Ako skúmame kognitívne schopnosti koní

Etológia a aplikovaná etológia popisujú, ako sa kone správajú. To je samo o sebe veľmi zaujímavé, no predsa len to, čo nás najviac zaujíma, je prečo sa tak správajú. Ako napríklad kôň vidí a počuje? Čo sa mu preháňa hlavou, keď ho trestáme a čo keď ho odmeňujeme? Ako sa učí? Čoho všetkého je mozog schopný? Prežíva kôň emócie a city ako my? Môže byť duševne chorý? A ako dosiahnuť, aby bol v našej starostlivosti psychicky „fit“ a čo najviac spokojný?

 

Kedysi sa na tieto otázky odpovedalo len podľa subjektívnych dohadov. Hovorilo sa, že kone majú síce dobrú pamäť, ale inak sú to dosť hlúpe zvieratá. Občas sa síce objavila historka o koňovi s fantastickými schopnosťami (najznámejšia je asi tá o „Múdrom Hansovi“), ktorá sa snažila toto tvrdenie vyvrátiť, no vedecká obec takéto príbehy vždy zamietla ako nereprezentatívne, keďže nebolo možné vylúčiť vplyv prítomného experimentátora. Napr. v prípade Hansa sa vyslovene potvrdilo, že správne odpovede odčítal z takmer nepostrehnuteľných nevedomých zmien v dýchaní a držaní tela prítomných osôb – dokonca sa podľa neho potom vo vede pomenoval fenomén ovplyvnenia výsledku experimentu výskumníkom – „Clever Hans phenomenon“ – a vďaka nemu sa začal používať dizajn dvojito zaslepených experimentov, kedy ani proband, ani experimentátor nepoznajú správnu odpoveď, resp. účel výskumu (napr. či je pacientovi podávané placebo, alebo skutočný liek).

 

Dnes je však už výskum konských mentálnych schopností naozaj na vysokej vedeckej úrovni a umožňuje nám získavať kvalitné, objektívne poznatky. Tie sú mnohokrát fascinujúce a jednoznačne vyvracajú predpoklady o slabej mentálnej kapacite koní. Pozrime sa najprv krátko, ako sa tieto výskumy robia – pre ilustráciu, že nasledujúce rozprávanie o schopnostiach koní skutočne nie sú žiadne romantické výmysly, ale „solid science“. Funkcie mozgu, ako je vnímanie, myslenie a emócie, skúma niekoľko vedných disciplín, ktoré sa vzájomne prelínajú a spolupracujú.

 

Porovnávacia psychológia – alebo tiež komparatívna psychológia. Hraničná psychologická vedná disciplína, ktorá sa zaoberá porovnávaním humánnej a subhumánnej psychiky, teda ľudskej a zvieracej. Hľadá tak podobnosti, ako aj odlišnosti, vývojové trendy (evolúcia psychických schopností a procesov). Berie ohľad na zvláštnosti každého živočíšneho druhu aj jedinca (jeho jedinečnú genetickú výbavu a skúsenosti). Varuje pred antropomorfizáciou (poľudšťovaním zvierat, pripisovaním ľudských vlastností zvieratám, ktoré ich nemajú – napr. žiarlivosť, nenávisť, pomstychtivosť, túžba po moci, súťaživosť...) aj zoomorfizáciou (ponižovaním, bagatelizovaním psychických schopností zvierat, pretože sú to „len zvieratá“ – napr. schopnosť generalizácie, kategorizície, matematické schopnosti, schopnosť riešiť problémy, schopnosť pociťovať strach, radosť...). Spolupracuje s ďalšími vednými disciplínami, hlavne s etológiou, neuropsychológiou, kognitívnou psychológiou.

