Ako vznikol tréning pozitívnou motiváciou

Najprv trochu šťavnatej (nie suchej :-P) histórie. Tá siaha až na začiatok 20. storočia, k známemu ruskému fyziológovi I. P. Pavlovovi, ktorý sa preslávil objavom reflexného oblúku a klasického podmieňovania (určite si zo školy pamätáte zvončeky a slintajúce psy – budeme sa tým v tomto článku ešte podrobne zaoberať).

Základy teórie učenia položili americkí psychológovia behavioristického smeru v 30. rokoch 20. storočia – behaviorizmus je psychologický smer, ktorý sa zaoberal iba pozorovateľným správaním a vnútorné prežívanie považoval za nepoznateľné, tzv. "black box". Spočiatku tvrdili, že človek (a aj zvieratá) funguje výhradne na princípe S->R, teda že podnet (stimulus) vedie automaticky k reakcii (response). Tým vlastne zredukovali živé bytosti na automatizované stroje. Neskôr však túto teóriu prehodnotili a pridali ďalšiu premennú do rovnice: S->O->R, teda organizmus (vrodenú výbavu a predtým získané skúsenosti, ktoré majú vplyv na to, aká bude výsledná odpoveď). K tejto zmene teórie prispel najmä B. F. Skinner, ktorý je považovaný za objaviteľa operantného, resp. inštrumentálneho podmieňovania; tiež sa zaoberal plánmi posilňovania pri učení operantným podmieňovaním (to všetko sú veľmi cenné prvky tréningu pozitívnou motiváciou, ako sa môžete dočítať v ďalších článkoch). Známy je najmä svojimi pokusmi na holuboch. Svoju teóriu nazýval „radikálny behaviorizmus“ a tvrdil, že všetko správanie je naučené cez posilňovanie. Dôležitý je aj príspevok behavioristu E. C. Tolmana, ktorý objavil tzv. latentné učenie. W. Kohler zas popísal tzv. učenie vhľadom (robil pokusy na šimpanzoch).

Postupne do teórie učenia prispievali poznatkami aj odborníci z iných vedných disciplín, hlavne z kognitívnej psychológie, porovnávacej psychológieneuropsychológie. Spomeňme napr. už dávnejšie výskumy stresu od LazarusaSelyeho alebo skúmania Seligmana, ktorý objavil a popísal stav naučenej bezmocnosti (u zvierat aj u ľudí). Veľmi prínosná je aj celoživotná práca Yaaka Pankseppa, ktorý potvrdil existenciu emócií u zvierat a objavil niekoľko „obvodov“ v mozgu cicavcov, ktoré sú aktívne pri rôznych činnostiach a kognitívne-emocionálnych stavoch. Alebo výskumy Roberta Sapolskeho o neurofyziológii stresu a potešenia u zvierat aj ľudí... Všetky tieto poznatky nám pomáhajú pochopiť, čo sa pri tréningu deje v mozgu koňa, ako subjektívne vníma situáciu a ako ho trénovať tak, aby jeho emócie boli našimi priateľmi, nie protivníkmi – ešte sa týmto témam v nasledujúcich článkoch budeme podrobnejšie venovať.


Sapolsky o prežívaní potešenia a dopamíne – veľmi dôležité poznatky pre tréning pozitívnou motiváciou!

A samozrejme nesmieme zabudnúť na príspevok konskej etológie (aj aplikovanej – teda skúmania správania domestikovaných koní), ktorý sa síce priamo netýka teórie učenia, no má nesmierny význam pre kvalitný tréning – učí nás chápať sociálne správanie koní, ich prirodzené potreby a hlavne ich komunikačné signály, ktoré vysielajú nielen k sebe navzájom, ale aj k nám – a dávať ich do kontextu vnútorného prežívania (napr. signály distresu počas tréningu). Najznámejšie etologické práce majú „na svedomí“ Lucy Rees, Marthe Kiley-Worthington, Sue McDonnel, Joel Berger, Andy Beck, Lesley Skipper, Marlitt Wendt... u nás Michal Duruttya.


Lucy Rees hovorí o tom, čo je skutočná etológia (a čo nie). Na epona.tv má celý seriál videí o správaní koní – stojí za to vidieť!

