Čo je to učenie & Druhy učenia

Čo je to učenie?

Učenie je komplexná schopnosť živých organizmov efektívne využívať minulé skúsenosti (Plháková, 2003) a zároveň je to proces, ktorý má svoju kognitívnu, emočnú a behaviorálnu zložku. To znamená, že počas učenia zviera používa svoje mentálne schopnosti – pozornosť, vnímanie, myslenie, pamäť. K učeniu dochádza, iba keď je zviera motivované učiť sa – a to tým, aby sa vyhlo nepríjemnému alebo naopak získalo príjemné (vplyv motivačne-emočnej zložky). A napokon, zviera sa (takmer) vždy učí určitému správaniu – jeho opakovaním, zastavovaním či menením získava tie príjemné veci, resp. sa zbavuje tých nepríjemných.


Druhy učenia

Konečne sa dostávame k samotným zákonitostiam učenia živočíchov. Tieto zákonitosti platia naozaj pre všetky živočíchy bez výnimky, vždy a všade, či už sa nám to páči, alebo nie. Zmeniť ich nemôžeme, no môžeme sa im naučiť rozumieť a využívať ich efektívne pri tréningu (a nielen tam – uplatnia sa aj vo vzťahoch s rodinou, partnerom, deťmi, priateľmi, s kolegami a nadriadenými v práci...). Najprv si povieme, akých druhov učenia sú schopné všetky živočíchy.

Habituácia:
Alebo navykanie, je tá najzákladnejšia, pasívna forma učenia. Je jej schopný absolútne každý jeden živočíšny druh vrátane človeka (nie je teda vôbec pravda, že „kôň je zviera zvyku“ – všetci sme zvieratá zvyku). Princíp habituácie spočíva v tom, že podnet, ktorý nemá pre zviera žiadne dôsledky, si zviera časom prestane všímať (napr. kôň sa prestane báť áut, ak mu celé dni jazdia okolo výbehu). Jej účelom je šetrenie energiou a mentálnou kapacitou na užitočnejšie veci. Istou formou habituácie je aj systematická desenzitivizácia, kedy zviera postupne privykáme na určitý podnet tak, aby sa počas tohto procesu nikdy nedostalo do distresu – udržiavame ho v relaxovanom stave, nebránime prejaveniu obrannej reakcie (napr. koňa nedržíme na vodítku, netrénujeme v kruhovke) a začíname od minimálnej intenzity, kedy zviera podnet ešte ani neregistruje a len veľmi pomaly intenzitu zvyšujeme, až kým nedosiahneme požadovanú úroveň podnetu bez reakcie zo strany koňa (teda sa naň habituuje). Pozor, nikdy si nepomýľte systematickú desenzitivizáciu so zaplavením (po anglicky „flooding“) – to je doslova zahltenie zvieraťa podnetom, ktorý u neho vyvoláva obrannú reakciu, za účelom dosiahnutia habituácie (to sa však vôbec nemusí podariť, skôr môže dôjsť k získaniu naučenej bezmocnosti / generalizovanej úzkosti, u slabšieho jedinca je dokonca až možnosť zlyhania organizmu, čo sú veľmi negatívne, neetické dôsledky – o tom viac v poslednom článku v sekcii Teória učenia). ISES radí medzi techniky vedúce k habituácii aj „zatienenie“ (overshadowing) a zmiešanie podnetov („stimulus blending“)1.

Poznámka – metóda zaplavenia bola veľmi populárna v začiatkoch behaviorálnej psychoterapie (najmä pri liečbe fóbií a iných úzkostných porúch), no dnes sa už používa len veľmi zriedka a aj to len po dôkladnom oboznámení klienta s týmto procesom, určitej príprave a jeho výslovnom súhlase. A aj potom má právo kedykoľvek procedúru prerušiť, ak má pocit, že to nezvládne. Vzhľadom na to, že zvieratá tieto možnosti nemajú, je absolútne neetické podrobovať ich zaplaveniu.


