Pamäť je mentálna schopnosť ukladať, uchovávať a vybavovať
si minulé skúsenosti (Plháková, 2003). Z hľadiska trvania rozlišujeme
pamäť senzorickú, krátkodobú, pracovnú a dlhodobú.
Senzorická
pamäť:
Alebo ultrakrátkodobá pamäť. Je to vlastne iba uchovanie
posledného vnímaného vnemu v predstave, kým ho nespracujeme (teda
z neho nevyťažíme potrebné informácie). Trvá veľmi krátko, často ani nie
sekundu.
Krátkodobá
pamäť:
Slúži k dočasnému uchovaniu senzorickej informácie, kým ju
nepoužijeme, potom ju okamžite zabúdame. Dá sa predĺžiť vnútorným opakovaním,
bez neho zabúdame do 15-30 sekúnd (napr. práve nadiktované telefónne číslo,
ktoré chceme vytočiť). Výskumy ukázali, že v krátkodobej pamäti dokážeme
podržať maximálne 7+-2 položky. Kone si pochopiteľne neopakujú. Zatiaľ máme iba
málo informácií o kapacite ich krátkodobej pamäte – jeden výskum ukázal,
že si dokážu zapamätať na 5-30 sekúnd, do ktorej nádoby bola nasypaná potrava,
veľmi však záleží na dizajne štúdie (usporiadanie priestoru)1.
Pracovná pamäť:
Slúži na uchovanie informácií, s ktorými práve pracujeme –
tak s novými, ako aj so starými, ktoré „vyťahuje“ z dlhodobej pamäte.
U človeka má tento typ pamäte tri zložky – centrálnu exekutívu (tá riadi
presuny informácií medzi krátkodobou a dlhodobou pamäťou), zrakové
predstavy (tzv. „vizuospaciálny náčrtník“) a vnútornú reč a opakovanie si
(tzv. „fonologickú slučku“). Kôň ale nerozpráva, takže zrejme operuje skôr
v obrazoch. Je dokonca možné, že má eidetickú pamäť, teda že si zapamätá situáciu
absolútne presne, vrátane všetkých vnemov – nasvedčuje tomu fakt, že kôň si
klasickým podmieňovaním veľmi často spojí emóciu zážitku aj s celkom
nesúvisejúcim detailom a potom v jeho prítomnosti túto emóciu prežíva
znova (klasicky si spája predmety, ľudí, zvuky a pachy – spozná zvuk motora
vášho auta a už natešene čaká pri bránke; bojí sa, už keď zacíti pach
veterinára alebo keď uvidí bič; ale tiež sa napríklad môže na prvý pohľad
nezmyselne obávať červeného kýbla, pretože kedysi zažil v jeho prítomnosti
veľmi bolestivý veterinárny zákrok). Tieto črty – myslenie v obrazoch
a eidetickú pamäť – majú kone spoločné s autistami, a možno aj preto
si spolu tak dobre rozumejú (veľmi zaujímavo o tom píše Temple Grandin
(2015), ktorá sama má vysokofunkčnú formu autizmu).
Pracovná pamäť sa u koní, podobne ako krátkodobá, doteraz
systematicky neskúmala, no z praxe je zrejmé, že ju majú dobre rozvinutú –
keďže pri jazdeckom výcviku od nich neustále chceme kombinovanie predtým naučeného
s novými požiadavkami a ony to naozaj bravúrne zvládajú. Kone sa
tiež veľmi dobre orientujú v priestore a ihneď si ho zapamätajú
(vytvoria si v predstave jeho „kognitívnu mapu“) – napr. vedia sa vrátiť
domov presne po tej istej trase, po ktorej prišili (a vedia sa vrátiť dokonca
aj z celkom cudzieho miesta, na ktoré boli dovezené prepravníkom – ale to
súvisí zrejme skôr s magnetoreceptormi, než s pamäťou).
Dlhodobá pamäť:
Môžeme ju rozdeliť na dva typy, a to na explicitnú
a implicitnú pamäť. Implicitná (alebo procedurálna) pamäť je nevedomá
pamäť na pohyby (tzv. „svalová pamäť“ – ako sa niečo robí, napríklad letmý
preskok, pirueta...). Explicitná pamäť je naproti tomu vedomá pamäť (no do akej
miery si kôň dokáže vedome vybavovať spomienky, nemáme zatiaľ tušenia) – patrí
sem epizodická pamäť (čiže pamäť na zážitky) a u ľudí ešte sémantická
pamäť (verbálna pamäť na naučené fakty, vedomosti). Kôň má zjavne veľmi dobrú procedurálnu
aj epizodickú pamäť. Naprieč históriou ľudstva kolujú o pamäti koní
neuveriteľné historky.
