Najprv trochu šťavnatej (nie suchej :-P) histórie. Tá siaha až na začiatok 20.
storočia, k známemu ruskému fyziológovi I. P. Pavlovovi, ktorý sa preslávil objavom reflexného oblúku a
klasického podmieňovania (určite si zo školy pamätáte zvončeky
a slintajúce psy – budeme sa tým v tomto článku ešte podrobne
zaoberať).
Základy teórie učenia
položili americkí psychológovia behavioristického smeru v 30. rokoch 20.
storočia – behaviorizmus je psychologický smer, ktorý sa zaoberal iba pozorovateľným správaním
a vnútorné prežívanie považoval za nepoznateľné, tzv. "black box".
Spočiatku tvrdili, že človek (a aj zvieratá) funguje výhradne na princípe
S->R, teda že podnet (stimulus) vedie automaticky k reakcii (response). Tým
vlastne zredukovali živé bytosti na automatizované stroje. Neskôr však túto
teóriu prehodnotili a pridali ďalšiu premennú do rovnice: S->O->R, teda
organizmus (vrodenú výbavu a predtým získané skúsenosti, ktoré majú vplyv
na to, aká bude výsledná odpoveď). K tejto zmene teórie prispel najmä B. F. Skinner, ktorý je považovaný
za objaviteľa operantného, resp. inštrumentálneho podmieňovania; tiež sa
zaoberal plánmi posilňovania pri učení operantným podmieňovaním (to všetko sú
veľmi cenné prvky tréningu pozitívnou motiváciou, ako sa môžete dočítať v ďalších
článkoch). Známy je najmä svojimi pokusmi na holuboch. Svoju teóriu nazýval
„radikálny behaviorizmus“ a tvrdil, že všetko správanie je naučené cez
posilňovanie. Dôležitý je aj príspevok behavioristu E. C. Tolmana, ktorý objavil tzv. latentné učenie. W. Kohler zas popísal tzv. učenie
vhľadom (robil pokusy na šimpanzoch).
Postupne do teórie učenia prispievali poznatkami aj odborníci
z iných vedných disciplín, hlavne z kognitívnej
psychológie, porovnávacej
psychológie a neuropsychológie.
Spomeňme napr. už dávnejšie výskumy stresu od Lazarusa a Selyeho
alebo skúmania Seligmana, ktorý
objavil a popísal stav naučenej bezmocnosti (u zvierat aj u ľudí). Veľmi
prínosná je aj celoživotná práca Yaaka
Pankseppa, ktorý potvrdil existenciu emócií u zvierat a objavil
niekoľko „obvodov“ v mozgu cicavcov, ktoré sú aktívne pri rôznych
činnostiach a kognitívne-emocionálnych stavoch. Alebo výskumy Roberta Sapolskeho
o neurofyziológii stresu a potešenia u zvierat aj ľudí... Všetky
tieto poznatky nám pomáhajú pochopiť, čo sa pri tréningu deje v mozgu
koňa, ako subjektívne vníma situáciu a ako ho trénovať tak, aby jeho
emócie boli našimi priateľmi, nie protivníkmi – ešte sa týmto témam v nasledujúcich
článkoch budeme podrobnejšie venovať.
Sapolsky
o prežívaní potešenia a dopamíne – veľmi dôležité poznatky pre
tréning pozitívnou motiváciou!
A samozrejme nesmieme zabudnúť na príspevok konskej etológie (aj aplikovanej – teda
skúmania správania domestikovaných koní), ktorý sa síce priamo netýka teórie
učenia, no má nesmierny význam pre kvalitný tréning – učí nás chápať sociálne
správanie koní, ich prirodzené potreby a hlavne ich komunikačné signály, ktoré
vysielajú nielen k sebe navzájom, ale aj k nám – a dávať ich do
kontextu vnútorného prežívania (napr. signály distresu počas tréningu). Najznámejšie
etologické práce majú „na svedomí“ Lucy
Rees, Marthe Kiley-Worthington, Sue McDonnel, Joel Berger, Andy Beck, Lesley Skipper, Marlitt Wendt... u nás Michal
Duruttya.
Lucy Rees
hovorí o tom, čo je skutočná etológia (a čo nie). Na epona.tv má celý seriál
videí o správaní koní – stojí za to vidieť!
