa rýchlo k pokojovému stavu, je to fajn. Ak nekomunikuje a je viditeľne napätý, stuhnutý, znamená to, že ste značne prekročili hranicu jeho vôľovej kontroly, je vo veľkom strese (rovnako samozrejme aj v prípade, že útočí – bráni sa – alebo zbesilo behá, ale to je väčšine ľudí zjavné, na rozdiel od zamrznutia). Ideálne je zvykať koňa na nové a desivé podnety veľmi postupne, už zmieňovanou systematickou desenzitivizáciou a protipodmieňovaním, tak, aby vôbec nedošlo k FFF reakcii – a ak sa to aj náhodou stane, nebrániť útekovej reakcii, pretože tá umožní koňovi odbúrať vzniknuté napätie (trénovať v dostatočne veľkej, bezpečne oplotenej ohrade, ideálne s ostatnými koňmi nablízku).

Keď zviera prestane prežívať strach, ANS opäť aktivuje parasympatikus (na obnovu síl) – klesá tepová a dychová frekvencia, cievy sa rozšíria, obnovuje sa činnosť trávenia, odbúravajú sa stresové hormóny; na úrovni pozorovateľného správania sa objavuje vyhýbavé správanie, stresové signály, preskokové správanie, napokon upokojujúce signály, ktorými kôň odbúra posledné zvyšky stresu a vráti sa do pokojového, neutrálneho emočného stavu– viď komunikačný rebríček na obrázku (podľa Rachael Draaisma).

Komunikačný rebríček (relaxovaný stav – stúpajúci stres – ustupujúci stres – relaxovaný stav):
1 – upokojujúce signály.
2 – preskokové správanie.
3 – stresové signály.
4 – vyhýbavé správanie.
5 – FFF reakcia.

Čo sa týka výkonu, ten môže aj po prekročení hranice FFF ešte chvíľu stúpať (viď prvý graf), ale na úkor vedomého sústredenia na činnosť a zapamätávania – čiže kôň v strese možno pre tentokrát urobí to, do čoho ho nútime, no nabudúce budeme musieť s učením začať zasa odznova, navyše s negatívnou emočnou záťažou (kôň si totiž síce nezapamätá, čo má robiť, ale veľmi dobre si zapamätá, ako sa pritom cítil a aké boli okolnosti – pretože najviac aktívny je limbický systém, kde sídli systém zapamätávania aj emócií, ktoré sa navzájom ovplyvňujú).

Krátka, jednorazová stresová reakcia, ktorá neprekročí hranicu FFF sa dá Z HĽADISKA VÝKONU považovať za „pozitívny“ stres, teda tzv. eustres, pretože napomáha prežitiu. Kone na pastvine niečo prudko vyľaká, rozbehnú sa, po pár sekundách sa zastavia a keď vyhodnotia, že nebezpečenstvo pominulo, vydýchnu si a zas sa začnú pásť. Ako eustres označujeme aj mierne vypätie pri podávaní výkonu, ktorý je pozitívne motivovaný (hodnota odmeny je vysoká a náročnosť úlohy tiež – no primerane schopnostiam). Keď sa však stresová reakcia opakuje príliš často, je veľmi intenzívna a/alebo dlhotrvajúca, prestane byť z hľadiska prežitia funkčná a naopak začne poškodzovať organizmus – stane sa tzv. distresom, „negatívnym“ stresom. Môžu za to stresové hormóny, ktoré inhibujú imunitný systém, zvyšujú krvný tlak a spôsobujú tak väčšiu náchylnosť organizmu k infekčným, srdcovo-cievnym, neurologickým, onkologickým a psychosomatickým ochoreniam. Nadobličky sa časom dokonca môžu úplne vyčerpať a hladiny stresových hormónov naopak zostávajú dlhodobo príliš nízke, čo je takisto chorobný stav – nastáva chronický stres. Aj nesprávne vedený tréning pozitívnou motiváciou môže vyvolať distres, ak je hodnota odmeny veľmi vysoká a zároveň sú požiadavky na alebo až za hranicami možností koňa.


Yerkes-Dodsonova krivka stresu a výkonu:
Kým sa zdroje organizmu nevyčerpajú, so stúpajúcim stresom (arousal – úroveň „rozrušenia“ organizmu) stúpa aj výkon; za istou hranicou však organizmus svoje zdroje vyčerpá a s pokračujúcim pôsobením stresoru výkon prudko klesá – na konci je smrť organizmu. Červená čiara označuje hranicu, keď organizmus vypína vôľovú kontrolu a nastupuje autonómna FFF reakcia – výkon síce ešte chvíľu stúpa, ale zviera už „nevie, čo robí“, sprevádzajú to negatívne emócie – strach / hnev. Otázniky označujú, že každý jedinec má túto hranicu inde a my nevieme, kde – musíme to zistiť.