 

Porovnávacia kognitívna psychológia – alebo aj „kognitívna etológia“, jedna z novších odnoží porovnávacej psychológie. Skúma poznávacie (teda kognitívne) schopnosti a procesy zvierat, porovnáva ich s ľudskými, hľadá vývojové trendy. Skúma vnímanie, pozornosť, pamäť, myslenie, učenie, schopnosť riešiť problémy, inteligenciu... Najčastejšie využíva metódy experimentu a kvázi experimentu, ktoré sú veľmi presné – zvieratá sa za prísne kontrolovaných podmienok (dnes už za pomoci veľkých dotykových obrazoviek, aby sa vylúčil vplyv experimentátora) učia riešiť rôzne úlohy, zväčša operantným podmieňovaním (najčastejšie pozitívnym posilňovaním, ale niektoré dizajny využívajú aj ostatné kvadranty – čo to je, sa dozviete ďalej v časti o učení). Sleduje sa pritom nielen, či úlohu vyriešia (resp. rozlíšia určitý podnet), ale aj ako, ako rýchlo, ako dobre a ako dlho si neskôr pamätajú riešenie, atď.. Vďaka týmto pokusom sa dozvedáme mnoho nesmierne zaujímavých informácií o schopnostiach zvierat.

 

Porovnávacia neuropsychológia – ďalšia nová odnož porovnávacej psychológie. Skúma neurologické (neuroanatomické, neurofyziologické a neurochemické) základy psychických javov – tieto dve veci sa však nedajú stotožňovať! Táto vedná disciplína vysvetľuje, na akých biologických základoch vznikajú psychické fenomény, ako je vnímanie, pamäť, učenie, emócie, vrodené správanie, stresové reakcie, ale aj poruchy psychických funkcií...Čiže čo sa deje pri týchto fenoménoch v mozgu. Učí nás však tiež to, že psychický jav (napr. strach) sa nedá celkom stotožňovať s jeho neurologickým základom (s istými neurónovými dráhami a chemickými impulzami, ktoré nimi putujú – tie sú síce fyzickým základom prežitku strachu, ale tento prežitok nemôžeme redukovať iba na ne). Okrem skúmania post mortem (pitvou po smrti) využíva hlavne moderné prístrojové metódy (MR, fMR, EEG, meranie tepovej, dychovej frekvencie, teploty očných viečok, frekvencie žmurkania, hladín kortizolu v slinách či krvi, EquiFACS...), ktoré umožňujú skúmať zvieratá za života a dokonca i počas experimentov, takže môžu sledovať zmeny vo fungovaní mozgu v rôznych situáciách. Tieto štúdie sú obrovským obohatením poznatkov o mentálnych schopnostiach zvierat. Dokazujú, že u zvierat mnohé schopnosti, predtým vnímané ako výhradne ľudské, skutočne existujú, že si ich vedci skúmajúci správanie zvierat len romanticky nedomýšľajú, ale naozaj majú aj svoj fyzický základ v mozgu (napr. poznatok o tom, že potkany tiež majú zrkadlové neuróny a dokážu sa teda správať empaticky). Modely zvieracích duševných porúch sú tiež veľmi cenné (napr. pre vyvíjanie psychofarmák pre ľudí).

 

Na tomto stručnom prehľade vedeckých metód vidíme, že dnes už sú poznatky o vnímaní, myslení a emóciách koní skutočne na vysokej úrovni. Jedná sa o kvalitné, objektívne získané fakty. Domnienky, antropomorfizácia ani zoomorfizácia dnes už v tejto oblasti skutočne nemajú miesto (pre porovnanie si prečítajte napríklad knižky od Henryho Blakea – na jeho dobu to boli síce veľmi dobre prevedené experimenty, no pri dnešných metodologických štandardoch už vôbec neobstoja, skôr sa na nich pousmejeme).

 

Teraz si vysvetlíme, ako funguje nervová sústava koňa, predovšetkým mozog, a pokúsime sa zodpovedať neľahkú otázku ohľadom inteligencie koní. Potom sa postupne pozrieme na jednotlivé kognitívne (poznávacie) procesy u koní – začneme zmyslovým vnímaním, pokračovať budeme pozornosťou, pamäťou, myslením a skončíme učením.

 

 

Použité zdroje a literatúra:

Leblanc, M. A. (2013). Mind of the Horse. Cambridge: Harvard University Press.

Panksepp, J. (1998). Affective Neuroscience: The Foundations of Human and Animal Emotions. New York: Oxford University Press Inc..

Plháková, A. (2003). Obecná psychologie. Praha: Academia.

Vašina, L. (2010). Komparativní psychologie. Praha: Grada.

Wendt, M. (2011b). How Horses Feel and Think. Richmond: Cadmos Publishing Ltd..

 

 

Späť na Myslenie koní