„Pozitívka“,
ako ju ľudovo nazývame, je vlastne tréning
pozitívnou motiváciou. V skratke je to učenie zvierat bez nátlaku, naozaj
dobrovoľne – teda tak, aby z toho aj ony niečo mali. Využívame pritom vedeckú
metodiku, ktorá je už niekoľko desaťročí úspešne uplatňovaná v praxi a nielenže
je pre kone aj ľudí veľmi efektívna a príjemná, je tiež voči zvieratám
etická. Pozrime sa však na tieto tri čarovné slovíčka trochu podrobnejšie, aby
sme lepšie pochopili, o čom to celé vlastne je.
Tréning...
...
je postupná fyzická a mentálna príprava na výkon. Zahŕňa učenie (či už ide o naučenie pohybového
vzoru, alebo napr. vyriešenie kognitívnej úlohy) a ak ide o tréning na
športový výkon, tak aj postupné posilňovanie
potrebných svalov (a prispôsobenie šliach a väzív, zvýšenie kapacity pľúc, posilnenie krvného obehu...). Na začiatok je veľmi dôležité vyjasniť si jednu vec – tréning nie je výcvik. Nejde tu o hru
so slovíčkami, ale o dôležitý rozdiel vo význame. Krásne o tom píše Franta
Šusta vo svojej knižke Trénink je
rozhovor (2014). Tu len stručne vymenujem hlavné rozdiely medzi tréningom a výcvikom.
Výcvik je povinný, ako výcvik
odvedeného branca. Je na ňom prítomný veliteľ, ktorý vždy určuje, čo, kedy, ako,
kde, ako dlho... sa bude robiť a dohliada, aby sa nikto neulieval. Dáva
povely, ktoré sú záväzné a ak ich branci nesplnia, nasleduje nepríjemný
dôsledok (trest). Branci teda pracujú, len aby sa vyhli niečomu nepríjemnému –
ak by veliteľ ochorel, ráno by na buzerplac nikto sám od seba neprišiel. Branci
z výcviku nič nemajú, výcvik nie je ich cieľom.
A teraz
tréning – predstavme si ho ako tréning športovca. Má trénera,
ktorého si sám vybral. Tréner mu pomáha s napĺňaním jeho vlastných cieľov –
napr. sa chce dostať na olympiádu. Tréner dáva rady a návrhy, ako zvýšiť
výkon a športovec ich môže, ale nemusí splniť – a môže trénovať
dokonca aj viac, ako mu káže tréner (a často to aj robí). Ak rady trénera
nesplní, nepríde žiaden trest (nanajvýš to s ním tréner vzdá). Ak tréner
ochorie, športovec príde na štadión tak či tak a doporučenú tréningovú
lekciu si „odrobí“. Pracuje pre seba, pre svoje vlastné ciele – pre získanie
niečoho príjemného, nie pre vyhnutie sa niečomu nepríjemnému.
Myslím, že tento skvelý príklad veľmi jasne ukazuje rozdiel medzi výcvikom a tréningom. My sa s koňmi logicky snažíme o to druhé. Chceme, aby kôň pracoval pre seba, aby mal tréning rád. Aby naše vedenie vnímal ako „dovolenie“ vykonávať cviky, nie ako „rozkazy“. Netúžime po tom, aby nás kôň poslúchal z „rešpektu“ či dokonca z čírej lásky k našej osobe – to by bolo pre psychiku koňa veľmi nezdravé (rovnako ako je nezdravé, keď človek robí všetko iba pre iných a o svoje dobro sa vôbec nestará).
Myslím, že tento skvelý príklad veľmi jasne ukazuje rozdiel medzi výcvikom a tréningom. My sa s koňmi logicky snažíme o to druhé. Chceme, aby kôň pracoval pre seba, aby mal tréning rád. Aby naše vedenie vnímal ako „dovolenie“ vykonávať cviky, nie ako „rozkazy“. Netúžime po tom, aby nás kôň poslúchal z „rešpektu“ či dokonca z čírej lásky k našej osobe – to by bolo pre psychiku koňa veľmi nezdravé (rovnako ako je nezdravé, keď človek robí všetko iba pre iných a o svoje dobro sa vôbec nestará).