Keď však do grafu dosadíme na os y namiesto výkonu emočný stav koňa, krivka bude vyzerať značne odlišne (viď druhý graf), a to ešte predpokladáme, že kôň začína v pluse, čiže že jeho prežívanie v bežnom živote je v zásade príjemné, pozitívne. Bohužiaľ väčšina koní začína na 0 alebo až niekde v mínuse, pretože nemajú naplnené základné potreby (sú málo vonku, nemajú stabilnú skupinu koní, s ktorou by boli v neustálom kontakte, nemajú neustály prístup k objemovému krmivu, často ich niečo bolí, majú nepasujúci výstroj, stresuje ich už len prítomnosť človeka, s ktorým zažili v minulosti všeličo nepríjemné...). Ale aj keď budeme optimisti a predpokladáme, že kôň má požiadavky na welfare naplnené, tak veľmi pravdepodobne už niekde medzi upokojujúcimi signálmi a preskokovým správaním sa jeho prežívanie mení na nepríjemné, negatívne. Už tu môžeme hovoriť Z EMOČNÉHO HĽADISKA o distrese. Kôň síce ešte má vôľovú kontrolu, ako-tak sa učí, ale pozornosť už zameriava viac na boj so stresorom než na učenie a spolu s naučeným správaním (cvikom) si zapamätáva aj negatívne emócie, ktoré ho sprevádzali. Jednorazovo sa výkon síce dá vybičovať na maximum, ale proces učenia je stresom značne limitovaný, nabudúce to bude o to ťažšie. Tu je na mieste uvedomiť si, kde mám ako jazdec / majiteľ koňa hodnoty, hranice – bude mi stačiť posudzovanie hranice distresu z hľadiska výkonu? Alebo bude pre mňa smerodajná emočná pohoda koňa?

Eustres-distres z emočného hľadiska. Eustres je nad 0, distres pod 0 (upokojujúce signály, preskokové správanie, stresové signály, vyhýbavé správanie, FFF reakcia).

Čo sa týka objektívneho posudzovania distresu, sú dva hlavné spôsoby merania – fyziologické premenné a behaviorálne premenné. Fyziologické premenné zahŕňajú meranie tepu, tlaku, teploty očných viečok, hladiny kortizolu v krvi a slinách. Behaviorálne premenné zahŕňajú  už spomínané prejavy v správaní – upokojujúce signály, preskokové správanie, stresové signály, vyhýbavé správanie, FFF reakcia. Nezabúdajte však vždy brať do úvahy kontext a celého koňa (nie iba uši, iba chvost...) a hlavne – to, že vy nedokážete symptómy distresu vidieť, neznamená, že váš kôň nimi netrpí! Pri štúdiu etológie si treba „cvičiť oko“, natáčať si svoje tréningy a doma si ich v kľude analyzovať, vypočuť si názory iných (viac očí viac vidí), konzultovať s odborníkmi v prípade nejasností.

Pri téme stresu sa treba zmieniť ešte o jednom pojme, a tým je hromadenie spúšťačov stresu (anglicky „trigger stacking“). Ide o to, že keď sa naraz nakopí viac drobných stresorov, ktoré inak koňovi nerobia problém a vie sa pri nich udržať v „zelenom poli“ (čiže pod prahom distresu – nanajvýš na úrovni upokojujúcich signálov), spôsobia zrazu veľkú stresovú reakciu. Ich pôsobenie sa totiž sčíta (možno dokonca násobí!) a keď už je toho na koňa príliš, vybuchne. Myslím, že toto každý z nás už zažil na vlastnej koži – ráno si zabudnete mobil, v práci vás sfúkne šéf, že meškáte, následne omylom vymažete polovicu prezentácie, na ktorej ste pol dňa pracovali a keď sa nakoniec ešte polejete kávou, tak už nadávate ako tasmánsky diabol, i keď za bežných okolností ste pokojný človek a keby vás každá z týchto vecí postretla zvlášť, dokázali by ste ju v pohode predýchať. U koňa je to podobné – vezmete ho jazdiť hladného, spoza brány vyštekne pes a zároveň prichádza z opačnej strany motorka. Do toho zafúka vietor a z kríkov vyletí červený sáčok – to je tá posledná kvapka, kôň to už nezvládne, stres prekročí hranicu FFF reakcie a on sa dá na útek. Nepozornému človeku sa môže zdať, že sa „zrazu“ splašil a ešte ho za to aj potrestá. V skutočnosti však chudák kôň robil všetko, čo bolo v jeho silách, aby sa ovládol, ale jednoducho toho naňho už bolo moc.

