Pozornosť je mentálny proces, ktorým kôň filtruje podnety
z okolia aj zo svojho vlastného tela – keďže ich naňho pôsobí
v každom momente obrovské množstvo, nemôže ich vnímať všetky naraz (to by
bolo na zbláznenie, jednoducho na to nemá kapacitu), ale vyberá iba tie
najdôležitejšie. Preberme si teraz niekoľko základných vlastností pozornosti
koňa.
Voľná vs.
zámerná pozornosť:
Voľná pozornosť znamená, že nevenujeme zrovna pozornosť ničomu
konkrétnemu, pozorujeme „všetko a nič“ zároveň. Zámerná pozornosť znamená,
že nás nejaký podnet zaujme a začneme mu venovať pozornosť na úkor iných
podnetov. Kôň dokáže z jednej do druhej prechádzať veľmi rýchlo, a to
dokonca aj z driemot – musí, keďže v prírode je korisťou, takže musí
mať neustále pod kontrolou celé okolie (voľná pozornosť) a tiež sa vedieť
bleskovo zamerať na detail (zámerná pozornosť – napr. náhly pohyb na okraji
zorného poľa – možný predátor).
Tenacita
pozornosti:
Teda jej trvanie. Experimenty dokázali, že koncentrovanú
pozornosť na jeden podnet dokáže kôň udržať dokonca dlhšie než človek (kôň 11,8
sekúnd vs. človek 8 sekúnd1). Čo sa týka udržiavania pozornosti pri
práci, mladé kone zvyčajne vydržia iba pár minút vkuse (1-5), staršie
a skúsenejšie kone do 10-15 min. vkuse. Po uplynutí tejto doby potrebuje
pauzu už nielen kôň, ale aj človek (zvyčajne je však aj 5 minút koncentrovanej
práce pre oboch viac než dosť). Preto robíme lekcie krátke a príjemné.
Radšej urobíme za hodinu 6 krátkych, 5-minútových lekcií s 5-minútovými
prestávkami medzi nimi (kedy si môžeme s koňom spoločne oddýchnuť,
vyškrabkať ho, popásť ho alebo s ním proste len tak byť; ale tiež zatiaľ
zhodnotiť uplynulú lekciu a naplánovať si ďalší postup), než jednu dlhú,
60-minútovú, za ktorú pravdepodobne nedosiahneme ani zďaleka taký pokrok, kôň
aj my budeme mentálne (a pravdepodobne aj fyzicky) príliš unavení, frustrovaní
a toľko a tak dobre si nezapamätáme. Aj pri jazdení, ktoré kvôli
zahrievaniu, uvoľňovaniu atď., nemôžeme úplne prerušovať, aspoň každých 5-10
minút prácu prerušíme, necháme koňa vytiahnuť oťaže z ruky (čo je zároveň
kontrola jeho uvoľnenia) a na zahodenej oťaži ho vyklušeme
a vykrokujeme. Prospeje to tak jeho svalom, ako aj jeho schopnosti učenia
a motivácii.
Koncentrácia
pozornosti:
Znamená, ako veľmi sa dokáže kôň na niečo sústrediť. Kôň je bohužiaľ
prirodzene roztržité zviera, v prírode musí neustále kontrolovať hrozby
z okolia, a teda preňho nie je prirodzené sústrediť sa iba na jeden
podnet a úplne ignorovať okolie. To by sme od neho ani nemali žiadať, nie
je to preňho zdravý stav. Kôň, ktorý sa absolútne a neustále podriaďuje
vôli človeka, nedovolí si takpovediac ani sa bez dovolenia sa nadýchnuť, je
veľmi pravdepodobne v stave tzv. „naučenej bezmocnosti“, čo je veľmi
škodlivý stav, ktorý zahŕňa ťažkú depresiu, emočnú otupenosť, zníženú schopnosť
učiť sa, chronický stres a s tým spojené zdravotné problémy, ako sú
napr. znížená imunita, žalúdočné vredy... Na druhej strane, veľká roztržitosť
môže domestikovanému koňovi tiež spôsobovať neúmerný stres, a tak je dobré
využívať vo výcviku techniky systematickej desenzitivizácie
a protipodmieňovania (viď ďalej, časť o učení a postupne ho
naučiť, aby si isté podnety z okolia nevšímal – čo zlepší jeho schopnosť
koncentrovať sa na nás a na tréning (a zvýši sa tak bezpečnosť nás oboch).
Ale nežiadajme vždy od koňa absolútne dokonalú poslušnosť, nechajme ho aj byť
samým sebou – koňom – rešpektujme jeho potreby a emócie.