A ako teda prišlo na praktické využitie týchto
fascinujúcich teoretických poznatkov? Teória učenia bola prvý raz prakticky
využitá na tréning pozitívnou motiváciou u delfínov cca v polovici
20. storočia. Neskôr sa táto metodika – už sofistikovanejšia – rozmohla aj do
zábavného priemyslu, špionážnych zložiek, medzi ošetrovateľov v zoo (vedia
tak naučiť zvieratá, aby si dobrovoľne a bez stresu nechali upraviť
kopytá, pichnúť injekciu, nastúpiť do prepravky... všetko bez nutnosti
uspávania) a napokon prišla na rad aj široká verejnosť so zástupmi
domácich maznáčikov (od psov, mačiek, koní, cez papagáje, králiky, potkany,
morčatá, prasiatka, lamy, až po zlaté rybky a obrovské šváby). Za zmienku
stojí, že takto trénujú aj asistenčné psy, mini poníky a tiež veľké
africké potkany, ktoré vyhľadávajú míny a diagnostikujú TBC (Apopo Hero
Rats).
Malí
chvostnatí hrdinovia, ktorí sú v detekovaní TBC mnohonásobne efektívnejší
a spoľahlivejší než ľudskí laboranti a ich prístroje – a to
vďaka tréningu pozitívnou motiváciou.
A tak
vlastne vznikol asi najznámejší tréningový smer využívajúci
teóriu učenia a pozitívnu motiváciu – kliker
tréning (clicker training, CT
– tento názov dostal podľa malej krabičky s plieškom vo vnútri, ktorý pri
stlačení vydáva typický klikavý zvuk – a ten sa používa ako „označovač“
želaného správania, ktoré zviera vykoná). Pri jeho zrode stáli Skinnerovi
žiaci, manželia Marian Kruseová a Keller Breland. Počas druhej svetovej
vojny pracovali pre armádu (hovorí sa, že trénovali havrany a delfíny ako
špiónov), po skončení vojny cvičili zvieratá pre zábavný priemysel. Neskôr sa k
ich spoločnosti pridal Bob Bailey (predtým
pracoval ako tréner zvierat pre námorníctvo a tajné služby) a 11 rokov po
Brelandovej smrti sa s Marian vzali. Dnes sa venujú výcviku kliker trénerov po
celom svete – preslávili sa najmä svojimi tzv. kuracími
tábormi (chicken camps), kde učia študentov kliker tréning na kuratách. Poznámka
– ak sa chcete trénovaniu zvierat venovať profesionálne, doporučujem zúčastniť
sa aspoň jedného chicken campu, je to veľmi užitočná skúsenosť!
Ukážka z pokročilého chicken campu – sliepka prejde
sama celú dráhu za jedinú odmenu!
Veľmi významnou priekopníčkou CT je nesporne aj Karen Pryor, ktorá prvý raz objavila čaro tréningu pozitívnou
motiváciou, keď mala za úlohu vytrénovať na show zvieratá v morskom parku
(perlička – vtedy dostala do rúk ešte pomerne neprepracovanú skinnerovskú
metodiku, ktorá zahŕňala aj potravovú depriváciu – čiže vyhladovanie zvierat
pred tréningom – no dnes sa už vie, že to je neefektívne, nehovoriac o tom,
že pre delfíny je to aj životu nebezpečné). Karen napísala niekoľko
vedecko-populárnych kníh o CT a vďaka nej sa tento spôsob výcviku značne
rozšíril medzi psíčkarmi. Pri tréningu morských cicavcov je to jediná používaná
metodika a pomaly sa rozširuje aj medzi trénerov koní – priekopníčkami v tejto
oblasti sú v USA Shawna Karrasch a Alexandra Kurland,
ďalšia dobrá austrálska trénerka je napr. Georgia
Bruce. V Európe je kliker tréning ešte stále trochu „v plienkach“, ale
predsa tu už máme niekoľko dobrých trénerov – v UK je to predovšetkým Hannah Weston (rodená Dawson – niekde
na internete ju nájdete ešte pod týmto menom), Helen Spence, Max Easey
a Ben Hart. Hannah spolu so Shawnou
a etologičkou Rachel Beddingfield
vytvorili unikátny projekt zvaný Connection
Training, čo je online škola kliker tréningu, kde nájdete v logicky
zoradených lekciách neuveriteľné množstvo videí, článkov, k dispozícii sú
aj online prednášky, diskusie, súkromné konzultácie. Proste vás naučia všetko,
čo potrebujete, teoreticky aj prakticky. K dispozícii je už aj slovenská
verzia týchto stránok. Ďalší európski tréneri využívajúci pozitívnu motiváciu
v tréningu sú napr. Angelo Telatin (trénuje
parkúrové kone), Inge Teblick, Marlitt Wendt či Viviane Theby (tá sa venuje aj drezúrnej gymnastike pomocou
pozitívnej motivácie, čo je zatiaľ dosť ojedinelé). V Juhoafrickej
republike zas pôsobí známa trénerka Gabby
Harris, jedna z učiteliek profesionálneho trénera pozitívkou
z našich končín – RnDr. Františka
Šustu.