Ako funguje hromadenie spúšťačov.

Výborné video o trigger stacking z dielne Fair Horsemanship.

Ak je zviera opakovane a nepredvídane vystavované intenzívnym podnetom vyvolávajúcim strach (hlavne nekonzistentnému trestaniu), môže sa uňho časom rozvinúť tzv. generalizovaná úzkosť. Úzkosť je vlastne strach bez predmetu – zviera sa už bojí úplne stále a úplne všetkého, stále očakáva nebezpečenstvo. Aj jeho reakcie sa stávajú nepredvídateľnými a je nebezpečné sebe aj okoliu, telo aj psychika sú v chronickom distrese.

Na druhej strane pri systematickom trestaní bez možnosti uniknúť negatívne vnímanému podnetu sa časom vyvinie stav nazývaný naučená bezmocnosť. Prvý raz ho popísal Martin Seligman, keď ho v 60. rokoch pozoroval pri pokusoch so psami a hlodavcami (a neskôr aj s ľuďmi – kedysi neboli etické komisie také prísne). Opakovane vystavoval zvieratá v pokusných klietkach elektrošokom, ktorým sa nemohli nijakým svojím správaním vyhnúť. Po čase u zvierat vymizla akákoľvek aktivita, snaha uniknúť. Dokonca ani keď im neskôr dal možnosť preskočiť do druhej časti klietky, kde podlaha nedávala šoky, zvieratá zostávali apaticky ležať – naučili sa, že nemajú žiadnu kontrolu nad tým, čo sa im deje, že nemá význam snažiť sa brániť. Okrem tohto behaviorálneho dôsledku boli popísané ďalšie, kognitívne a emočné – úbytok mentálnej činnosti, znížená schopnosť sústredenia, emočná otupenosť, depresia (s možným somatickým syndrómom vyjadreným poruchami spánku, chuti na jedlo, na sex...). Tento stav môže byť prechodný, ale aj trvalý, záleží od dĺžky trvania a intenzity nepríjemných podnetov. U pokročilých koní dôsledne trénovaných cez R– je naučená bezmocnosť pomerne častým javom – dokonca vyhľadávaným. Takýto kôň je považovaný za poslušného, rešpektujúceho človeka, dobre jazditeľného. Funguje ako hodinky, nechá si so sebou robiť úplne všetko, bárs by aj drôtom do oka pichať. Nedovolí si ani len sa nadýchnuť inak, než si jeho jazdec želá. Z etologického hľadiska pozorujeme absolútne podriadenie vôli človeka, nevyjadrovanie emócií (stres sa prejaví iba psychosomaticky, napr. žalúdočnými vredmi), keď kôň nemá povel, iba pasívne bez záujmu stojí. V najhoršej fáze sa u takéhoto koňa aj pri pobyte na pastvine prejavuje konský model depresie – nezáujem o iné kone, činnosti, potravu, nehybné státie bokom od ostatných, s rovnou hornou líniou krku, prázdnym, dovnútra obráteným pohľadom, nehybnými ušnicami, nevyjadrenou mimikou a zveseným, „mŕtvym“ chvostom. Naučte sa tieto symptómy dobre rozoznávať a dávajte si na ne veľký pozor, vždy signalizujú niečo vážne! Kôň nie je stroj, nemal by sa tak správať!!!

Depresívny kôň – rovný krk, nehybné uši nabok, vpadnutý prázdny pohľad, nezáujem o okolie.

Rozdiel medzi koňom v depresii a relaxujúcim koňom.

Poznámka – nemyslite si, že naučená bezmocnosť je niečo, čo koňom spôsobí iba nešikovný amatér – opak je pravdou! Práve tí „najlepší“ tréneri sú najzdatnejší v tom najrafinovanejšom spôsobovaní naučenej bezmocnosti. A vydávajú to za „dôveru“, „harmóniu“ a „partnerstvo“, za „poslušného“, dobre vytrénovaného koňa. Tiež sa nedajte pomýliť tým, že tréner pracuje s koňmi bez uzdenia alebo „vo voľnosti“ zo zeme – to je len výsledok. Ak nepracoval s koňmi naozaj vo voľnosti a bez výstroja od samého začiatku, s tým, že mohli kedykoľvek odísť, nie je to skutočná sloboda, ale veľmi dobre ukrytá naučená bezmocnosť – začína sa so zubadlom, v kruhovke a kôň je systematicky podriaďovaný tlakom (R–) vôli človeka, až kým nemá ohrady a remene „v hlave“ – potom už tie ozajstné nie sú potrebné. Presne ako v spomínaných experimentoch – aj keď už sú „dvere otvorené“, zviera o tom nevie, nevidí možnosť uniknúť.