Flexibilita
pozornosti:
Schopnosť striedať pozornosť medzi viacerými podnetmi. Súvisí
s vyššie zmieňovanou koncentráciou. To je to, čo chceme tréningom
dosiahnuť – aby kôň flexibilne dokázal prepínať pozornosť medzi našimi
jednotlivými požiadavkami (ktorých je napríklad počas jazdeckej hodiny naozaj
veľa naraz!) a tiež medzi podnetmi z okolia. Teda nemusíme sa hnať za
absolútnou bezduchou poslušnosťou, dôležitejšie je koňa naučiť rýchlo sa zas
pozornosťou vrátiť k nám – a tak nám ani nemusí prekážať, keď občas
krátko skontroluje, či je „čistý vzduch“ (dôležité však je, aby ho vonkajšie
podnety nestresovali).
Rozdeľovanie
pozornosti:
Schopnosť robiť dve alebo viac činností naraz. To sa od koní
žiada veľmi často, najmä pri jazdení. Aby to však bolo možné, môže byť pod
vedomou kontrolou maximálne jedna činnosť – ostatné už musia byť výborne
naučené a plne zautomatizované. Nikdy teda nemožno učiť koňa dve nové veci
naraz, vždy musí mať už predošlé veci zvládnuté až na úroveň podmieneného
reflexu, až potom sa môže učiť pridať k nim zároveň nový prvok. To platí
najmä pre náročné činnosti, ako sú zložité drezúrne cviky, pokročilé parkúrové
skákanie, working equitation... Stupnica výcviku koňa od starých majstrov teda
naozaj má svoje opodstatnenie (z biomechanického aj psychologického hľadiska)
a nemala by sa v honbe za rýchlym úspechom zahadzovať – tam, kde nie
je kvalitný základ, nemôže byť reči o skutočnom zhromaždení, uvoľnení,
priestupnosti – stačí si porovnať klasické (akademické) jazdenie s dnešnou
športovou špičkou a hneď je jasné, kto je naozaj poctivý a trpezlivý
a rešpektuje koňa, jeho potreby a schopnosti a kto sa len ženie
za rýchlym úspechom. Najbežnejším prešľapom voči konskej schopnosti delenia
pozornosti je súčasné používanie holení a zádrží oťažami, obzvlášť u mladých
koní. Remonta ešte nemá zautomatizované reakcie ani na jednu z týchto
pomôcok, takže sa ocitá „vo zveráku“ a netuší, čo má robiť, či ísť, či
stáť a väčšinou reaguje zatuhnutím a/alebo zarolovaním, len aby unikla
nepríjemným pocitom, prípadne začne vzdorovať. Naproti tomu starí francúzski
majstri majú jasné pravidlo – „ruka bez nohy, noha bez ruky“ – pomôcky
nasledujú jedna po druhej, s časovou medzerou medzi nimi, ktorá sa až
s postupujúcim výcvikom koňa skracuje, až sa nakoniec obe pomôcky dávajú
takmer súčasne. To je postup, ktorý kôň fyzicky (so zachovaním uvoľnenia)
i mentálne (pozornosťou) dokáže
lepšie zvládnuť.
Meranie
pozornosti:
Každý kôň má samozrejme inak rozvinutú pozornosť a jej
jednotlivé aspekty. Výskumníci vytvorili jednoduché testy pozornosti, ako je
opakované prezentovanie rôznych vzorov „kreslených“ laserovým svetielkom na
stenu oproti boxu koňa (meria sa, ako často, ako dlho a ako intenzívne kôň
podnet sleduje) a prezentovanie krátkych zvukových alebo zrakových podnetov
v boxe a porovnanie s úspechom v učení jednoduchých úloh.
Meria sa, ako ľahko sa kôň nechá vyrušiť v pozornosti a výsledky
ukazujú, že to priamo súvisí s jeho schopnosťou učiť sa. Týmito testami sa dá
predikovať, aké bude kôň schopný podávať výkony v tréningu a aký
spôsob tréningu mu bude najlepšie vyhovovať2. Napríklad veľmi
roztržitý kôň bude potrebovať veľa naozaj krátkych lekcií, spočiatku vo veľmi
pokojnom prostredí (v uzavretej hale bez prítomnosti iných koní a ľudí,
resp. iba s jedným ďalším koňom pre upokojenie) a veľmi postupne
pridávať rušivé vplyvy prostredia. Naopak kôň, ktorý sa prirodzene ľahko
a dlho dokáže sústrediť, bude možno mať radšej dlhšie lekcie a nebude
také ťažké navyknúť ho na rôznych „bubákov“.
Použité zdroje a literatúra:
1: thehorse.com
2: thehorse.com
Jones,
J. (2020). Horse Brain, Human brain.
North Pomfret: Trafalgar Square.
Leblanc,
M. A. (2013). Mind of the Horse.
Cambridge: Harvard University Press.
Plháková,
A. (2003). Obecná psychologie. Praha:
Academia.
Wendt,
M. (2011). How Horses Feel and Think.
Richmond: Cadmos Publishing Ltd..
Späť na Myslenie koní