Medzidruhový tréningový dialóg

Ak ste sa už úspešne prelúskali teóriou učenia, je čas konečne sa začať venovať samotnému tréningu. Avšak skôr, než si napcháme vrecká dobrotami a vydáme sa nadšene za naším štvornožcom, povenujme sa ešte trochu metodike „pozitívky“. Tento spôsob tréningu totiž už funguje niekoľko desaťročí a za tú dobu tréneri prišli na určité zákonitosti, techniky, dôležité poznatky o tom, ako to v tréningu funguje, na čo si treba dať pozor, ako predchádzať chybám a ako riešiť tie problémy, čo predsa len nastanú. V nasledujúcich článkoch si teda predstavíme tieto poznatky – poučme sa z pokusov a omylov iných, ušetríme si tým vlastný čas, námahu a nervy. :)

Ako vyzerá „pozitívka“ v praxi?

Najprv taký všeobecný popis toho, ako zvyčajne vyzerajú kone vedené pozitívnou motiváciou (ak majú dobrého trénera) – aby ste si to vedeli predstaviť.

Kone trénované pozitívnou motiváciou sa na tréning tešia. Tešia sa nielen na samotné odmeny, ale aj na cviky samotné, na signály k vykonaniu cvikov a samozrejme aj na trénera, ktorý signály dáva. Pri tréningu sú pozorné, nadšené a zároveň pokojné – uvedomujú si, čo robia, robia to zámerne a z vlastnej vôle. Učia sa veľmi rýchlo, efektívne a perfektne si naučené pamätajú aj celé roky. Tréner sa snaží nikdy ich neuvádzať (vedome ani nechtiac) do distresu, kone majú situáciu vždy pod kontrolou, teda majú pocit bezpečia. Vedia, že ak „povedia“, že niečo nemôžu či nechcú urobiť, človek to bude rešpektovať a nebude ich do toho nasilu nútiť – a práve preto tak ochotne spolupracujú. Nikdy presne nevedia, kedy a akú odmenu dostanú – a práve preto sa stále tak veľmi snažia. Keď je im to dovolené, skúšajú vlastné nové spôsoby riešenia úloh – sú tvorivé! Zároveň však aj vedia, kedy kreativitu nemajú ponúkať. Vedia s tréningom skončiť, nie sú na ňom závislé. Takto vyzerajú kone, ktoré majú dobrého „pozitívneho“ trénera. :)

Medzidruhový tréningový dialóg

Kôň a človek sú značne odlišné živočíšne druhy. Kone komunikujú navzájom predovšetkým veľmi jemne odstupňovanými neverbálnymi prejavmi – využívajú mimiku, ale aj pohyby a polohu celého tela. Disponujú veľmi pohyblivými ušnicami, pyskom, dlhým krkom, dlhým trupom, štyrmi nohami a chvostom. Na druhej strane ľudia sa sústredia predovšetkým na verbálnu stránku komunikácie (i keď tiež komunikujú až z 90% neverbálne, no väčšinou si to vôbec neuvedomujú), často hovoria nezrozumiteľne či nekongruentne (ústa hovoria jedno, ale telo druhé – to zvieratá obzvlášť mätie) a ich pohybové možnosti sú v porovnaní s koňmi dosť chabé. Preto aby sme tieto rozdiely dokázali prekonať a napriek nim sa dohovorili, potrebujeme nejaký spoločný „jazyk“.

V tréningu pozitívnou motiváciou je základom obojstranná jasná komunikácia – obaja, tréner, aj zviera, sa navzájom rešpektujú, „počúvajú“ jeden druhého a snažia sa čo najzrozumiteľnejšie vyjadrovať svoje požiadavky a pocity. Ak tento dialóg funguje, dokážu sa dohodnúť k vzájomnej spokojnosti. Ak nefunguje (väčšinou preto, že tréner nepočúva a/alebo „hovorí“ nezrozumiteľne), dochádza nielen k zníženiu efektivity učenia, ale hlavne k narušeniu vzťahu medzi nimi, k emočnej frustrácii, nepohode. Preto prvé, čo musíme pochopiť, je základná „slovná zásoba“ tvoriaca tento dialóg medzi dvoma rôznymi živočíšnymi druhmi:

Signál správanie → bridge → odmena.