 
Dva obrazy naučenej bezmocnosti, na prvý pohľad veľmi rozdielne, no v skutočnosti veľmi podobné.

Pri téme strachu zmienim ešte zvláštnu poruchu, ktorou trpí bohužiaľ mnoho koní – a tou  je separačná úzkosť. Je to strach z odlúčenia od ostatných koní (no v prípade osirelých žriebät práve naopak z odlúčenia od ľudí). Vzniká už v žriebäcom veku narušením vzťahovej väzby s matkou – priskorým, necitlivým odstavením, ktoré je dnes bohužiaľ také bežné... Žriebä potrebuje byť s matkou aspoň rok, no zvyčajne sa odstavuje už v 6, niekde dokonca už v 4 mesiacoch! Následne počas života kôň často mení majiteľa a miesto ustajnenia a s každou ďalšou zmenou sa viac a viac obáva, že zasa o svojich priateľov príde. Pre koňa je totiž prirodzené žiť takmer po celý život v rovnakej malej skupinke koní – to, čo im robíme, ich nesmierne stresuje. V tomto svetle je zrazu celkom pochopiteľné, že kôň nechce odchádzať od svojich druhov. Keď sa to snažíme riešiť násilne, celý problém sa ešte viac stupňuje a kôň si môže v panike vážne ublížiť; a keď sme „dôslední“ a koňa zlomíme, upadne do naučenej bezmocnosti, čo je ešte horšie. Lepšie je využiť sytematickú desenzitivizáciu a protipodmieňovanie, pracovať vo voľnosti a len pomaličky zväčšovať vzdialenosť a čas strávený od koní (každé kritérium zvlášť), bez toho, aby kôň prekročil hranicu distresu.

V chove koní sa treba snažiť čo najviac stresorov eliminovať (dbať na to, aby mal kôň dostatok voľného pohybu, konskej spoločnosti, objemového krmiva, aby bol zdravý a nič ho nebolelo, aby mu sedel výstroj...), vo výcviku nebyť pre koňa zdrojom ďalšieho stresu (predchádzať vzniku konfliktov a nebezpečných situácií, korektne používať pozitívne alebo negatívne posilňovanie, rešpektovať zákonitosti konskej biomechaniky, aby sme koňovi jazdením neubližovali, ale posilňovali jeho zdravie, nepoužívať tresty ani zaplavovanie, už pri objavení sa upokojujúcich signálov prestať s činnosťou, zrkadliť vlastnými upokojujúcimi signálmi a prehodnotiť svoje postupy) a čo sa týka neovplyvniteľných vonkajších stresorov, koňa na ne treba zvykať po jednom a po malých krôčikoch – systematickou desenzitivizáciou, protipodmieňovaním, každý jeden podnet a jeho vlastnosti (vzhľad, zvuk, dotyk, pohyb...) brať ako zvláštne kritérium, ktoré treba naučiť – vyhýbať sa hromadeniu stresorov.

Hnev

Tiež negatívna emócia, no nesúvisí s agonistickým správaním predátorov (lovom), ako by si mnohí možno mysleli, ale skôr s vnútrodruhovými interakciami – pri obrane teritória, zdroja potravy či vody, keď si matka bráni mláďa... Tiež je to častá reakcia na stupňujúcu sa frustráciu (keď je zvieraťu bránené naplniť určitú potrebu – ale aj v tréningu, keď chce získať odmenu, ale nevie ako). Prejavuje sa typicky silne dozadu sklopenými ušami, dozadu zvraštenými predĺženými nozdrami, odhalenými chňapajúcimi zubami, až otvorenou papuľou, ktorou sa kôň môže zahnať, potriasanie, mávanie hlavou, dupanie, hrabanie, prudké švihanie chvostom, varovné zdvíhanie nohy až kopanie, stavanie sa na zadné nohy. Najnebezpečnejší je útok prednými nohami, ten môže byť až smrteľný. Zadnými nohami sa kôň skôr bráni, než útočí.