Schéma učenia habituáciou:
1. Nový podnet – reakcia (orientačný reflex, resp. fight / flight / freeze) – spracovanie informácie – žiadny dôsledok – návrat do východzieho stavu.
2. Opakovaný podnet – stále slabšia, až napokon žiadna reakcia.
Vidíme, že opakovaným vystavením podnetu odpadá zvieraťu nutnosť spracovávať informácie, ktoré preň nie sú relevantné.

Senzitivizácia:
Je opakom habituácie (niekedy sa jej hovorí aj dishabituácia), prebieha tiež automaticky. Ide o opätovné scitlivenie na podnet, ktorý predtým už u zvieraťa nevyvolával reakciu. Môže nastať dôsledkom toho, že zviera dlhú dobu nebolo podnetu vystavené (poznáte ten pocit, keď vezmete koňa po mesiaci do terénu?) alebo keď sa intenzita podnetu náhle zvýši. Napríklad v prípade zmieňovaných áut sa kôň okamžite dishabituuje, ak nejaké auto pri havárii prerazí ohradu a vletí do výbehu – kôň sa začne áut opäť báť. Senzitivizácia má obrannú funkciu.

Podmieňovanie:
Alebo asociatívne učenie. Zviera sa pri ňom učí spájať si (asociovať) určité podnety, resp. svoje správanie a podnety. Rozlišujeme dva druhy podmieňovania – klasické (pavlovovské) a operantné (inštrumentálne). Tieto druhy učenia využívame v tréningu najintenzívnejšie.

Klasické podmieňovanie:
Tiež je to pasívne učenie, zviera sa neučí novému správaniu, „iba“ si vytvára asociácie medzi dvoma podnetmi. Neutrálny podnet sa spáruje s nepodmieneným podnetom, ktorý vyvoláva nepodmienenú reakciu a po dostatočnom opakovaní sa neutrálny podnet zmení na podmienený – a aj sám spustí nepodmienenú reakciu (klasický príklad – pes uvidí misku s granulami a začne automaticky sliniť; keď viac ráz zároveň s podaním misky, resp. krátko predtým zazvoníme na zvonček, pes časom začne slintať, už len keď začuje zvonček a ani pritom nemusí vidieť misku – takto Pavlov prvý raz objavil klasické podmieňovanie). Najlepšie výsledky dosiahneme, keď najprv pôsobí podmienený podnet (zvonček) a veľmi krátko na to nepodmienený podnet (o 1-3 sekundy miska s jedlom) – tomu sa hovorí odložené podmieňovanie. O niečo menej efektívne je prezentovať podnety naraz a najmenej efektívne je prezentovať ich v opačnom poradí alebo s dlhým časovým oneskorením. Tiež by sme nemali podmienený podnet prezentovať v žiadnom inom kontexte (nezvoniť zvončekom inokedy než pred kŕmením) (Rescorla, 1988). Klasickým podmieňovaním sa okrem nepodmienených reflexov (zvonček vyvolá slinenie) a ďalších podnetov (zazvonenie zvončeka sa spojí s príchodom človeka) párujú vonkajšie podnety predovšetkým s emóciami zvieraťa, ktoré počas alebo po ich prezentácii pociťuje (napr. po každom zožraní jablka mozog koňa vyvolá subjektívne príjemné pocity a zanedlho bude mať kôň tieto príjemné pocity vždy už vo chvíli, keď jablko uvidí či zacíti, prípadne keď začuje šuchot sáčku, v ktorom sa jablko schováva, uvidí človeka, čo sáčok nesie... – viac o tom, prečo to tak je, sa dozviete v poslednom článku tejto sekcie – o neuropsychológii učenia). To je tá najdôležitejšia funkcia klasického podmieňovania – na základe emočnej asociácie s jednotlivými podnetmi zviera dokáže rozlíšiť, ktorý podnet má vyhľadávať (príjemný, teda užitočný, napr. jedlo alebo sex) a ktorému sa má radšej vyhnúť (nepríjemný, teda nebezpečný, hlavne spôsobujúci strach, bolesť a odlúčenie). Tento typ učenia nevyžaduje od zvieraťa žiadnu zámernú pozornosť či aktivitu, deje sa samovoľne. Nezabúdajte – klasické podmieňovanie sprevádza každý typ učenia, aj operantné podmieňovanie, jednoducho nie je možné sa tomu vyhnúť. Treba s tým počítať a využiť to v prospech koňa aj tréningu.