Takto vyzerá hotový cvik, keď už zviera aj človek ovládajú spoločný jazyk – človek dá konkrétny signál, zviera vykoná konkrétne správanie, človek ho označí bridgom a posilní ho (odmení). Učíme sa ho však odzadu – čiže začíname od odmeny (primárneho pozitívneho posilnenia), pomocou nej učíme zviera rozumieť významu bridgu (sekundárne pozitívne posilnenie), aby sme potom mohli bridgom označovať želané správanie a meniť ho do konečnej podoby podľa rôznych kritérií, a napokon toto hotové správanie dávame pod kontrolu signálom. Časom sa tento dialóg môže stať kruhovým – signál sa stane zároveň odmenou, a tak môžeme robiť s koňom stále viac a viac cvikov po sebe a až na koniec série odmeníme primárnym posilnením (Šusta, 2014).

Kým sa pustíme do popisu jednotlivých „slov“ tréningového dialógu, chcem sa zmieniť ešte o jednej dôležitej veci, ktorá by mala sprevádzať celý váš tréning od samého začiatku – a to je dobrý tréningový rytmus. O čo ide? Je to vlastne správne načasovanie jednotlivých úkonov a ich plynulé nadväzovanie (Šusta, 2014) – napr. kedy dať signál (a kedy nie), ako dlho čakať na správanie zo strany koňa (a čo robiť, ak neprichádza), kedy dať bridge, ako a kedy podať odmenu a zas následne kedy dať ďalší signál atď.. Nie je totiž dobré ani sa ponáhľať, ani s jednotlivými krokmi otáľať. A záleží aj na individuálnych vlastnostiach koňa – predovšetkým na jeho temperamente (napr. u citlivého, pohyblivého koňa treba udržiavať svižné tempo, ale zároveň vystupovať veľmi pokojne, uvoľnene a nerobiť žiadne prudké pohyby...). Aj keď si perfektne naštudujete teóriu, s týmto pravdepodobne budete mať spočiatku problém. Preto doporučujem napozerať si vopred videá od profesionálnych trénerov, ktorí majú tento tréningový rytmus už „v krvi“ a hlavne si to potom nacvičiť s nejakým kamarátom predtým, než pôjdete za koňom (a ideálne si to nahrať na video a potom si pozrieť, aké robíte chyby – človek to „v priamom prenose“ málokedy dokáže vnímať). Predídete tým množstvu frustrácie a nezdarov – a od začiatku si zabezpečíte čistú, ničím nerušenú komunikáciu s vaším koňom.

Učenie sa komunikácii s koňom môžeme prirovnať k stavaniu pyramídy – základňou je tých pár najdôležitejších „slovíčok“ spomínaných na začiatku. Na ne nasadá cit pre tréningový rytmus. A na samom vrchole je porozumenie jazyku živočíšneho druhu, s ktorým pracujeme (v našom prípade konskému jazyku) – musíme sa naučiť čítať ich neverbálne signály, ktorými vyjadrujú svoje potreby, pocity, nálady, bolesť a stres a primerane na ne odpovedať v rámci obmedzených možností nášho tela (viď tento článok). Nemám tým na mysli používanie „reči tela“ ako tlaku na donútenie koňa k poslušnosti, naopak, naučiť sa používať svoje telo (vedieť dýchať, pozerať sa, pohybovať sa, postaviť sa...) tak, aby sme ním koňovi nespôsobovali stres a napätie, ale naopak ho upokojili, aby sme mu fyzicky neprekážali vo vykonávaní cvikov, ale naopak mu to uľahčili, atď.. Pekne o týchto nuanciach pozitívky píše Gabby Harris (2015). Sú rovnako dôležité ako vedecké poznatky a techniky, netreba preto na ne zabúdať.

V nasledujúcich článkoch si teda povieme viac o jednotlivých slovíčkach tréningového dialógu – o odmene, bridgi, technikách učenia správania a o kontrole správania signálom.

Použité zdroje a literatúra:
Harris, G. (2015). Dotkni se zvířecí duše. Praha: Plot.
Šusta, F. (2014). Trénink je rozhovor. Praha: Plot.