Odstraňovanie strachu


To je veľmi špecifický prípad, kedy meníme neželané správanie zvieraťa (a u koní obzvlášť), preto som sa ho rozhodla popísať zvlášť. Keďže nám v tomto prípade ide o odstránenie už vzniknutej negatívnej emócie, je jasné, že nebudeme využívať metódy modifikácie správania, ktoré sú založené na negatívnej motivácii (čiže na P+, P– a R–) – pretože nechceme psychický stav koňa naďalej zhoršovať. Naopak, chceme ho zlepšiť! Takže siahneme po metódach, ktoré využívajú pozitívnu motiváciu a odstránime samozrejme faktory, ktoré problém spôsobili.

Čiže ako úplne prvú vec musíme zabezpečiť, aby kôň už nezažíval bolesť, aby bol spokojný a zdravý (životný štýl v súlade s prirodzenými potrebami), aby ho nikto zbytočne nestresoval, aby mal dobre sediaci výstroj, dobrého jazdca, atď.. Na toto nikdy nezabúdame – je totiž neetické učiť koňa, aj keď pozitívnou motiváciou, aby prekonával bolesť a frustráciu z toho, že mu nie sme schopní zabezpečiť základné potreby.

Keď už toto máme vyriešené, musíme si uvedomiť, že naším prvoradým cieľom by nemalo byť to, aby sa kôň správal určitým spôsobom (napr. aby sa nechal bez protestov osedlať), ale to, aby sa v danej situácii začal cítiť príjemne. Akonáhle sa zmení jeho asociácia so situáciou, zmeniť samotné správanie už bude iba rutinná záležitosť. Ak by sme však postupovali opačne – snažili by sme sa za každú cenu iba zmeniť správanie, bez ohľadu na to, ako sa kôň pritom cíti, jednak by sme dosiahli iba veľmi neisté výsledky (z dlhodobého hľadiska) a trvalo by nám to dlho.

Poznámka – typickým príkladom toho, ako sa to nemá robiť, je zaplavovanie („flooding“) – vystavenie koňa desivému podnetu a čakanie, kým sa s tým „vyrovná“. Čo sa môže, ale nemusí stať – výsledkom je však totálny distres a panika, nasledovaná buď výbuchom obrannej agresivity, alebo upadnutím do naučenej bezmocnosti či stavu generalizovanej úzkosti. Paradoxne vyznávači tejto brutálnej metódy prezentujú výsledok – absolútnu pasivitu a zlomenie zvieraťa – ako „úspešné zbavenie koňa strachu“ a ešte často majú tú drzosť tvrdiť, že to dosiahli nenásilným prístupom založeným na partnerstve, dôvere a rešpekte... Veda o správaní zvierat však vie svoje. L

Kone sa typicky boja v štyroch situáciách (ktoré sa môžu rôzne prelínať, jedno môže spustiť druhé...), ako to rozdeľuje Hannah Weston z Connection Trainingu:
1.     Separačná úzkosť – boja sa oddelenia od koní, prípadne od svojho človeka. Keď ich niečo vydesí, utekajú za koňmi, prípadne sa nalepia na svojho človeka. Najprv riešime ich pohodu mimo koní, veľmi pomaličky, postupne. Nové veci zatiaľ učíme v blízkosti koní, v exrémnych situáciách (súťaž, prevoz na kliniku) radšej berieme so sebou kamaráta, aby sme zabezpečili čo najväčšiu psychickú pohodu koňa.
2.     Strach z vecí – kone sú prirodzene neofóbne, je to ich inštinkt. Boja sa nových vecí, divne vyzerajúcich, veľkých, krikľavých, vydávajúcich zvuky, pohybujúcich sa (najmä smerom k nim), ale aj starých vecí, ktoré boli premiestnené, otočené, prevrátené, dlhšie ich nevideli, vyskytujú sa v neznámom kontexte.
3.     Strach z ľudí – týrané kone sa boja ľudí, vecí, ktoré majú ľudia v rukách a keď ich niečo vydesí, utekajú preč od človeka, nie k nemu. U nich je základom vybudovať opäť dôveru v človeka, až potom môžeme pracovať na strachu z konkrétnych vecí.
4.     Strach kvôli celkovej rozrušenosti – kone s celkovo živším temperamentom, kobyly v ruji, žrebce v prítomnosti kobýl, veterný deň, kôň vonku po dlhej pauze... To sú všetko situácie, v ktorých sú kone v excitovanejšom stave než zvyčajne, ich hranica distresu a teda aj FFF reakcie je znížená a ľahšie podľahnú panike aj z podnetov, ktoré im normálne nerobia problém.

