Psychické poruchy koní

Psychické poruchy koní sú priamym dôsledkom nevhodného spôsobu chovu a výcviku. Namiesto nálepkovania koňa ako tupého, zákerného, dominantného a pod., treba zistiť, čo mu v skutočnosti je a pomôcť mu – odstránením príčiny problému a prinavrátením dôvery v človeka.

Depresia u koní

Symptómy – nezáujem o kone a dianie okolo, stojí bokom, apatia, prázdny pohľad, nehybné ušnice, žiadna mimika, rovný krk.

Príčiny – chronická bolesť, týranie, dlhá sociálna a emočná deprivácia.

Riešenie – odstrániť príčiny.

Depresívny kôň stojí s rovným krkom, bez záujmu o okolie.

Naučená bezmocnosť u koní

Symptómy – absencia akejkoľvek snahy vymaniť sa zo stresujúcej, bolestivej, poškodzujúcej situácie, aj keď sa objaví táto možnosť. Tieto behaviorálne symptómy sprevádza emočná oploštelosť, depresia, kognitívny deficit, oslabenie vôle (pasivita). Stav je niekedy vratný, častejšie je však poškodenie trvalé (vrátane organických zmien v CNS), záleží od dĺžky trvania a od individuality koňa.

Príčiny – typicky sa vyskytuje u koní cvičených averzívnymi metódami, metodicky trestaných, týraných, prípadne dlhodobo utláčaných v zle zostavenom stáde.

Riešenie – odstrániť príčiny, postupne koňa naučiť opäť dôverovať vo vlastné schopnosti, opäť byť koňom (dať najavo nespokojnosť). Najlepšie úplnou zmenu prístupu všetkých ľudí okolo koňa (pozitívna motivácia, rešpektovanie koňa, jeho potrieb a pocitov) a zostavením stáda, kde nebude v útlaku.

Dva obrazy naučenej bezmocnosti, naoko odlišné, v skutočnosti veľmi podobné – oboje bolo dosiahnuté metodickým používaním negatívneho posilňovania.

Agresivita u koní

Symptómy – od „hrozenia“ cez štípanie, hryzenie, nájazdy, kopanie, až seriózne útoky „na život a na smrť“. Väčšina koní, ktoré sú popisované ako „nevychované, drzé, agresívne, dominantné, nemajúce dostatok rešpektu, zákerné, tvrdohlavé, sprosté...“, iba hrozí, nanajvýš občas štipne. Vážnejšia agresivita je zriedkavejšia a je vždy znamením, že človek už niečo veľmi, veľmi pokazil.

Príčiny – strach, porucha osobnosti. Strach je príčinou agresivity v 99,99% prípadov. Výnimočne sa nájde kôň s poškodenou identitou a takmer vždy vtedy ide o osirené žriebä vychovávané ľuďmi na fľaši – neosvojilo si v kritickom období sociálne zručnosti potrebné pre kone a vlastne nie je tak celkom koňom. Bežne sa však „agresívne“ kone proste boja. Agresivita im zostala ako jediná možnosť obrany, ktorú vidia a formou poverčivého správania (koňa i ľudí) sa udržiava. Kôň sa môže báť o seba, o svoje žriebä, kobylu, kamaráta, ale aj o žrádlo, priestor, či dokonca vodu.

Riešenie – odstrániť príčinu, teda strach. Zmeniť vlastný prístup, aby sa bludný kruh agresivity prelomil – prestať koňa preventívne trestať, naopak, vytvárať situácie, v ktorých je možné konfliktom predísť. Nanovo cez pozitívnu motiváciu vybudovať dôveru koňa v ľudí. Poučiť všetkých ľudí v okolí – ak sa nedá, zmeniť stajňu. „Získavanie rešpektu“ nie je cesta, tým koňa iba umlčíte (dokedy však?). Naučte koňa vyjadrovať svoje emócie primerane. Dajte mu do rúk kontrolu, aby sa cítil bezpečne.

Stereotypné správanie koní

Nie sú to „zlozvyky“! Kone sa ich neučia od seba navzájom – ak ich robí viac koní v jednej stajni, je to len výraz tej istej nepohody.

Príčiny – je to reakcia na dlhodobú depriváciu – keď je kôň stále izolovaný, hladný, bez pohybu... Záleží od temperamentu, ako dlho kôň depriváciu vydrží, kým sa rozvinie stereotyp.

Najčastejšie stereotypy – klkanie (možnou príčinou sú vredy!), hodinárčenie, hrabanie, kopanie, hryzenie, hlodanie, manéžové pohyby.

Riešenie – nikdy netrestať, neriešiť ďalšou restrikciou (mreže, remene). Odstrániť depriváciu a dúfať, že ešte nie je neskoro – niekedy pomôže iba úplná zmena prostredia (pastviny, 24/7 vonku v stabilnom stáde) a absencia kontaktu s ľuďmi aspoň na pár rokov.