A ako teda prišlo na praktické využitie týchto fascinujúcich teoretických poznatkov? Teória učenia bola prvý raz prakticky využitá na tréning pozitívnou motiváciou u delfínov cca v polovici 20. storočia. Neskôr sa táto metodika – už sofistikovanejšia – rozmohla aj do zábavného priemyslu, špionážnych zložiek, medzi ošetrovateľov v zoo (vedia tak naučiť zvieratá, aby si dobrovoľne a bez stresu nechali upraviť kopytá, pichnúť injekciu, nastúpiť do prepravky... všetko bez nutnosti uspávania) a napokon prišla na rad aj široká verejnosť so zástupmi domácich maznáčikov (od psov, mačiek, koní, cez papagáje, králiky, potkany, morčatá, prasiatka, lamy, až po zlaté rybky a obrovské šváby). Za zmienku stojí, že takto trénujú aj asistenčné psy, mini poníky a tiež veľké africké potkany, ktoré vyhľadávajú míny a diagnostikujú TBC (Apopo Hero Rats).


Malí chvostnatí hrdinovia, ktorí sú v detekovaní TBC mnohonásobne efektívnejší a spoľahlivejší než ľudskí laboranti a ich prístroje – a to vďaka tréningu pozitívnou motiváciou.

A tak vlastne vznikol asi najznámejší tréningový smer využívajúci teóriu učenia a pozitívnu motiváciu – kliker tréning (clicker training, CT – tento názov dostal podľa malej krabičky s plieškom vo vnútri, ktorý pri stlačení vydáva typický klikavý zvuk – a ten sa používa ako „označovač“ želaného správania, ktoré zviera vykoná). Pri jeho zrode stáli Skinnerovi žiaci, manželia Marian Kruseová a Keller Breland. Počas druhej svetovej vojny pracovali pre armádu (hovorí sa, že trénovali havrany a delfíny ako špiónov), po skončení vojny cvičili zvieratá pre zábavný priemysel. Neskôr sa k ich spoločnosti pridal Bob Bailey (predtým pracoval ako tréner zvierat pre námorníctvo a tajné služby) a 11 rokov po Brelandovej smrti sa s Marian vzali. Dnes sa venujú výcviku kliker trénerov po celom svete – preslávili sa najmä svojimi tzv. kuracími tábormi (chicken camps), kde učia študentov kliker tréning na kuratách. Poznámka – ak sa chcete trénovaniu zvierat venovať profesionálne, doporučujem zúčastniť sa aspoň jedného chicken campu, je to veľmi užitočná skúsenosť!


Ukážka z pokročilého chicken campu – sliepka prejde sama celú dráhu za jedinú odmenu!


Veľmi významnou priekopníčkou CT je nesporne aj Karen Pryor, ktorá prvý raz objavila čaro tréningu pozitívnou motiváciou, keď mala za úlohu vytrénovať na show zvieratá v morskom parku (perlička – vtedy dostala do rúk ešte pomerne neprepracovanú skinnerovskú metodiku, ktorá zahŕňala aj potravovú depriváciu – čiže vyhladovanie zvierat pred tréningom – no dnes sa už vie, že to je neefektívne, nehovoriac o tom, že pre delfíny je to aj životu nebezpečné). Karen napísala niekoľko vedecko-populárnych kníh o CT a vďaka nej sa tento spôsob výcviku značne rozšíril medzi psíčkarmi. Pri tréningu morských cicavcov je to jediná používaná metodika a pomaly sa rozširuje aj medzi trénerov koní – priekopníčkami v tejto oblasti sú v USA Shawna KarraschAlexandra Kurland, ďalšia dobrá austrálska trénerka je napr. Georgia Bruce. V Európe je kliker tréning ešte stále trochu „v plienkach“, ale predsa tu už máme niekoľko dobrých trénerov – v UK je to predovšetkým Hannah Weston (rodená Dawson – niekde na internete ju nájdete ešte pod týmto menom), Helen Spence, Max Easey a Ben Hart. Hannah spolu so Shawnou a etologičkou Rachel Beddingfield vytvorili unikátny projekt zvaný Connection Training, čo je online škola kliker tréningu, kde nájdete v logicky zoradených lekciách neuveriteľné množstvo videí, článkov, k dispozícii sú aj online prednášky, diskusie, súkromné konzultácie. Proste vás naučia všetko, čo potrebujete, teoreticky aj prakticky. K dispozícii je už aj slovenská verzia týchto stránok. Ďalší európski tréneri využívajúci pozitívnu motiváciu v tréningu sú napr. Angelo Telatin (trénuje parkúrové kone), Inge Teblick, Marlitt Wendt či Viviane Theby (tá sa venuje aj drezúrnej gymnastike pomocou pozitívnej motivácie, čo je zatiaľ dosť ojedinelé). V Juhoafrickej republike zas pôsobí známa trénerka Gabby Harris, jedna z učiteliek profesionálneho trénera pozitívkou z našich končín – RnDr. Františka Šustu.