Je dobré často svojho koňa pozorovať vo voľnosti v stáde, ako sa bežne správa, čo ho vie vyľakať a ako na to reaguje. Túto predispozíciu si so sebou prináša aj do tréningu a keď už si ho poznáme, budeme mu vedieť ušiť tréning na mieru, nastaviť situáciu vždy tak, aby bol kôň čo najviac úspešný, čo najviac v emočnej pohode.

Na odstraňovanie strachu využívame predovšetkým dva jednoduchšie druhy učenia, a to klasické podmieňovanie a habituáciu. Ak máme dostatok času a koňa chceme navyknúť na nový podnet, s ktorým ešte nemá zlé skúsenosti (prípadne sa ho bojí iba trochu), stačí využiť prostú habituáciu – nechať ho pôsobiť priamo vo výbehu alebo v jeho blízkosti a vyčkať, kým sa kôň sám odváži ho ísť preskúmať, kým si naň zvykne a prestane si ho napokon všímať. Každý kôň vyžaduje rôzne dlhý čas, veľká pomoc je spoločnosť iných, skúsenejších, pokojných koní. Ak máme menej času, tak to nenecháme úplne „na prírodu“, ale trošku procesu privykania pomôžeme – viď nasledujúce metódy.

Klasické podmieňovanie používame vo forme protipodmieňovania („counterconditioning“) – čiže meníme negatívnu asociáciu, ktorú kôň má s určitým podnetom, na pozitívnu, a to tým, že spájame tento podnet s primárnym posilnením. Napríklad položím sedlo na ohradu vedľa koňa a prekrmujem ho a škrabkám. Neskôr, keď ho už môžem nasedlať, ho nasedlaného vezmem pásť sa. Alebo ho nasedlám vždy pred kŕmením jadrom. Týmto zmením emócie, ktoré má kôň spojené so sedlom (z „Fuuj, zasa sedlo...“ na „Jéj, hurá, sedlo!“) – predstavte si jeho postoj k sedlu ako miskové váhy – doteraz boli všetky závažia na strane negatívnych emócií a vy ich musíte postupne presunúť na misku pozitívnych emócií, až kým nepreváži druhú, negatívnu misku. Je jasné, že ak má kôň silnú negatívnu históriu s určitým podnetom, potrvá to nejakú dobu, kým sa nám ju podarí prebudovať na pozitívnu a udržať ju takú. Chce to len trpezlivo prenášať závažíčka na tú správnu misku. ;-)

Habituáciu využívame vo forme systematickej desenzitivizácie – čiže prezentujeme desivý podnet najprv na takej minimálnej intenzite, aby nevyvolal žiadnu reakciu zo strany koňa. Keďže vopred nemôžeme vedieť, aká intenzita je dostatočne nízka – to vie len kôň sám – musíme zabezpečiť, že si ju sám bude môcť určiť. Čiže desenzitivizujeme zásadne vo voľnosti, na dostatočne veľkom priestore – ideálne vo výbehu za prítomnosti iných koní alebo aspoň na väčšej jazdiarni; rozhodne nie v boxe alebo v kruhovke. A len veľmi postupne zvyšujeme intenzitu podnetu a pritom pozorne sledujeme koňa – akonáhle naznačí čo i len drobnú negatívnu reakciu, vrátime sa na nižšiu intenzitu (tejto reakcii nebránime! keď už je kôň opäť pripravený pokračovať, dá nám to najavo zaujatím pozície v nulovej variante). Naopak, ak sa kôň aktívne snaží svoj strach prekonať – približuje sa, je zvedavý – môžeme pomaličky postupovať ďalej. Ideálne totiž je, ak nikdy nedôjde k veľkej úľakovej reakcii, pretože útek od podnetu je negatívne posilnený a tým pádom sa môže potom táto reakcia začať objavovať častejšie a častejšie (zákon efektu, pamätáte sa). Nehovoriac o psychickom aspekte – učenie bez stresu je proste príjemnejšie.

Mnoho trénerov spája protipodmieňovanie a systematickú desenzitivizáciu ešte aj s operantným podmieňovaním – pozitívne posilňujú snahu koňa zotrvať v blízkosti desivého podnetu, často ho dokonca učia targetovať ho (v prípade prepravníka vstúpiť doňho vďaka nasledovaniu targetu), prípadne posilňujú snahu pasívne akceptovať určitú manipuláciu z našej strany (napr. kontrolu zubov, odčervenie, pichnutie injekcie...). Neskôr sa posilňuje, keď si kôň podnet nevšíma a jeho pozornosť zostáva zameraná na nás (lebo nechceme, aby si kôň všímal každú blbosť, ktorú niekde uvidí, ale aby sa sústredil na svojho jazdca). Dôležité je však stále myslieť v prvom rade na emočnú rovinu modifikácie – napr. nestačí, že kôň vstúpi za targetom do prepravníka, keď sa v ňom potom trasie a gúľa očami – chceme predsa, aby sa tam cítil dobre, nie iba aby tam za každú cenu vstúpil.