Schéma učenia klasickým podmieňovaním:
1. Neutrálny podnet – nepodmienený podnet – nepodmienená reakcia.
2. Podmienený podnet – nepodmienená reakcia.
Kôň pociťuje príjemné emócie pri žraní ovsa. Keď pravidelne dostáva ovos vo vedre, časom začne tieto pozitívne emócie prežívať už keď vás uvidí niesť vedro.

Operantné podmieňovanie:
Aktívne učenie, pri ktorom sa zviera učí chápať dôsledky svojho správania a prispôsobovať ho. To je typ učenia, ktorý najviac využívame v tréningu. Vďaka posilňovaniu nepodmienenej reakcie (odmenou alebo odstránením nepríjemného podnetu – napr. tlaku) sa táto časom stáva podmienenou reakciou – zviera opakuje správanie, ktoré mu prináša uspokojenie; naopak správanie, ktoré uspokojenie neprináša (trestané), opakuje stále menej (tomu sa hovorí Thorndikov zákon efektu, podľa behavioristu, ktorý ho objavil a popísal) (Plháková, 2003). Pri operantnom podmieňovaní sa teda dá zviera motivovať štyrmi spôsobmi – pozitívnym a negatívnym posilnením a pozitívnym a negatívnym trestom (tieto pojmy budú podrobne vysvetlené v nasledujúcom článku). Znova zdôrazňujem, že operantné podmieňovanie je nerozlučne späté s klasickým – ak by sa nevytvorili asociácie medzi dôsledkom a emóciou, ktorú spôsobuje (pozitívnu či negatívnu), zviera by sa nenaučilo opakovať, resp. prestať vykonávať správanie, ktoré k dôsledku viedlo. V tréningu preto vždy treba pracovať tak so správaním zvieraťa, ako aj s jeho emóciami.


Schéma učenia operantným (inštrumentálnym) podmieňovaním:
Nepodmienené správanie – dôsledok – spracovanie dôsledku – zvýšenie frekvencie a/alebo intenzity podmieneného správania / zníženie frekvencie a/alebo intenzity podmieneného správania.
Keď k nám kôň príde a dostane dobrotu, nabudúce zrejme príde znova. Keď k nám kôň príde a dostane facku po čumáku (alebo injekciu... zle sediace sedlo... jazdca, čo ho cuká do huby...), nabudúce sa nám pravdepodobne vyhne.


Diferenciačné učenie:
Prebieha v podstate na báze operantného podmieňovania, no hlavným cieľom je v tomto prípade rozlišovanie relevantných podnetov (tých, ktoré prinesú posilnenie). Je to aktívne učenie a vyžaduje maximálnu koncentráciu pozornosti. Tento druh učenia využívame, keď kone učíme určité správanie robiť iba na určitý signál či povel, čo je nevyhnutná súčasť efektívneho tréningu (viď článok Kontrola správania signálom). Z praxe dobre vieme, že kôň sa rýchlo naučí rozlišovať hlasy ľudí (erdží, keď vie, že ste prišli kŕmiť a uteká na opačný koniec pastviny, keď začuje veterinára), zvuk vášho auta a samozrejme individuálne hlasy koní zo stáda. Tiež perfektne rozoznáva hmatom rôzne povrchy, čuchom jednotlivých ľudí, kone a iné zvieratá a chuťou každý liek, ktorý sa sebelepšie snažíte zamiešať do krmiva. Diferenciačné učenie je jednoducho nevyhnutné pre prežitie koní v prírode. Ak by sa nenaučili rozpoznať svoju matku a stádo, pach predátora a chuť jedovatých rastlín, rýchlo by vymreli. Experimenty využívajúce pozitívnu motiváciu tiež preukázali, že kone sú veľmi zdatné vo vizuálnom rozlišovaní farieb (rozlišujú odtieň aj jas), tvarov, 2D aj 3D objektov (vrátane tvárí známych ľudí a koní!) a dokážu dokonca aj diferencovať medzi vlastnosťami objektov, ako je „mäkký-tvrdý“, „malý-väčší-najväčší“, „menej-viac“ alebo dokonca „nástroj-jedlo“. To tiež dokazuje, že kone sú schopné myšlienkových operácii, ako je kategorizácia, generalizácia a dokonca jednoduchý koncept (množstva, veľkosti) (Hanggi, 2005). Ešte má niekto chuť zahlásiť, že kôň je hlúpe zviera? ;-)