Útoku u normálne socializovaného koňa predchádza komunikačný rebríček, ako sme ho popisovali pri strachu (len výsledkom nie je útek, ale útok) – kôň chce najprv predísť konfliktu upokojujúcimi signálmi, nasleduje presokokové správanie, potom stresové signály, vyhýbavé správanie a až keď nič z toho nezaberie, kôň sa uchýli k skutočnému útoku. Kôň, ktorý nebol socializovaný v stáde, má narušenú identitu alebo kôň, ktorý bol systematicky trestaný za komunikáciu, môže útočiť bez varovania. Nie je nič horšie, než trestať zviera za to, že vás varuje, aby ste prestali s tým, čo mu vadí. To ho nenaučí zmieriť sa s procedúrou, naučí ho to útočiť „z ničoho nič“, čo je extrémne nebezpečné. Nerobte to, rešpektujte, čo vám kôň hovorí, neprekračujte jeho hranicu distresu a vyhnete sa zbytočným konfliktom.

Čo sa týka agresie z frustrácie, v tréningu sa snažíme postupne budovať frustračnú toleranciu koňa, aby postupne dokázal zvládať stále viac a viac neúspechov – aby ho neodrádzali, ani nehnevali, teda aby tréning dobre a bezpečne napredoval. Kľúčom k úspechu je robiť to naozaj POSTUPNE – preto najprv pri učení nového správania používame režim kontinuálneho posilňovania a až keď je už správanie ako-tak ustálené, prechádzame plynule na režim nepravidelného posilňovania. Pri tvarovaní sa snažíme spočiatku kritériá zvyšovať po tak malých krôčikoch, aby kôň nikdy nebol neúspešný viac ako 1-2x po sebe (potom radšej na chvíľu kritérium zasa znížime); pokročilý kôň už však zvládne viac neúspechov bez toho, aby sa objavili negatívne emócie (to už si každý svojho koňa pozná, koľko zvládne).

Radosť

Radosť pozorujeme najmä u živočíchov schopných hrať sa, obzvlášť pri sociálnych hrách. Prejavuje sa hravou mimikou tváre – uši hrajú, oči žiaria, čeľuste sú uvoľnené, horný pysk sa predlžuje a kôň ním môže s natiahnutým krkom „štekliť“ druhého koňa. Chvost je nesený uvoľnene až vysoko, svalstvo je tiež uvoľnené, pohyby sú elegantné, svižné, plynulé. Pri hre (a dvorení) často kone robia cviky, ktoré patria do vysokej školy – piafu, pasáž, dovnútra plece, levádu, pesádu, španielsky krok, piruety, preskoky... Zdravý, spokojný kôň sa z času na čas rád hrá (žrebce najviac, trošku menej valachovia a najmenej kobyly – tie sú „naprogramované“ šetriť energiou na vychovávanie žriebät). Typické konské hry sú spoločné behanie, hrané rituálne súboje, poťahovanie sa (za hrivu, chvost, ohlávku...), dokonca preťahovanie o konár... Kone sa rady zahrajú aj s umelými hračkami ako sú veľké lopty, zavesené lopty, s hračkami, z ktorých pri kotúľaní vypadáva žrádlo... Je fajn takúto zábavu dopriať najmä koňom, ktoré musia byť z vážnych zdravotných dôvodov dočasne zatvorené v boxe, ale aj na spestrenie života na pastvine.

Smútok

Smútok je emócia, ktorú pozorujeme často u sociálne žijúcich zvierat, pri odlúčení úzko naviazaných jedincov. Je to vyjadrenie straty, pretrhnutia silnej vzťahovej väzby. U koní bolo pozorované, že po smrti člena skupiny sa v jeho blízkosti ešte niekoľko dní zdržiavali, akoby sa lúčili, kým sa pohli ďalej – je možné, že toto „lúčenie“ im pomáha vyrovnať sa so stratou žriebäťa či priateľa. Bohužiaľ domácim koňom je takáto možnosť rozlúčky daná veľmi zriedka.

Silný smútok prežívajú aj kobyla a žriebä pri násilnom odstave (viď vyššie časť o separačnej úzkosti). Môže to viesť až k depresii a celoživotnej traumatizácii. Ak naozaj z vážnych dôvodov nemusíte, neodstavujte umelo a už vôbec nie v prvom roku života žriebäťa a aj potom len pomaly, postupne.

Veľmi ťažko znášajú odlúčenie aj dvaja úzko naviazaní konskí priatelia (tzv. „pair bond“ alebo „peer relationship“ – niečo podobné sa snažíme získať aj v našom ľudskom vzťahu s koňom), dokonca sa výnimočne môže stať, že smútok prerastie v tak hlbokú depresiu, že kôň odmietne žrať a uhynie. Preto opäť, vyhýbajte sa trvalému odlúčeniu dobrých priateľov, nemeňte ustajnenie, nepredávajte svojho koňa. Poskytnite mu stabilný domov, kde nájde vzťahy na celý život – to je pre kone normálne, tak žijú aj v divočine. A ak musíte, tak to aspoň urobte citlivo, podľa možnosti postupne, s využitím pozitívneho posilňovania.

