Sociálne prejavy domestikovaných koní

Keďže naše domáce kone žijú väčšinou vo veľmi neprirodzených podmienkach, ich sociálne prejavy sa často výrazne odlišujú od prejavov voľne žijúcich koní. Preto keď pozorujeme sociálny život našich koní, nemali by sme to považovať za normu (skôr ide zvyčajne o rôzne stupne patológie, bohužiaľ). U domácich koní býva totiž často úplne obrátený pomer afiliatívnych a agonistických interakcií – dôvodov, prečo to tak je, je viacero. Začína sa to už nedostatočnou a nevhodnou socializáciou v ranom veku – žriebä nevyrastá v harmonickej skupine, kde by malo kontakt s koňmi rôzneho typu, veku, pohlavia, ale často iba s matkou alebo iba s inými žriebätami. Pokračuje to príliš skorým a necitlivým odstavom (viď nižšie). Kone potom väčšinou nežijú spoločne v nepretržitom kontakte, ale sú oddeľované boxami, ohradami. Miesto ich pobytu a zloženie skupiny sa mení mnohokrát za život. Skladba skupiny je často nevhodná – príliš málo alebo naopak príliš mnoho koní, iba jedno pohlavie alebo nevhodný pomer pohlaví (priveľa valachov na kobyly), iba mladé kone bez starších, atď.. Taktiež im poskytujeme málo priestoru, málo objemovej potravy dostupnej iba nárazovo párkrát za deň, potravu a vodu rozmiestňujeme na málo miestach, resp. príliš blízko seba... Staviame im primalé prístrešky, v ktorých potom vznikajú konflikty... Všetky tieto faktory prispievajú k nadmernej, patologickej agresivite medzi koňmi a k tvoreniu umelej hierarchie, ktorá neúmerne zvyšuje stres v skupine (prejaví sa to aj na zdraví – najslabšie jedince na to doplatia nielen častými zraneniami, ale tiež napríklad zníženou imunitou, slabšou výživovou kondíciou, žalúdočnými vredmi; neustálym napätím však trpia aj tie kone, čo sa vedia dominantne presadiť). Zdravá a spokojná skupina koní je taká, kde je minimum agresie. Ak začíname pozorovať vzťahy dominancie a submisivity, formovanie hierarchického rebríčka, koňom najskôr niečo chýba.

Túto zákonitosť môžeme najlepšie pozorovať, keď privedieme koňa z nevhodných podmienok do harmonickej skupiny, ktorej nič nechýba. Spočiatku takýto kôň neustále vyhľadáva konflikty a nezmyselne bojuje o zdroje, aj keď to vôbec nie je potrebné (no on je z minulej skúsenosti presvedčený, že musí). Často nevie reagovať na neverbálnu komunikáciu (upokojujúce signály) iných koní, ani ich sám nepoužíva – buď sa to ani nikdy nenaučil, alebo to už v zlých podmienkach zabudol. Neobťažuje sa vyjednávaním, rovno útočí. Ostatné kone naňho obvykle nereagujú, do potýčok sa nezapájajú, nemajú tú potrebu. Časom nováčik zistí, že konfliktami nič nezíska, že je to zbytočné mrhanie energiou. Postupne sa naučí od iných koní normálnemu konskému správaniu, naučí sa komunikovať jemnejšie, slušnejšie, bez „kričania a šermovania päsťami“. Upokojí sa a možno si dokonca nájde konečne nejakých priateľov. To je ten lepší prípad. Bohužiaľ niektoré kone sú už nevhodným spôsobom chovu tak hlboko poznamenané, že ani návrat na pastvu medzi normálne kone im nepomôže. Najhoršie sú na tom asi osirené žriebätá odchované ľuďmi na fľaši. Keďže im v senzitívnom období chýbali tie správne sociálne podnety, vývin ich konskej identity sa narušil. Nevedia sa správať tak celkom ako kone, iným koňom nerozumejú, často ani nechcú byť v ich spoločnosti, vyhľadávajú len kontakt s ľuďmi. Správajú sa často nevyspytateľne, môžu byť veľmi nebezpečné. Sú najsilnejším dôkazom toho, ako veľmi je pre kone spoločnosť vlastného druhu dôležitá, a to už od samého narodenia.