Vyhasínanie:
Ak dostatočne dlhú dobu neprichádza posilnenie za operantne podmienenú reakciu, táto reakcia postupne vymizne – vyhasne. Rovnako aj v prípade klasického podmieňovania, ak príliš dlho nepríde spolu alebo po podmienenom podnete aj nepodmienený, podmienený podnet prestane vyvolávať nepodmienenú reakciu (napr. ak koňa naučíme párovaním s potravou vnímať pozitívne slovo „dobrý“ – ako pochvalu – a príliš dlho používame iba slovo samotné, bez pamlsku, časom prestane mať pre koňa pozitívny význam). Je to pasívny proces. Avšak pozor, keď má zviera za sebou už dostatočne dlhú históriu posilňovania za určité správanie, často pozorujeme tzv. výbuch pred vyhasnutím (po anglicky „extinction burst“), čo je vlastne nahromadená frustrácia z toho, že naučené správanie zrazu už nefunguje (neprináša posilnenie), ktorá nakoniec doslova vybuchne v návale agresivity (posledná zúfalá snaha získať posilnenie za každú cenu). Ak ani to nevedie k získaniu posilnenia, správanie napokon vyhasne (Pryor, 2011). Typický príkladom z ľudského sveta je opakované šťukanie vypínačom, aj keď vieme, že žiarovka je vypálená – no predsa to ešte pár ráz skúsime, kým to vzdáme a ideme po novú. :) Vyhasínanie môžeme účinne využiť pri odúčaní problémového správania koní – stačí zistiť, čo toto správanie posilňuje, posilnenie odstrániť a vyčkať, kým správanie samé vyhasne (no samozrejme pri tom zachovať bezpečnosť).

Imprinting:
Je to skôr vývojová fáza, než typ učenia. Vo veľmi ranom veku sú vtáky a cicavce extrémne citlivé na určité podnety a veľmi rýchlo sa učia – stačí jedna prezentácia podnetu na to, aby sa natrvalo uložil do mentálnych reprezentácií. Pre sociálne živočíšne druhy je to veľmi dôležité, pretože sa v tejto fáze naväzujú na matku, získavajú identitu svojho živočíšneho druhu a učia sa najdôležitejšie stratégie nevyhnutné pre prežitie a úspešné sociálne začlenenie (Plháková, 2003). Imprinting je mocný nástroj a ak do tohto procesu človek necitlivo zasahuje, môže vážne narušiť identitu zvieraťa a tým celé jeho duševné zdravie (najčastejšie to vídame u osirených, rozmaznaných žriebät odchovaných ľuďmi – doslova nevedia byť koňmi a často trpia rôznymi stereotypnými prejavmi, sebapoškodzujú sa, resp. sú extrémne agresívne). Hlavným popularizátorom imprintingu žriebät ľuďmi je MvDr. Miller – veril, že keď žriebä v prvých hodinách a dňoch po narodení zoznámime so všetkými podnetmi, s ktorými bude prichádzať neskôr počas života do styku, uľahčí to jeho neskorší jazdecký výcvik (napr. ešte predtým, než sa žriebä prvý raz postaví a napije, sa premasíruje celé jeho telo rukami a ak chce vstať, „jemne“ ho máme položiť naspäť (Popluhár a kol., 2002) – takže prvé, čo sa žriebä naučí, je to, že človek má absolútnu kontrolu nad jeho životom, pretože mu môže zabrániť aj v uplatnení toho najzákladnejšieho inštinktu – vstať a bežať). Vedecké výskumy však neskôr preukázali, že imprintingované kone neboli vo výcviku o nič šikovnejšie a bezproblémovejšie, než kone, ktoré boli učené na bežné procedúry až od niekoľkých mesiacov veku. Zato sa ukázali ako sociálne neobratnejšie v kontakte so svojimi konskými kolegami2.