Prekvapenie

Prekvapenie si netreba mýliť s úľakovou reakciou (FFF). Prekvapenie nastáva, keď si je zviera isté určitým výsledkom (či už vlastnej činnosti, alebo vývoja vonkajších udalostí) a ten sa nedostaví. Alebo naopak, keď sa objaví podnet, výsledok, ktorý kôň nečakal (príde do boxu a na sene je nasypaná mrkva, čo nebýva). Môže byť príjemné i nepríjemné. Typicky vidíme prekvapenie u koňa, keď prvý raz začneme s nepravidelným režimom posilňovania. Citlivým určením pomerov posilnení (chvíľu posilňujeme viackrát po sebe, potom menej, ale potom zasa trošku viac...) prekvapenie neprerastie do frustrácie, ale kôň sa so zmenou ľahko vyrovná a pristane na nové pravidlá hry.

Odpor

Je to telesne-emočná reakcia na potenciálne škodlivý podnet – niečo, čo vzhľadom, pachom či chuťou pôsobí, že šíri infekciu, že je to jedovaté a pod.. Každý živočíšny druh je vrodene naprogramovaný cítiť odpor k iným podnetom. U ľudí sú to často napr. jedovaté živočíchy ako hady a pavúky, červy prezrádzajúce hnilobné procesy, pach pokazeného mäsa... U koní sú to neobvyklé pachy a chute, ktoré by mohli napovedať o jedovatosti rastlín. O tom sa presviedčame často pri odčervovaní pastou, zavádzaní nového krmiva, vitamínov či orálne podávaných liekov – kone cítia aj minimálne množstvo a väčšinou čudne chutiacu/páchnucu hmotu odmietnu zožrať. Často ich treba na nové chute zvykať veľmi dlho a postupne, po kávových lyžičkách a zároveň kamuflovať chuť džúsom, výživou či medom. Veľký problém to býva pre vytrvalostných jazdcov, keďže potrebujú, aby kôň pri prestávke vypil dostatok vody s elektrolytmi, no kone cudziu vodu často odmietajú. Tu príde veľmi vhod tréning pozitívnym posilňovaním – koňa totiž možno pomerne ľahko naučiť piť na povel – a za odmenu vypije aj vodu, ktorá mu nechutí.

Či kone cítia odpor k hadom a pod. ako my, je ťažké zistiť, ale určite z nich majú strach (zvyčajne) a boja sa napr. aj hadice – to je priestor pre systematickú desenzitivizáciu. Zaujímavé je aj to, že kone sa boja, keď cítia pach zdochliny (ktovie, či cítia aj odpor) – pozostatok inštinktov, pretože zdržiavať sa v blízkosti zdochliny je nebezpečné, nablízku môže byť predátor.

K čomu však kone určite odpor necítia, sú ľudia s telesným či mentálnym handicapom, nedokonalým vzhľadom... Prijímajú ich bezpodmienečne, nehodnotia, nevysmievajú sa. Záleží im iba na tom, ako sa k nim človek správa a podľa toho reagujú – to je úžasný terapeutický faktor v hipoterapii. Čo sa týka ich vzťahu k postihnutým koňom, je to rôzne, ale obvykle v dobre zohranej skupine zdravé kone tomu chorému (napr. slepému) pomáhajú, chránia ho. Ak je však v skupine napätie z dôvodu nenaplnených potrieb (málo priestoru, potravy, vody, prístreškov, nevhodné zloženie stáda, nesprávne socializované kone, kone nie sú spolu nepretržite), môže sa stať, že slabšieho jedinca budú odháňať, prípadne naňho môžu až zaútočiť (zažila som aj prípad usmrtenia).

Emočné okruhy v mozgu

Čo sa týka neurologického základu týchto emócií, z rozsiahlych výskumov Jaaka Pankseppa vyplýva, že v mozgoch cicavcov existuje sedem rôznych okruhov („circuits“), ktoré riadia emočné odozvy na podnety a súvisia aj s aktiváciou príslušných behaviorálnych vzorcov:

VYHĽADÁVANIE anglicky „SEEKING circuit“ (okruhy sú označené naschvál veľkými písmenami, aby sa nezamieňali s jednotlivými emóciami, ktoré produkujú). Aktivuje sa, keď zviera aktívne skúma svoje prostredie, hľadá možnosti, ako získať posilnenie. Býva aktívny pri vyhľadávaní potravy, príslušníkov vlastného druhu, partnera na párenie, ale aj proste nových podnetov (aj to je jedna z psychických potrieb koňa). Podľa toho, v akom kontexte sa zviera nachádza, môže sa činnosť tohto okruhu prelínať s činnosťou ďalších, preto ju môžu sprevádzať tak pozitívne (radosť), ako aj negatívne emócie (strach, hnev). Vylučuje sa pritom hlavne dopamín a serotonín – neurohormóny, ktoré vyvolávajú pocit uspokojenia a bezpečia, podporujú snahu zvieraťa explorovať. Tento okruh čo najviac využívame v tréningu pozitívnou motiváciou.