Takže kritéria zvyšujeme iba tak rýchlo, ako kôň dovolí – on má vždy plnú kontrolu nad situáciou. Lebo iba on vie, koľko ešte znesie. Keď bude mať istotu, že môže kedykoľvek skončiť, o to viac sa bude snažiť svoj strach prekonať. Niekedy sa však môže stať, že hodnota posilnenia je pre koňa až priveľká a snaží sa ďalej, aj keď už vidíme, že dávno prekročil hranicu distresu (musíme vedieť rozpoznať signály koňa – upokojujúce signály, preskokové správanie, signály stresu, vyhýbavé správanie, FFF reakciu). Vtedy musíme zasiahnuť my a lekciu včas ukončiť. Ale tak, aby sa nahromadený stres ešte rozplynul, aby sme skončili s príjemnými pocitmi – nech sa nám napätie v tréningu „neusadí“ – napr. požiadaním o pár ľahkých, dobre naučených cvikov, ich štedré posilnenie a postupné ukončenie lekcie vyškrabkaním so sklonenou hlavou; alebo napr. pohybovou hrou – podľa toho, čo práve nášmu koňovi najlepšie pomôže uvoľniť sa. Veľmi dobrá je tzv. sendvičová technika, kedy počas tréningu zabalíme ťažký cvik (v tomto prípade odstraňovanie strachu) medzi dva „sendviče“ z ľahkých, príjemných cvikov. Ľahké vždy precvičujeme viac, ale posilňujeme to menej (menej atraktívnymi odmenami), ako to ťažké. Dobre sledujeme koňa a keď začne dávať najavo upokojujúce signály, hneď zmeníme cvik, preložíme tréning hrou, niečím ľahkým, zábavným, s čím má kôň už dlhú pozitívnu históriu.

Okrem toho (pri tréningu celkovo, ale pri odstraňovaní strachu obzvlášť) musí mať kôň vždy odpoveď na štyri otázky (podľa F. Šustu): ŠTART, STOP, bezpečné miesto, prečo. Rozoberieme si ich teraz bližšie.

ŠTART:

To znamená, že kôň musí vedieť, ako si môže požiadať o začiatok tréningu či konkrétneho cviku. Napríklad, že sa postaví k určitému targetu. Alebo že proste príde k nám a pokojne pri nás stojí v určitej vzdialenosti. Alebo ak je kôň veľmi premotivovaný, tak to môže byť pasenie sa – nevšímanie si človeka – a tréning začne, až keď koňa my zavoláme (aby si náhodou trénovanie nevynucoval). Každý kôň vyžaduje trochu iný prístup. Musí to však vždy byť bezpečné správanie, ktoré kôň nemôže zintenzívniť, nemôže ním na nás „pritlačiť“, aby sme už začali. Koňa ŠTART naučíte jednoducho tým, že vždy začnete lekciu týmto správaním – buď ho zachytíte, alebo natvarujete, natargetujete. Potom ho treba dôsledne dodržiavať, nikdy nezačať lekciu, keď si ju kôň vynucuje (premotivovaný) alebo naopak, keď nechce prísť (nedostatočne motivovaný – nebudete ho vyvolávať, lebo tým by ste ho naučili, že to chcete, aby sa nechával volať).

ŠTART ku konkrétnemu cviku – zvyčajne k prezentácii strachového podnetu – kôň obvykle dáva targetingom. Čiže dotkne sa targetu, čím nám povie „Okej, tak poďme na to, môžeš.“ Dáva nám dovolenie začať robiť to, z čoho má strach. Dobrovoľne sa tým podujíma prekonávať svoj strach, aj keď presne vie, čo ho čaká. To, že ON nám dáva signál, že môžeme začať, mu dáva pocit kontroly, ktorý je v tréningu pozitívnou motiváciou taký kľúčový. Dáva mu pocit bezpečia, zamedzuje stupňovaniu stresu, a tým pádom je učenie rýchle a efektívne. Keby sme moment, kedy prezentujeme strachový podnet, určovali my, kôň by nemal pocit kontroly, bol by neistý, stres by mohol ľahko stúpnuť (nemuseli by sme odhadnúť vhodnú chvíľu, keď je kôň pripravený, mohli by sme prehnať intenzitu...) a stresovaný kôň sa zle učí. Takže paradoxne práve preto, že kôň nemusí, sám chce strach prekonávať – lebo má proces pod kontrolou, môže ho kedykoľvek stopnúť a zasa začať. Čo nás privádza k ďalšej otázke, na ktorú kôň potrebuje poznať odpoveď...