Poznámka – nedávny výskum ukázal, že najúčinnejším spôsobom získania pozitívneho prístupu žriebäťa k ľuďom (aktívne vyhľadávanie ľudského kontaktu) sú afiliatívne interakcie s jeho matkou – hladenie, čistenie, kŕmenie. Pritom nie je potrebný žiaden človekom iniciovaný kontakt so žriebäťom2. Mladý koník sa v prvom rade musí naučiť byť koňom. My a náš divný svet prídeme na rad neskôr, niet sa kam ponáhľať. ;-)

Exploračné učenie:
Maximálne aktívny typ učenia, dalo by sa povedať, že takto sa označuje zvedavosť a kreativita u zvierat. Súvisí s orientáciou v prostredí, spočíva v experimentovaní s objektami a vo vyhľadávaní nových situácií – uspokojením v tomto prípade nie je získanie niečoho, ale aktivita samotná, „získanie novej znalosti. Je to vrodená schopnosť, rovnako ako ostatné druhy učenia, no záleží od skúseností, ktoré zviera nadobudne, ako sa táto schopnosť rozvinie – hlavným predpokladom pre realizovanie exploračného správania je to, že má zviera naplnenú potrebu bezpečia (inými slovami, má pocit kontroly nad situáciou) (Plháková, 2003). Aj v tréningu sa dá tento typ učenia podporovať.

Sociálne učenie:
Alebo učenie nápodobou, observačné učenie. Typické pre mláďatá vtákov a cicavcov (súvisí s imprintingovým obdobím), no u dospelých cicavcov bolo zatiaľ preukázané len u primátov. Jeden nedávny výskum u koní však ukázal, že aj dospelé kone sú schopné observačného učenia, pričom najlepšie tento druh učenia dokážu používať kone mladšie, submisívnejšie a zvedavejšie (dizajn štúdie bol taký, že jedného koňa operantným podmieňovaním naučili otvoriť zásuvku s mrkvou; potom to predvádzali v prítomnosti druhého koňa, ktorý sa len díval; následne úlohu dostal aj druhý kôň a meral sa počet pokusov, ktoré potreboval k vyriešeniu problému) (Krueger, Farmer, Heinze, 2014). Mnoho z vás už určite zažilo, že ste niečo učili jedného koňa, druhý sa len díval a keď ste potom vzali jeho, sám vám toto správanie ponúkol. U psov sa to zámerne využíva v tréningu – pes sa naučí na signál „kopíruj“ napodobniť to, čo robí druhý pes. No niečo celkom iné je napodobňovanie človeka – bohužiaľ vo väčšine prípadov ide iba o rovnako vyzerajúci signál, no správanie bolo naučené operantným podmieňovaním (napr. prekríženie nôh, španielsky krok...). Skutočného napodobňovania človeka však sú schopné napr. šimpanzy a psy, no tiež nie je celkom jednoduché sa k tomu dopracovať – táto hra sa volá „Do as I do“ (opakuj po mne) a začína sa už predtým operantne naučenými cvikmi, až neskôr sa skúšajú cviky celkom nové. Protokol je nasledovný – človek si vyberie 3 cviky, ktoré pes už dobre ovláda; povie: „Urob to!“ ukáže cvik na sebe (napr. zdvihne ruky hore), dá naučený signál (napr. povie „Hore ruky!“), pes vykoná cvik (napr. zdvihne predné labky do vzduchu), dostane odmenu; opakujeme aj so zvyšnými dvoma cvikmi; akonáhle pes zareaguje už na naše správanie a signál „Urob to!“, prestaneme dávať operantne naučený signál; skúsime ďalšie 3 už naučené správania a pes ich bude mať robiť iba podľa nás, bez starého signálu; posledná fáza je ukázať psovi celkom nové správanie, ktoré nepozná – ak ho napodobní, boli sme úspešní a pes pochopil koncept napodobňovania. Tento spôsob učenia sa ukazuje ako rýchlejší a efektívnejší než operantné podmieňovanie, obzvlášť pri komplexných správaniach (niečo vziať a niekam odložiť, otvoriť zásuvku, atď.); na druhej strane má jednu nevýhodu – keďže správanie sa učí ako celok, je ťažšie ho postupne zdokonaliť – chýbajú nám predošlé kroky3. U koní je toto ale ešte celkom neprebádaný terén – takže sa treba pustiť do výskumu. ;-)