HRA – „PLAY circuit“. Aktivuje sa logicky pri hre, jeho činnosť sprevádza radosť, vylučuje sa serotonín a dopamín, pri sociálnej hre aj oxytocín. Má súvis s nácvikom lovu koristi, dvorením partnerovi, starostlivosťou o mláďatá... Preto súvisí aj s činnosťou ďalších okruhov. Tiež ho využívame v tréningu pozitívnou motiváciou.

STAROSTLIVOSŤ – „CARE circuit“. Ten je aktívny nielen pri starostlivosti o mláďatá, ale aj pri afiliatívnych interakciách medzi spriatelenými jedincami (napr. vzájomné škrabkanie sa). Spája sa s príjemnými emóciami, ktoré my ľudia popisujeme ako „láska, intimita, spolupatričnosť“. Pri láskyplných pohľadoch a dotykoch sa vylučuje u oboch zúčastnených strán oxytocín (pri kojení mláďat aj prolaktín), ktorý naďalej posilňuje ich vzájomnú emočnú väzbu. Pri tréningu pozitívnou motiváciou je tento okruh nenahraditeľným „lepidlom“, ktoré nás s koňom zbližuje (formou dotykov – hladkania a škrabkania – a spoločného odpočívania).

TÚŽBA – „LUST circuit“. Aktivuje sa pri dvorení a sexuálnom akte – pomáha aktivovať vrodené vzorce správania, ktoré povedú k úspešnému rozmnožovaniu. U dobre socializovaných jedincov sa spája s vyhľadávaním a starostlivosťou a s pozitívnymi emóciami; vylučujú sa pritom endoopiáty a oxytocín. Avšak napr. u nesocializovaných, primladých plemenných žrebcov sa môže spájať skôr s hnevom a stresovými hormónmi. V tréningu tento okruh pochopiteľne nie je žiadúce aktivovať. Často sa však stáva, že premotivovaný valach/žrebec je v tréningu viditeľne vzrušený – v podstate je to tiež známka toho, že stres prekročil hranicu FFF – pretože v skutočnosti je to FFFF – flight, flight, freeze or flirt – a tu sa prejaví práve ten „flirt“. Kôň tak ventiluje nahromadené napätie. Pre nás by to mala byť významná spätná väzba a mali by sme tréning prispôsobiť tak, aby kôň zostával síce motivovaný, pozorný, ale zároveň relaxovaný. Samozrejme však opäť musíme hodnotiť koňa ako celok, nezameriavať sa iba na to jedno... Ak je kôň celkovo relaxovaný, má uvoľnenú mimiku a svalstvo celého tela, zjavne odpočíva (mimo tréningu alebo počas desenzitivizácie), „vysunutý podvozok“ je pravdepodobne proste súčasťou jeho uvoľnenia. Ak je to ale počas tréningu, kôň je celý napnutý ako struna a má zjavnú erekciu, to je varovný signál.

STRACH – „FEAR circuit“. Ten je aktívny v ohrození, spája sa s rovnako pomenovanou emóciou. Do organizmu sa pritom vylučuje adrenalín, noradrenalín, kortizol a ďalšie stresové hormóny. Utlmuje vedomú činnosť a aktivuje automatické, vrodené reakcie (FFF odpoveď). Pri tréningu negatívnou motiváciou (R–, P+, P–) prevažuje aktivita tohto okruhu. Objavujú sa už spomínané upokojujúce signály, preskokové správanie, symptómy stresu, vyhýbavé správanie až FF reakcia. Pri chronickom strese generalizovaná úzkosť alebo naopak naučená bezmocnosť, animálny model depresie.