Separačná úzkosť u koní

Symptómy – neschopnosť opustiť stádo, resp. konkrétneho koňa (spárovaná väzba). Kôň ide v priebehu pár metrov do absolútnej paniky, je schopný ublížiť okoliu i sebe (vytrhnúť sa na uzdečke, rozbúrať plot, zamotať sa do pásky, preskočiť box...), len aby sa dostal späť ku koňom.

Príčiny – necitlivý, priskorý odstav, predošlá izolácia a následné uvedenie koňa do stáda, časté menenie stáda (s každou ďalšou zmenou sa úzkostné reakcie stupňujú). Pre kone sú takéto zmeny jednoducho nenormálne, extrémne stresujúce. Kôň s citlivejšou nervovou sústavou ich nemusí zvládnuť.

Riešenie – robiť čo najmenej zmien v sociálnom živote koňa, a keď už, tak citlivo. Ak musíme koňa previezť na úplne iné miesto, dobre si to rozmyslíme a potom mu dáme niekoľko mesiacov času na aklimatizáciu (bez tréningu). Ak má naozaj extrémne reakcie, môžeme prvé dni použiť na zmiernenie šoku homeopatiu, Bachove esencie, aromaterapiu, bylinky (medovka, ľubovník, chmeľ), pridať horčík. Ak to nestačí a je reálne riziko, že si kôň ublíži, na veľmi krátku dobu môžeme podať anxiolytiká. Odchádzanie od koní potom trénujeme pomaličky, trpezlivo, vo voľnosti, s pomocou pozitívneho posilnenia, nedávame si žiadne časové limity. Nedovolíme, aby kôň išiel do distresu. Vždy musí mať pocit, že má dokonalú kontrolu nad situáciou.

Generalizovaná úzkosť u koní

Symptómy – kôň sa bojí všetkého a všetkých. Resp. sa bojí „všetkých mužov“ alebo „všetkých mužov v klobúku“, všetkého, čo i len vzdialene pripomína bič... Jeho reakcie sú absolútne nepredvídateľné, je nebezpečný sebe i okoliu. Opak naučenej bezmocnosti – záleží na citlivosti nervovej sústavy koňa, do ktorého z týchto dvoch stavov sa dostane. Niekedy sa úzkostný kôň napokon „zrúti“ a upadne do naučenej bezmocnosti.

Príčiny – týranie, t.z. nepredvídateľné používanie trestov. Zaplavovanie (flooding) – vystavovanie desivému podnetu o intenzite prekračujúcej hranicu distresu bez možnosti úniku.

Riešenie – úplne zmeniť prístup ku koňovi, nechať ho nejaký čas oddýchnuť si na pastvinách iba v spoločnosti iných koní. Začať tréning od nuly, akoby to bolo žriebätko. Pracovať výhradne pozitívnou motiváciou, s jasnými pravidlami, systematicky, férovo. Rešpektovať potreby a pocity koňa, dovoliť mu vyjadriť ich. Nechávať mu kontrolu, nikdy neísť do distresu.

Vplyv tréningových metód na psychické zdravie koní

Viď vyššie a Teória učenia.

Metódy využívajúce negatívne posilňovanie – čiže tlak-uvoľnenie. Veľmi často dochádza k zaplavovaniu, enormnému distresu (resp. dlhodobému miernejšiemu), časom k naučenej bezmocnosti, kôň nemá právo vyjadriť svoj názor, tempo postupu určuje človek (riziko stresu aj fyzického poškodenia, najmä mladých koní), kôň iba pasívne prijíma rozkazy. Ak by sa robilo „správne“, vedľajším účinkom by bola „iba“ pasivita – kôň nie je učený samostatne rozmýšľať a ponúkať riešenia či nové činnosti. Vie poslúchať, pracuje, aby sa vyhol nepríjemnému, sám z toho nič nemá. Hlavným prvkom je tu absencia možnosti voľby, kôň buď poslúchne, alebo bude donútený.

Metódy využívajúce pozitívne tresty – čiže pridávanie niečoho nepríjemného na zastavenie nežiadúceho správania koňa. Napr. keď sa kôň predbehuje, dostane cukanec za ohlávku – tým zastavujeme predbiehanie, ale neučíme správne vodenie. Čiže trest len zastavuje prebiehajúce správanie. Kôň sa tým nič nové nenaučí. A okrem toho sa naučí vyhýbavému správaniu – vyhýbať sa okolnostiam trestu, čiže aj nám. Naučí sa robiť neželanú činnosť potajomky. A naučí sa báť – obzvlášť ak trestáme so zlým načasovaním a nepredvídane (raz áno, raz nie).