Priateľstvo koňa a človeka:

Tak a konečne sa dostávame k tomu, čo z tých všetkých etologických výskumov vyplýva pre nás, bežných koniarov, ktorí chcú svojim koňom dopriať čo najlepší život v ich starostlivosti. Prvoradé by malo byť zabezpečenie konskej spoločnosti. Kôň osamote jednoducho nemôže byť spokojný. Oslík alebo ovečka bohužiaľ nie sú plnohodnotnou náhradou – ak si nemôžete dovoliť chovať aspoň dva kone, tak radšej zvoľte nájomnú stajňu alebo si nekupujte vôbec žiadneho koňa. Zmenu ustajnenia vždy dobre zvážte (viď nižšie). Ideálna je skupina 4-10 koní, kobyly by mali prevažovať nad valachmi, ideálne je rôzne vekové a plemenné zloženie, žriebätko by malo mať aspoň jedného vrstovníka na spoločné hry. Potom je potrebné zabezpečiť adekvátne veľký priestor (aspoň 1-2ha na koňa), dostatok potravy a vody a ich vhodné rozmiestnenie (viac krmelcov a napájadiel, v dostatočnej vzdialenosti od seba). Aj prístrešok je potrebné vyriešiť tak, aby nedochádzalo k bojom o miesto v ňom a zaháňaniu slabších jedincov do úzkych (každý kôň potrebuje aspoň 9-12m2, lepšie je, ak má prístrešok viac vchodov a oddelení). Kone nechávame spolu ideálne neobmedzene, nonstop (oddeľovať môžeme na čas dokrmovania z kýblikov, aby slabšie kone netrpeli stresom a nedostatočnou výživou). Takto chované kone sú skutočne spokojné, vyrovnané a naozaj nevyhľadávajú vzájomné konflikty.

Tréning:

No a teraz to, na čo asi najviac čakáte. Ako aplikovať poznatky etológie na tréning koní? Ako ste už asi postrehli, etológia veľmi nenahráva prístupom, ktoré sa snažia predať svoj produkt pod lákavou značkou „prirodzené“. A to preto, že etológia nám ozrejmuje, že kone vodcu prirodzene nepotrebujú a mnohokrát vôbec ani nemajú... Že sa prirodzene vyhýbajú tým, ktorí vyvolávajú konflikty, aby sa mohli prejaviť dominantne – nenasledujú ich... Že skláňaním hlavy a prežúvaním naprázdno sa nepodriaďujú a nepremýšľajú, ale sa snažia upokojiť toho, kto vyvoláva zbytočný konflikt, dávajú tým najavo, že idú do stresu (alebo sa z neho spamätávajú)... Že prirodzene drvivú väčšinu času trávia priateľskými interakciami, nie nepriateľskými (a teda sa ani vzájomne „netrénujú“ tlakom, používajú ho na seba navzájom iba výnimočne, a aj to iba k „odstráneniu“ iného koňa od limitovaného zdroja, k ničomu inému)... Naviac kone nikdy človeka nebudú považovať za iného koňa – jednak vidia a čuchom cítia, že sme odlišný druh, jednak s nimi trávime príliš málo času na to, aby nás brali ako stabilných členov svojej skupiny (ak už skupina má nejakého vodcu, tak ten od nej NIKDY neodchádza – zatiaľ čo my od našich koní večne odchádzame). Takže by sme si mali uvedomiť, že to, čo tieto „prirodzené“ prístupy predávajú, v skutočnosti vôbec prirodzené nie je. A smutné je, že práve tento pojem má symbolizovať, že je metóda pre koňa dobrá, nenásilná. Ale keď toto pozlátko odoberieme, čo zostane? Väčšinou iba nátlak, stres a strach a potom vo výsledku naučená bezmocnosť (v jazyku NHS „poslušný a dobre vycvičený kôň, s ktorým máme krásny vzťah založený na rešpekte a dôvere“) alebo agresia a panika.

Nič, čo s koňmi robíme (snáď okrem spoločného ničnerobenia na lúke), nie je prirodzené, tento pojem by teda ani nemal hrať rolu vo výbere tréningového prístupu. Ale keď už sa chceme za každú cenu priblížiť konskej prirodzenosti, môžeme si vziať príklad z konských priateľstiev. Spomeňme si ešte raz na to, ako sa tvoria – tým, že spolu kone niečo robia (pasú sa, ošetrujú si vzájomne srsť, hrajú sa spolu...), niekam spolu idú (za pastvou, za vodou, do tieňa...) a predovšetkým len tak spolu sú (odpočívajú). Aké prosté. Skúsme to.