HNEV – „RAGE circuit“. Aktivuje sa pri agresívnej obrane mláďat, partnera, teritória, potravy... Ak pozorujeme vnútrodruhový súboj o dominanciu (čiže situačnú snahu získať limitovaný zdroj), u týchto zvierat je v akcii práve tento okruh. Súvisí s negatívnou emóciou hnevu, vylučujú sa stresové hormóny, aby telo malo dosť síl na útok. Aj vyhľadávanie sa môže skombinovať s hnevom – ak zviera nájde zdroj, ale zistí, že niečo/niekto mu bráni v prístupe k nemu. Tomu sa snažíme v tréningu vyhnúť – nadmerné frustrovanie koňa v R+ tréningu môže viesť práve k hnevu. Pozor, nezamieňať si agresivitu z hnevu s obrannou agresivitou zo strachu – k tej dochádza pri používaní P+, zaplavovaní, nesprávnom používaní R– (tam je v hre FEAR, nie RAGE).

PANIKA/ZÁRMUTOK – „PANIC/GRIEF circuit“. Je aktívny vo chvíľach, kedy dôjde k náhlemu odlúčeniu emočne naviazaných jedincov. Súvisí so smútkom a sprevádza ho pokles hladín dopamínu a serotonínu – jedinec môže až upadnúť do depresie. Samozrejme sa jeho aktivácii snažíme vyhnúť – ak už naozaj musíme odlúčiť dvoch priateľov alebo odstaviť žriebä, snažíme sa to robiť postupne, s využitím R+ (viď vyššie).


Zjednodušený prehľad emočných okruhov vo vzťahu k učeniu. Pri používaní R+ a P– môžu byť aktívne okruhy SEEKING, PLAY, CARE; pri používaní R– a P+ sú aktívne okruhy FEAR, RAGE, PANIC/GRIEF (obrázok z connectiontraining.com).

Optimálny emočný stav

Optimálne samozrejme je, ak je kôň zdravý, spokojný, má naplnené všetky potreby, nenachádza sa v chronickom distrese, prevažuje uňho aktivita okruhov vyhľadávania, starostlivosti a hry – čiže prežíva hlavne radosť, jeho základné emočné ladenie je pozitívne, hľadí na svet ako na príjemné, bezpečné miesto, má pocit kontroly nad sebou a životom. Pocit kontroly je pre wellbeing koňa kľúčový, pretože odtiaľ pramení jeho pocit bezpečia. Ak nemá nad ničím vo svojom živote kontrolu, necíti sa dobre. Dajme preto koňom možnosť občas rozhodovať – vybrať cestu na prechádzke, vybrať si, či chce ísť dnes jazdiť, alebo nie, naučiť ho komunikovať s nami o veciach – chceš deku alebo nie? chceš bezzubadlovku alebo uzdečku so zubadlom? Nechať ich spúšťať procesy, ktoré sú im nepríjemné, na ktoré si zvykajú (striekanie sprejom, injekcie, sedlanie, strúhanie...) – tým, že ony sú tými, kto nám dáva povolenie na štart, práveže zvládnu oveľa vyšší level nepríjemností a ochotne spolupracujú. Kôň v dobrom emočnom zdraví je zvedavý, teší sa na spoluprácu, ale na druhej strane nie je príliš vzrušený, nie je na tréningu závislý, vie zachovať pokoj a „chladnú hlavu“, keď sa aj náhodou rozruší (napr. pri skákaní vo voľnosti), vie sa zasa rýchlo upokojiť. Správnym tréningom pozitívnou motiváciou sa tento stav snažíme dosiahnuť a udržiavať – aby nás kôň nielen poslúchal, ale aby s nami mohol predovšetkým žiť šťastný život.

Použité zdroje a literatúra:
Draaisma, R. (2018). Konejšivé signály a reč těla u koní. Jihlava: Arcaro.
Munsters, C. C. B. M., Visser, E. K., van den Broek, J., & Sloet van Oldruitenborgh-Oosterbaan, M. M. (2013). Physiological and behavioral responses of horses during police training, Animal, 7(5), 822-827. doi: 10.1017/S1751731112002327
Panksepp, J. (1998). Affective Neuroscience: The Foundations of Human and Animal Emotions. New York: Oxford University Press Inc..
Plháková, A. (2003). Obecná psychologie. Praha: Academia.
Seligman, M. E. P. (1992). Helplessness: On Depression, Development and Death. W. H. Freeman & Co..
Selye, H. (1978). The Stress of Life. McGraw Hill Education.
Skipper, L. (2005). Let Horses Be Horses. London: J. A. Allen.
Šusta, F. (2014). Trénink je rozhovor. Praha: Plot.
Wendt, M. (2011a). Trust Instead of Dominance. Richmond Upon Thames: Cadmos Publishing Ltd..
Wendt, M. (2011b). How Horses Feel and Think. Richmond Upon Thames: Cadmos Publishing Ltd..

Späť na Teóriu učenia