Metódy využívajúce pozitívne posilňovanie – čiže odmeňovanie za želané správanie. Kôň urobí niečo, čo chceme vidieť viac a my mu potom dáme niečo, čo chce on (žrádlo, poškrabkanie, pohráme sa, vrátime sa ku koňom...). Kôň sa učí aktívne hľadať riešenia „hádaniek“, ktoré mu v tréningu dávame. Súčasne ho učíme pri tréningu relaxovať, má vždy všetko pod kontrolou (je voľný), predchádzame vzniku konfliktných a stresujúcich situácií, nároky zvyšujeme iba tak rýchlo, ako kôň sám dovolí, smie vyjadriť svoje pocity. Získavame tým koňa, ktorý je psychicky vyrovnaný, motivovaný k spolupráci a postupne rozvíja svoje kognitívne i telesné schopnosti. Kľúčovým prvkom nie sú odmeny, ale možnosť voľby.

Symptómy dobrého psychického zdravia koňa

Má záujem o okolie, je zvedavý, priateľský ku koňom i ľuďom.

Ak je zároveň fyzicky zdravý (čo sa vzájomne ovplyvňuje), tak sa rád pohybuje, hrá sa, zapája sa do afiliatívnych interakcií. Pri hre niekedy predvádza drezúrne prvky. Dobre žerie, pravidelne vylučuje.

Je sociálne obratný – má v stáde priateľov, vie predchádzať konfliktom.

Primerane vyjadruje svoje emócie (nie je ani „vypnutý“, ani „nedramatizuje“).

Nie je prehnane bojácny, ani agresívny v reakcii na neznáme podnety.

Ak sa dostane do stresujúcej situácie, nezamrzne, ale primárne uteká.

Psychosomatika & somatopsychológia

Telo a myseľ nie sú oddelené, sú jedno. Preto psychika vplýva na telesné zdravie a naopak. Môže to byť uzdravujúci kruh, ale naopak aj bludný kruh prehlbujúci poškodenie.

Psychosomatika – psychický stres spúšťa telesnú odpoveď, vylučujú sa hormóny kortizol, adrenalín, noradrenalín, to pri chronickom pôsobení zvyšuje zápalové procesy v tele a inhibuje imunitný systém. Nešťastný kôň stráca chuť do jedla, k socializácii, horšie sa zotavuje, pomalšie sa hojí. Naopak kôň žijúci v dobrom prostredí, kde sa cíti bezpečne, môže prejavovať svoje prirodzené správanie, má okolo seba blízkych konských (prípadne i ľudských) priateľov, sa z choroby zotavuje oveľa ľahšie a celkovo je odolnejší.

Somatopsychika – telesné ochorenie / zranenie, prežívanie silnej, najmä chronickej bolesti spôsobuje negatívne psychické prežívanie, strate záujmu o okolie, iné kone, tréning, hru, pohyb, až napokon i potravu, čo môže viesť až k smrti. Naopak fyzicky zdravý kôň si aj ľahšie udrží psychickú pohodu.


Použité zdroje a literatúra:
Draaisma, R. (2018). Language Signs & Calming Signals of Horses. Boca Raton: CRC Press.
Harris, G. (2015). Dotkni se zvířecí duše: Jak pozávat zvířata nejen hlavou, ale i srdcem. Praha: Plot.
Harris, G. (2017). Od delfína ke psovi a zpátky k člověku: Příručka etické komunikace se zvířaty. Praha: Plot.
Jackson, J. (2010). Paddock Paradise: Průvodce přirozeného ustájení pro koně. Star Ridge.
Karrasch, S., Karrasch, V. (2012). You Can Train Your Horse to Do Anything! On Target Training: Clicker Training and Beyond.
Kattwinkel, K. (2016). Když mají koně problémy: Celostní léčba koní v praxi. Praha: Brázda
Kurland, A. (2007). Clicker Training for Your Horse. Waltham: Sunshine Books, Inc..
Pryor, K. (2011). Svého psa nestřílejte. Praha: Práh.
Seligman, M. E. P. (1992). Helplessness: On Depression, Development and Death. W. H.
Freeman & Co..
Skipper, L. (2005). Let Horses Be Horses. London: L. A. Allen.
Šusta, F. (2014). Trénink je rozhovor. Praha: Plot.
Šusta, F. (2016). Trénink je v hlavě. Praha: Plot.
Wendt, M. (2011). How Horses Feel and Think. Richmond: Cadmos Publishing.
Wendt, M. (2011). Trust Instead of Dominance. Richmond: Cadmos Publishing.
Wendt, M. (2012). A Quiet Word with your Horse. Richmond: Cadmos Publishing.

Späť na Emócie