Latentné učenie:
Nie je to ani tak druh, ako skôr fáza učenia, ale uvádzam ho (spolu s učením vhľadom a pokusom-omylom), lebo ste o ňom už isto počuli, tak aby ste v tom mali jasno. :) Objavil ho behaviorista E. C. Tolman – na pokusoch s potkanmi v bludisku dokázal, že aj keď sa v ňom pohybovali prvé dni bez posilňovania žrádlom, keď neskôr mali za úlohu žrádlo vyhľadať, veľmi rýchlo dohnali skupinu potkanov, ktoré dostávali v bludisku žrádlo od začiatku (Plháková, 2003). Niekedy proces učenia nie je úplne zjavný – súvisí to s funkciami mozgových štruktúr, ktoré konsolidujú spomienky (hlavne hipokampu – deje sa to počas REM fázy spánku, odtiaľ „ráno múdrejšie večera“). Latentné učenie nastáva medzi lekciami a býva zdrojom „náhleho“ pokroku, aj keď predtým mohlo byť zviera úplne „zaseknuté“. Preto je dobré nový cvik opakovať v niekoľkých krátkych lekciách po sebe, potom ho nechať deň-dva „odležať“ a následne sa k nemu vrátiť.

Učenie vhľadom:
Prvý raz ho popísal behaviorista W. Kohler u šimpanzov, ktorým dával riešiť viac či menej zložité problémy (napr. ako získať banány visiace zo stropu s pomocou debien). Tiež to vlastne ani nie je samostatný druh učenia, skôr jeden zo spôsobov mentálneho riešenia problémov. Je to ten známy „aha-efekt“, ktorý ste určite už zažili aj na vlastnej koži – dlho, dlho sa snažíte prísť na riešenie problému, no stále vám uniká, stále to nedáva zmysel... A potom, často po prestávke, náhle príde „osvietenie“, všetko do seba zapadne a vy nechápe, že vám to nedošlo skôr. :) Vhľad je však skôr výsledkom nevedomého spracovávania predtým získaných informácií, než by to bolo naozaj nejaké náhle „vnuknutie“. Súvisí aj s latentným učením, no špecificky sa viaže k riešeniu komplexných mentálnych problémov. Aby bolo učenie vhľadom možné, zviera musí mať možnosť vidieť problémovú situáciu ako celok, všetky jej prvky, aby ich mohlo zmysluplne spojiť a nájsť riešenie (Plháková, 2003). U koní učenie vhľadom ešte nebolo vedecky popísané, no mnohí tréneri už „aha-efekt“ u svojich koní videli v praxi – otázkou však je, či šlo naozaj o vhľad (ktorý vyžaduje zložité myšlienkové operácie, ako je kategorizácia, práca s mentálnymi reprezentáciami...) alebo iba o vplyv latentného učenia. Vzhľadom na typ problémov, ktoré pred kone zväčša kladieme (jednoduché, jednokrokové), sa prikláňam skôr k možnosti latentného učenia.