Angelo Telatin – parkúr bez uzdenia.
Prednáška od Inge Teblick – o Pankseppovej teórii
emócií.
Preložené videjko od Inge Teblick o tom, čo je to
kliker tréning.
Na konci tohto článku nájdete
zoznam doporučenej literatúry a webových stránok od vyššie spomínaných
vedcov a trénerov. Doporučujem prečítať si od každého aspoň jedno dielo –
ucelíte si tým predstavu o tom, čo všetko je dôležité vedieť na to, aby
ste sa svojmu koňovi mohli stať naozaj dobrým trénerom.
No a už by sme sa snáď aj
mohli pustiť do tej teórie učenia, čo vy na to? ;-) Najprv sa oboznámime
s definíciou učenia, potom so všetkými druhmi učenia, ktorých sú kone
schopné a ďalej sa pozrieme na tie z nich, ktoré najviac využívame
pri tréningu. Povieme si aj niečo o spôsoboch, ako koňa pri učení
motivovať, aké sú ich výhody a nevýhody. Vysvetlíme si, aké druhy
posilnení poznáme a ako ich používame v tréningu, čo sú to povely
a signály a aký je medzi nimi rozdiel. A napokon sa pobavíme aj
o neurologickom a etologickom pozadí tréningu. Pripravení na príliv
faktov? :D Tak poďme na to!
Použité zdroje a literatúra:
Karen Pryor: Svého psa nestřílejte
František Šusta: Trénink je rozhovor
František Šusta: Trénink je v hlavě
Gabby Harris: Dotkni se zvířecí duše
Turid Rugaas: Konejšivé signály
Michael
Duruttya: Velká etologie koní
Karen Pryor: Reaching
the Animal Mind
Shawna Karrasch: You
Can Teach Your Horse Anything
Alexandra Kurland:
Clicker Training for Your Horse
Alexandra Kurland:
Click That Teaches: Step by Step Guide in Pictures
Alexandra Kurland:
Click That Teaches: Riding with the Clicker
Marlitt Wendt: Quiet
Word with Your Horse
Lesley Skipper: Realize Your Horse's True Potential
Lesley Skipper: Exercise School for Horse and Rider
Marthe Kiley-Worthington: Equine Education
Ben Hart: The Art and Science of Clicker Training for Horses: A Positive
Approach to Training
Equines and Understanding Them
Ben Hart: How to Create and Use a Shaping Plan
Sarah Blanchard: The Power of Positive Horse Training: Saying Yes to
Your Horse
Marlitt Wendt: Trust
Instead of Dominance
Andy Beck: Horsonality: An Insight into Horse Behavior
Sue McDonnell: The Equid Ethogram: A Practical Field Guide to Horse
Behavior
Lesley Skipper: Let Horses Be Horses
Lesley Skipper: Understanding Horse Behavior: An Innovative Approach to
Equine
Psychology and Successful Training
Marthe Kiley-Worthington: Horse Behaviour in Relation to Management and
Training
Marthe Kiley-Worthington: Equine Welfare
Marthe Kiley-Worthington: Horse Watch: The Equine Report
Stephen Budiansky: The Nature of Horses
Joel Berger: Wild Horses of the Great Basin
Abigail Hogg: The Horse Behaviour Handbook
George H. Waring: Horse Behavior
Marlitt Wendt: What
Horses Think and Feel
Lucy Rees: The Horse's Mind
Lesley Skipper: Inside Your Horse's Mind: A Study of Equine Intelligence
and Human
Prejudice
Michel Antoine LeBlanc: The Mind of the Horse: An Introduction to Equine
Cognition
Francesco De Giorgio, Jose Schoorl: Cognitive Horse: An Inspiring
Journey towards a New
Co-existence
Temple Grandin: Thinking in Pictures
Robert M. Sapolski: Why Zebras Don't Get Ulcers
Marc Bekoff: Minding Animals
Marc Bekoff: The Smile of a Dolphin: Remarkable Accounts of Animal
Emotions
Jaak Panksepp: The Archaeology of Mind: Neuroevolutionary Origins of
Human Emotion
Hans Selye: The Stress of Life
Martin Seligman: Helplessness: On Depression, Development and Death
Späť na Tréning pozitívnou motiváciou