... pozitívnou...
Proste
„pozitívka“. Táto skratka perfektne vystihuje to najhlavnejšie, o čo sa
snažíme – aby sme to neboli len my, ale aj kôň, kto niečo z tréningu má.
Niečo príjemné, niečo pozitívne. Konkrétne to, čo kôň za prácu dostáva, je pozitívne posilnenie – teda ľudovo
odmena. Podrobne sa o rôznych druhoch posilnení dočítate v tomto článku
– tu iba stručne zmienim to najdôležitejšie na úvod.
Pozitívne
posilnenie je vlastne pridanie niečoho,
čo u koňa spôsobí subjektívne príjemné prežívanie (pozitívne emócie
spôsobené vylúčením serotonínu, dopamínu, endoopiátov...). Býva to najčastejšie
príjem potravy, priateľská socializácia (vnútrodruhová aj medzidruhová)
zahŕňajúca často aj fyzický kontakt (škrabkanie, hladenie), niekedy hru. Pozor,
uvoľnenie tlaku a pokoj po práci kôň
subjektívne nevníma ako odmenu, skôr ako úľavu – z neuropsychologického
hľadiska sa jedná o úplne odlišné pochody, ktorých dôsledkom sú aj úplne
odlišné emócie. Zdrojom pozitívneho posilnenia môžu však byť aj naučené
činnosti, ktoré predtým boli spojené s kŕmením, škrabkaním, hrou... Čiže aj samotná práca sa koňovi môže stať
odmenou. Stále to však robí pre seba, preto, že on má z toho dobrý
pocit – nie pre človeka v pravom zmysle slova. A to je dobre.
Napokon, žiaden skutočný, „čistý“ altruizmus neexistuje, aj ľudia sa obetujú
vždy len pre vlastný dobrý pocit. A vadí to? Je to win-win situácia pre
oboch účastníkov – v tomto prípade pre vás (kôň urobí, čo chcete), aj pre
koňa (kôň sa cíti dobre).
...motiváciou!
Posledné
slovo, rovnako dôležité ako tie predošlé dve. Základom pre akúkoľvek činnosť je
motivácia vykonať ju. Keby nás napr. nemotivoval hlad, nikdy by sme sa
nenajedli a za mesiac by bolo po nás. Z predošlej časti článku vieme,
že v „pozitívke“ používame pozitívnu
motiváciu – teda snahu koňa získať niečo príjemné. Negatívnu motiváciu, teda snahu vyhnúť sa niečomu nepríjemnému,
nepoužívame (resp. čo najmenej), pretože má mnohé riziká, hlavne vznik negatívnych
kognitívne-emočných stavov u zvieraťa (strach, úzkosť, distres, pasivita, vyhýbavosť,
depresia, naučená bezmocnosť).
Spočiatku
používame hlavne vonkajšiu motiváciu
– za prácu kôň nepravidelne dostáva odmenu žrádlom, poškrabkaním, hrou. Vďaka
tomu, ako funguje nervová sústava živočíchov, sa časom hodnota týchto
vonkajších odmien prenesie aj na prácu samotnú – a tá napokon prestane byť
„prácou“, ale stane sa tiež odmenou – a vtedy kôň prejde na vnútornú motiváciu. K tomuto cieľu
by mal tréning pozitívnou motiváciou smerovať.
A čo prax?!
Teraz si možno hovoríte, že to sú všetko pekné rečičky, ale AKO a ČO je v skutočnosti možné koňa cez „pozitívku naučiť...??? To sa dozviete v nasledujúcom článku v tejto sekcii. :)
Použité zdroje a literatúra:
Šusta,
F. (2014). Trénink je rozhovor.
Praha: Plot.