Procedurálna
pamäť – z výcviku vieme, že kôň si dobre naučené cviky pamätá aj
celý život, i keď ich predtým nerobil aj 10 rokov. To však bolo preukázané
zatiaľ iba malým výskumom na 3 koňoch2; väčší výskum však tiež
potvrdil, že kone majú skutočne dobrú dlhodobú pamäť – perfektne si pamätali
úlohu učenú po krátku dobu aj po dvoch rokoch, i keď ju medzitým vôbec
neprecvičovali. Kone si bez rozdielu pamätali úlohu naučenú ako pozitívnym, tak
aj negatívnym posilňovaním. No keď bola odstránená odmena / averzívny podnet,
každý kôň cvik prestal predvádzať po inej dobe – ukázala sa spojitosť
s temperamentom. Bojácne kone po odobraní odmeny pokračovali v úlohe
najdlhšie a necitlivé kone zasa najdlhšie pokračovali po odobraní
averzívneho podnetu3 (to už však súvisí skôr s vôľou
a motiváciou než s pamäťou, no je dobré s tým počítať
v tréningu).
Epizodická
pamäť – tú má kôň tiež veľmi dobrú, obzvlášť na silne emočne
podfarbené zážitky – keď znovurozpozná predmet, situáciu, zviera alebo osobu
spojenú so silným zážitkom (alebo opakovanou skúsenosťou), viditeľne reaguje. Napríklad
keď sa kôň po rokoch odlúčenia opäť stretne so svojím bývalým konským alebo
ľudským priateľom – okamžite ich spozná a mnohokrát sa s nimi dojemne
víta. Je to dané tým, že centrá emócií a zapamätávania sú v mozgu
v tesnej blízkosti, teda sú vzájomne prepojené a ovplyvňujú sa.
Hovorí sa tomu „kongruencia nálad a spomienok“ – spomienka dokáže vyvolať
emóciu, ktorú sme vtedy zažívali a naopak; to je mimochodom jedným z
dôvodov, prečo je pre pacientov s depresiou také ťažké sa z nej
dostať – smutná nálada im vyvoláva z pamäte len samé smutné spomienky, tie
spôsobujú ešte hlbší zármutok, atď., je to bludný kruh; a preto tiež
funguje, keď majú depresívni ľudia na počiatku liečby za úlohu smiať sa aj
nasilu a spomínať na všetko to dobré, čo prežili – pretože to spustí
opačný, pozitívny cyklus spomienok a emócií, a to pomôže naštartovať
proces uzdravovania. U koní to je zjavne viditeľné v tréningu – kone
trénované násilne, v strese, totiž zakaždým, keď sa opakuje situácia,
v ktorej už predtým zažili stres a strach, opäť tieto emócie
prežívajú, čo nielenže brzdí proces učenia, ale samozrejme to je aj voči koňom
neetické a mnohokrát to spôsobuje veľmi nebezpečné situácie. Na druhej strane,
kone trénované pokojne, vľúdne, si ukladajú do pamäte cviky spoločne
s pozitívnymi emóciami, čo nielenže zlepšuje zapamätávanie, ale tiež
motiváciu koní k ďalšiemu tréningu a ich psychickú pohodu.
Zapamätávanie,
spomínanie a zabúdanie:
Zapamätávanie – spočíva
v prenose informácií z krátkodobej pamäte do pracovnej, kde sa
asociujú s predošlými spomienkami a potom sa uložia do dlhodobej
pamäte. Nové neuropsychologické výskumy ukazujú, že kľúčovú rolu
v konsolidácii spomienok hrá REM fáza spánku (fáza spánku, kedy sa oči pod
viečkami rýchlo pohybujú a snívajú sa nám bizarné, živé sny – je dôležitá
pre obnovovanie síl organizmu, majú ju aj kone, ale iba keď spia v ľahu na
boku, s položenou hlavou a krkom a natiahnutými nohami). Počas
tejto fázy spánku sa prudko zvyšuje aktivita veľkých neurónov v hipokampe,
ktorý je „centrom zapamätávania“. Je teda veľmi pravdepodobné, že počas
kvalitného spánku dochádza k tzv. „latentnému učeniu“ – zviera sa učí aj
mimo tréningovú situáciu, utvárajú sa nové nervové spojenia, a keď sa
napríklad po pár dňoch (a nociach!) vrátime k cviku, ktorý sa kôň predtým
nevedel ani za svet naučiť, zrazu ho „zázračne“ vie. Staré porekadlo „ráno
múdrejšie večera“ má teda naozaj svoje opodstatnenie.