Učenie metódou pokus-omyl:
Opäť to nie je druh učenia v pravom zmysle, ale stratégia riešenia problémov. Keď zviera nevie problém vyriešiť okamžite, na báze operantného podmieňovania začne systematicky skúšať jednu možnosť za druhou, až kým problém nevyrieši alebo neminie všetky možnosti (resp. energiu alebo motiváciu). Túto metódu musí napr. kôň použiť, keď ho niečo chceme naučiť tzv. „freeshapingom“ – čiže bez akejkoľvek nápovedy musí zistiť, čo je tým správaním, ktoré odmeníme. To vyžaduje značnú kreativitu a vysokú frustračnú toleranciu, preto tento spôsob učenia rozhodne nie je vhodný pre každé zviera a už vôbec nie pre začiatočníkov (kone ani ľudí; viac o freeshapingu sa dozviete v tomto článku).

Väčšiny druhov učenia sú schopné naozaj všetky živočíšne druhy, od tých najjednoduchších (ako sú slimáky, kraby pustovníky, obrie šváby a motýle) až po tie najzložitejšie, o ktorých hovoríme, že sú „najinteligentnejšie“ (ako ľudoopy, morské cicavce, psy, prasatá, mačky, kone, slony...). Výnimkou je sociálne učenie (to bolo pozorované zatiaľ iba u sociálne žijúcich vtákov a cicavcov) a jav učenia vhľadom (ten iba u ľudoopov a ľudí). To však neznamená, že ich časom neobjavíme aj u iných živočíchov. Potom existujú aj ďalšie druhy učenia, ktorých je schopný iba človek – myšlienkové učenie, učenie naspamäť a špecificky ľudské sociálne učenie.

Poznámka – o odchýlkach v inteligencii môžeme vždy hovoriť iba v rámci jedného živočíšneho druhu. Každý živočíšny druh, ktorý prežíva, je totiž dokonale inteligentný, teda ak za definíciu inteligencie považujeme „schopnosť prispôsobiť sa svojmu prostrediu (žiť s ním v harmónii), riešiť nové situácie, prežiť, úspešne odovzdať svoj genetický materiál ďalším generáciám a zabezpečiť ich ďalšie rozmnožovanie“. Pri štúdiu všeobecnej etológie s úžasom narážame na tie najneuveriteľnejšie stratégie prežitia (ktoré by sme sami nikdy nevymysleli) a tiež sa skláňame nad trvácnosťou ľuďmi nepoškvrnených ekosystémov. Z tohto evolučného hľadiska sa potom práveže „pán tvorstva“ javí ako ten najhlúpejší tvor na planéte, keďže si systematicky píli pod sebou konár a absolútne ho nezaujíma, že ničí prostredie, v ktorom majú žiť ďalšie jeho generácie.


Použité zdroje a literatúra:
Hanggi, E. B. (2005). The Thinking Horse: Cognition and Perception Reviewed. AAEP Proceedings, 51, 246-255. Retrieved on 2017, October 30th, from http://www.equineresearch.org/support-files/hanggi-thinkinghorse.pdf
Krueger, K., Farmer, K., Heinze, J. (2014). The effects of age, rank and neophobia on social learning in horses. Animal Cognition, 17(3), 645-655. doi: 10.1007/s10071-013-0696-x
Plháková, A. (2003). Obecná psychologie. Praha: Academia.
Popluhár, L. (2002). Jazda na koni. Košice: Pezolt.
Pryor, K. (2011). Svého psa nestřílejte. Praha: Práh.
Rescorla, R. A. (1988). Pavlovian Conditioning: It’s Not What You Think It Is. American Psychologist, 43(3), 151-160. doi: 10.1037/0003-066X.43.3.151



Späť na Teóriu učenia