STOP:

To je zasa signál zo strany koňa, že potrebuje prerušiť tréning, pretože nevie / nechce / nemôže pokračovať. Opäť je dôležitý z hľadiska pocitu kontroly a bezpečia u koňa, ale aj z hľadiska samotnej bezpečnosti nás i koňa. Pretože ak kôň nemá naučenú vhodnú STOPku a my zle odčítame jeho signály – nevšimneme si, že ide do stresu a neprerušíme stres my sami – môže sa stať, že dôjde na stresovej krivke až do bodu FFF reakcie, a to je jednak pre koňa psychicky veľmi nepríjemné, jednak je to značne nebezpečné, vzhľadom na veľkosť a hmotnosť koňa. Ako STOP signál kôň obvykle sám použije správanie, ktoré má najlepšie naposilňované – veľmi často je to targeting alebo státie na podložke či podstavci. Preto je dôležité, aby ste najviac posilňovali práve tieto jednoduché, bezpečné správania. STOPku môžete vybrať koňovi aj priamejším spôsobom – jednoducho vždy, keď uvidíte uňho upokojujúce signály, ho zavediete opodiaľ k určitému odlíšenému stacionárnemu targetu a necháte ho tam chvíľu ukľudniť, dáte mu tam žrať, vyškrabkáte ho tam. Časom kôň tento target začne ako STOPku využívať aj sám. Dôležité je nedávať STOPku pod vašu kontrolu signálom – podstatou je, aby ju kôň využil iba z vlastnej vôle, keď to naozaj potrebuje.

Dajte si pozor, aby kôň nepoužíval ako STOPku nulovú variantu – tou totiž dáva najavo, že nepozná riešenie úlohy, ale chce ďalej pokračovať – kdežto STOP signálom hovorí, že nemôže ďalej pokračovať. Ak kôň ponúka nulovú variantu, ale viditeľne prejavuje symptómy stresu, odveďte ho k STOP targetu a pomôžte mu tam, aby sa upokojil, až potom mu dovoľte znova pokračovať. Niektoré kone majú v tomto novom spoločnom komunikačnom jazyku spočiatku chaos, treba im pomôcť zorientovať sa. A niektoré síce rozumejú jednotlivým signálom, vedia ich používať, ale jadnoducho sú „workoholici“ a neprestanú, ani keď už sú dávno zreteľne v distrese – im treba jasne dať najavo, kedy dosť a treba si ísť oddýchnuť (venujte sa im však na bezpečnom mieste, aby nemali pocit, že je to za trest).

Bezpečné miesto:

Kôň ďalej potrebuje odpoveď na otázku, kde je jeho „bezpečné miesto“, kam sa môže uchýliť a mať istotu, že tam nájde pokoj, že tam nebude musieť nič robiť, že sa mu tam nič zlé nemôže stať. Takýmto bezpečným miestom by mal byť napríklad aj box v stajni – tam by sa mal kôň cítiť za každých okolností uvoľnene a spokojne. Nemali by sa mu tam robiť žiadne nepríjemné, bolestivé procedúry. No aj v tréningovom prostredí by sme si mali vyčleniť bezpečné miesto – zvyčajne je to pri targete či podložke, ktorá slúži ako STOP signál. Čiže kôň príde k STOPke a nejaký čas tam zotrvá, kým sa „zotaví“ z prežitého stresu. Toto miesto (target, podložka) musí byť silne spojené s pozitívnymi emóciami – pokojom, uvoľnením, pohodou, proste emočnou rovnováhou. Musí to byť pre koňa doslova „emočná oáza“ – tým, že sa toto miesto klasickým podmieňovaním spojí s príjemnými pocitmi, časom samo začne tieto pocity u koňa vyvolávať. Kone, ktoré majú stacionárny target vo výbehu či boxe k nemu naozaj prichádzajú, keď sa vydesia, chvíľu sa ho dotýkajú a už upokojené zas odchádzajú (zároveň to istým spôsobom imituje prirodzenú potrebu koní dotýkať sa navzájom, keď sú v strese). Bezpečné miesto teda treba dobre klasicky napodmieňovať (kŕmiť tam, škrabkať a masírovať, len tak postávať a driemať...) ešte predtým, než sa pustíme do seriózneho tréningu ťažkých vecí, obzvlášť do odstraňovania strachu.