Angelo Telatin – parkúr bez uzdenia.


Prednáška od Inge Teblick – o Pankseppovej teórii emócií.


Preložené videjko od Inge Teblick o tom, čo je to kliker tréning.

Na konci tohto článku nájdete zoznam doporučenej literatúry a webových stránok od vyššie spomínaných vedcov a trénerov. Doporučujem prečítať si od každého aspoň jedno dielo – ucelíte si tým predstavu o tom, čo všetko je dôležité vedieť na to, aby ste sa svojmu koňovi mohli stať naozaj dobrým trénerom.

No a už by sme sa snáď aj mohli pustiť do tej teórie učenia, čo vy na to? ;-) Najprv sa oboznámime s definíciou učenia, potom so všetkými druhmi učenia, ktorých sú kone schopné a ďalej sa pozrieme na tie z nich, ktoré najviac využívame pri tréningu. Povieme si aj niečo o spôsoboch, ako koňa pri učení motivovať, aké sú ich výhody a nevýhody. Vysvetlíme si, aké druhy posilnení poznáme a ako ich používame v tréningu, čo sú to povely a signály a aký je medzi nimi rozdiel. A napokon sa pobavíme aj o neurologickom a etologickom pozadí tréningu. Pripravení na príliv faktov? :D Tak poďme na to!


Použité zdroje a literatúra:
Karen Pryor: Svého psa nestřílejte
František Šusta: Trénink je rozhovor
František Šusta: Trénink je v hlavě
Gabby Harris: Dotkni se zvířecí duše
Turid Rugaas: Konejšivé signály
Michael Duruttya: Velká etologie koní
Karen Pryor: Reaching the Animal Mind
Shawna Karrasch: You Can Teach Your Horse Anything
Alexandra Kurland: Clicker Training for Your Horse
Alexandra Kurland: Click That Teaches: Step by Step Guide in Pictures
Alexandra Kurland: Click That Teaches: Riding with the Clicker
Marlitt Wendt: Quiet Word with Your Horse
Lesley Skipper: Realize Your Horse's True Potential
Lesley Skipper: Exercise School for Horse and Rider
Marthe Kiley-Worthington: Equine Education
Ben Hart: The Art and Science of Clicker Training for Horses: A Positive Approach to Training
Equines and Understanding Them
Ben Hart: How to Create and Use a Shaping Plan
Sarah Blanchard: The Power of Positive Horse Training: Saying Yes to Your Horse
Marlitt Wendt: Trust Instead of Dominance
Andy Beck: Horsonality: An Insight into Horse Behavior
Sue McDonnell: The Equid Ethogram: A Practical Field Guide to Horse Behavior
Lesley Skipper: Let Horses Be Horses
Lesley Skipper: Understanding Horse Behavior: An Innovative Approach to Equine
Psychology and Successful Training
Marthe Kiley-Worthington: Horse Behaviour in Relation to Management and Training
Marthe Kiley-Worthington: Equine Welfare
Marthe Kiley-Worthington: Horse Watch: The Equine Report
Stephen Budiansky: The Nature of Horses
Joel Berger: Wild Horses of the Great Basin
Abigail Hogg: The Horse Behaviour Handbook
George H. Waring: Horse Behavior
Marlitt Wendt: What Horses Think and Feel
Lucy Rees: The Horse's Mind
Lesley Skipper: Inside Your Horse's Mind: A Study of Equine Intelligence and Human
Prejudice
Michel Antoine LeBlanc: The Mind of the Horse: An Introduction to Equine Cognition
Francesco De Giorgio, Jose Schoorl: Cognitive Horse: An Inspiring Journey towards a New
Co-existence
Temple Grandin: Thinking in Pictures
Robert M. Sapolski: Why Zebras Don't Get Ulcers
Marc Bekoff: Minding Animals
Marc Bekoff: The Smile of a Dolphin: Remarkable Accounts of Animal Emotions
Jaak Panksepp: The Archaeology of Mind: Neuroevolutionary Origins of Human Emotion
Hans Selye: The Stress of Life
Martin Seligman: Helplessness: On Depression, Development and Death


Späť na Teóriu učenia