REM spánok teda zapamätávaniu pomáha. Naopak, čo zapamätávaniu
škodí, je stres a je to už aj vedecky preukázané – skracuje dobu trvania
krátkodobej pamäte z najmenej 20 sekúnd na menej než 12 sekúnd. A to
obzvlášť (neprekvapivo) u koní s ustráchaným temperamentom – na
druhej strane, tieto kone podávajú najlepšie výkony v pokojnej atmosfére4.
Možný mechanizmus je blokovanie aktivity hipokampu vďaka prílišnej aktivite
limbického systému – ako už vieme, negatívne emócie vyvolávajú negatívne
spomienky a kôň sa tak nemôže sústrediť na úlohu, ktorú má pred
sebou. Je teda najvyšší čas hodiť cez palubu heslá ako: „Stres je život!“
alebo: „Trochu stresu ho nezabije!“ a podobne. Nielenže sú stresujúce
tréningové metódy neetické, zhoršujú psychické i fyzické zdravie koňa, ale
tiež sú skrátka menej efektívne než tie mierne a pokojné.
Spomínanie – môže
prebiehať dvoma spôsobmi, a to buď ako znovurozpoznanie podnetu, alebo ako
jeho spontánne vybavenie (a ako všetci študenti vedia, tá druhá možnosť je
omnoho náročnejšia – každý má radšej testy s možnosťami než otvorené
otázky). Experimenty ohľadom konskej pamäte sa doteraz sústredili skôr na
znovurozpoznávanie. Testovanie voľného vybavovania je totiž komplikovanejšie,
vyžadovalo by napríklad, aby kôň vyhľadal skrytý predmet a pod. (a musel
by byť odvedený preč z dohľadu miesta, kde bol predmet ukrytý). Taktiež
to, či kone vedome „len tak“ z dlhej chvíle spomínajú, nám stále zostáva
skryté – možno pokrok v terénnom využití zobrazovacej techniky prinesie
časom odpovede.
Zabúdanie – hovorí sa,
že kone nikdy nezabúdajú, no či je to naozaj pravda, to presne nevieme. To, že
prestanú časom robiť na povel nejaký cvik, totiž automaticky neznamená, že ho
zabudli. Skôr len stratili motiváciu ho robiť (správanie vyhaslo vďaka
nedostatočnému posilňovaniu) alebo toho prestali byť fyzicky schopní, môže ich
niečo bolieť, môžu sa báť... No môže sa stať, že veľmi dlho nepoužívané nervové
spojenia nakoniec zaniknú, aby uvoľnili miesto iným, ktoré sú v súčasnosti
dôležitejšie, aktívnejšie (je napr. dokázané, že sa to deje u matiek po
pôrode, aby sa dokázali lepšie postarať o dieťa). Iné teórie zas hovoria,
že žiadna spomienka sa nikdy nevymaže, len sa môže stať nedostupnou –
nedokážeme si ju vybaviť. To sa deje napríklad u ľudí s Alzheimerovou
demenciou, spomienky na udalosti postupne „miznú“ od najnovších po najstaršie
(niektoré prejavy demencie občas pozorujeme aj u starých zvierat);
postihnutá je však iba epizodická pamäť, procedurálna zostáva v poriadku –
napríklad čítanie, plávanie, jazdenie na bicykli či na koni nikdy nezabudneme,
akonáhle sa to raz naučíme. Aj kone si teda zrejme raz naučený cvik pamätajú už
po zbytok života.
Použité zdroje a literatúra:
2: thehorse.com
3: thehorse.com
4: thehorse.com
Grandin,
T., Johnson, C. (2015). Zvířata v překladu.
Selce: Csy.
Jones,
J. (2020). Horse Brain, Human brain.
North Pomfret: Trafalgar Square.
Leblanc,
M. A. (2013). Mind of the Horse.
Cambridge: Harvard University Press.
Plháková,
A. (2003). Obecná psychologie. Praha:
Academia.
Wendt,
M. (2011). How Horses Feel and Think.
Richmond: Cadmos Publishing Ltd..
Späť na Myslenie koní