Prečo?

Posledná otázka, na ktorú kôň potrebuje odpoveď – pretože ak nemá motiváciu, pre ktorú by chcel pokračovať v tréningu, jednoducho z bezpečného miesta neodíde a nedá znova ŠTART signál. Ak totiž kôň zistí, že úloha je preňho príliš náročná a odmena nedostatočná, jednoducho do toho už znova nepôjde. Takže keď nám kôň dá STOPku, nestačí iba počkať, kým sa na bezpečnom mieste spamätá – treba sa vždy zamyslieť, prečo došlo k tomu, že kôň už nechcel, či skôr nemohol ďalej pokračovať. Chceli sme príliš veľký krok? Bol kôň príliš veľakrát po sebe neúspešný? Bola odmena málo atraktívna? Posilňovali sme príliš málo? Bola lekcia príliš dlhá? Musíme prehodnotiť svoj doterajší postup a niečo skúsiť zmeniť. Aby keď sa kôň znova postaví na ŠTART, nezažil opäť rovnaký scenár ako naposledy – pretože ak nič nezmeníme, situácia sa pravdepodobne zopakuje a po niekoľkých takýchto fiaskách kôň už proste ŠTART signál viac nedá, odradí ho to.

Ak má kôň odpovede na všetky štyri otázky, je v tréningu spokojný a uvoľnený. Vie, prečo to robí, baví ho to. Vie, ako si požiadať o prácu. Vie, ako požiadať o koniec práce. Vie, kde je jeho útočisko. Tieto princípy je potrebné dodržiavať v celom tréningu pozitívnou motiváciou – aby bola naša komunikácia s koňom jasná, aby mal kontrolu nad situáciou, a teda aby bol vysoko motivovaný k spolupráci. A pri odstraňovaní strachu sú dôležité duplom, pretože kôň prekoná svoj strach iba ak má pocit kontroly.

Ešte jeden praktický príklad, aby ste si to vedeli predstaviť – odstraňujeme strach zo spreja. Kôň má ako ŠTART pred sebou postavený na zemi kužel. Ako STOP a bezpečné miesto má opodiaľ rohožku (tak ďaleko, aby už nemal pocit, že ho tam sprej ešte ohrozuje). Kôň sa najprv párkrát dotkne nosom kužeľa a je za to posilnený. Potom sa dotkne kužeľa, my mu ukážeme sprej, odklikneme, odmeníme. Opakujeme, prechádzame na nepravidelný režim posilňovania. Pridáme striekanie sprejom smerom OD koňa. Keď je to ok, pomaly sprej stáčame smerom k plecu koňa. Smerom na koňa spočiatku nestriekame naozaj, iba napodobňujeme zvuk. Až keď je to ok, striekame (čistú teplú vodu vo forme jemnej hmly). Niektorým koňom vyhovuje najprv ich sprejom vyhladkať, potom hladiť a napodobňovať zvuk, potom striekať – každému podľa toho, akej zmyslovej modality sa najviac bojí – riaďte sa svojím koňom. Ak sa v ktorejkoľvek fáze objavia upokojujúce signály, okamžite tréning prerušíme, chvíľu škrabkáme, pohráme sa niečo úplne iné, čo má kôň rád a potom opäť požiadame o dotyk na target, párkrát bez spreja, potom pridáme opäť aj sprej. Ak to neodhadneme a kôň začne už prejavovať až známky stresu, je čas ísť k STOPke, spočiatku tam koňa zavedieme, odmeníme dotyk na target / postavenie na podložku a necháme ho tam relaxovať, ak chce, škrabkáme ho. Ak aj kôň chce opäť začať tréning, ale ešte nie je upokojený, opäť ho vrátime na bezpečné miesto a dovolíme mu pokračovať, až keď odoznejú aj posledné upokojujúce signály.
 


Použité zdroje a literatúra:
Wendt, M. (2012). A Quiet Word with your Horse. Richmond: Cadmos Publishing Limited.
Karrasch, S. (2012). You Can Train Your Horse To Do Anything! On Target Clicker Training and Beyond. USA.
Kurland, A. (2007). Clicker Training for Your Horse. Waltham: Sunshine Books, Inc..
Pryor, K. (2011). Svého psa nestřílejte. Praha: Práh.
Šusta, F. (2014). Trénink je rozhovor. Praha: Plot.