Samozrejme zo samotného priateľstva asi koňa telepaticky nepresvedčíme, aby sa naučil držať nohy kopytárovi alebo urobil pod sedlom letmý preskok. Tu však môžeme využiť síce nie prirodzenú, avšak určite etickejšiu metodiku tréningu, než je tá vyššie zmieňovaná – a tou je tréning pozitívnou motiváciou (známy aj ako „kliker tréning“ alebo zľudovene „pozitívka“). Tu sa o ňom nebudem nejako podrobne rozpisovať, len by som rada zdôraznila, že z hľadiska etológie je veľmi dôležité v tréningu dbať na druhové špecifiká koní (a tiež vášho konkrétneho koňa, s jeho jedinečnými vrodenými dispozíciami a osobnou históriou). Kôň naozaj nie je pes ani laboratórny potkan – to však automaticky neznamená, že sa nedá trénovať pozitívnou motiváciou, ale treba mu tréning prispôsobiť na mieru. Napríklad tréning bez spoločnosti ostatných koní je preňho mnohokrát veľké, naozaj ťažké kritérium (viď nižšie). Ľahko skĺzne do stresu – či už zo strachu, alebo z frustrácie a premotivovanosti, čo môže končiť až FFF reakciou, ktorá je nebezpečná pre koňa aj pre nás. Kôň má spočiatku veľmi nízku frustračnú toleranciu – pri neúspechu odchádza preč alebo naopak ide do agresie – potrava ho totiž na jednej strane silne motivuje, no na druhej strane bol doteraz zvyknutý, že pre jej získanie nemusel premýšľať a namáhať sa – a zrazu musí zapojiť mozog a vyvíjať vlastnú iniciatívu, aby získal niečo, čo chce. Preto nikdy netrénujte s hladným koňom, vždy ho aspoň pol hodinu pred tréningom popaste alebo mu dajte seno (ideálne by mala byť potrava nízkej hodnoty k dispozícii aj po celú dobu tréningu). Veľmi dobré je využívať pri kontakte s koňom upokojujúce signály – jednak neustále čítať signály koňa, všímať si jeho jedinečné, obľúbené prejavy (každý ich má iné a predvádza ich sebe vlastným spôsobom), kedy sa objavujú, kedy sa hromadia, stupňujú a kedy naopak ustupujú... Snažíme sa koňa udržiavať v relaxovanom stave a keď sa objavia upokojujúce signály, okamžite zvoľníme, znížime kritériá, zmeníme činnosť alebo dáme pauzu, aby kôň po komunikačnom rebríčku nevystupoval vyššie, aby stres nedošiel až do bodu FFF reakcie – vtedy už totiž kôň nerozmýšľa, neučí sa, nezapamätá si, čo sa učil a je to samozrejme aj nebezpečné. To, že sa upokojujúce signály objavia, nie je hneď zlé, ale je potrebné na ne reagovať, nie ich ignorovať alebo dokonca považovať za znamenie, že tréning dobre postupuje. A potom tiež môžeme tieto signály používať my sami – predbežný výskum totiž ukazuje, že kone im aj v našom divnom ľudskom podaní celkom rozumejú (rozumejú im napr. aj psy a celkovo sú upokojujúce signály medzidruhovo hodne podobné).

Keď to v tréningu preženieme s požiadavkami a kôň nás začne upokojovať, môžeme odpovedať taktiež upokojujúco – sklopiť zrak, otočiť s bokom, spustiť ramená a uvoľniť napätie vo svaloch, povzdychnúť si, zívnuť (a uvidíme, ako to aj nás samých razom upokojí). Keď stretneme niečo, čoho sa náš kôň bojí, použijeme upokojujúci signál „rozdeľovanie“ (anglicky „splitting“), teda postavíme sa medzi objekt a koňa. Potom sa k objektu približujeme nie priamo, ale oblúkom, atď.. A zasa celkom opačne sa dajú upokojujúce signály využiť pri fyzioterapeutickom ošetrení koňa – keďže vieme, že sa objavujú aj po uvoľňovaní sa z predtým prežitého stresu, môžu byť pre nás znamením, že bol práve uvoľnený nejaký telesný blok, koňovi sa uľavilo (sama som toho bola už viackrát svedkom – počas aj po ošetrení kôň zíval, olizoval sa, otriasal sa, rýchlo žmurkal...).

A ešte jedno veľmi dôležité, snáď najdôležitejšie upozornenie k tréningu. Tréning pozitívnou motiváciou nesmie byť to jediné, čo s koňom robíte, nesmie to byť len o akomsi „programovaní robota“, ako si to niektorí ľudia predstavujú. Ono to tak bohužiaľ v začiatkoch pozitívky naozaj bolo, no dnes už vďaka poznatkom etológie, neurovied a porovnávacej psychológie vieme, že vzťah so zvieraťom je omnoho viac než len behavioristická rovnica. Vo výcviku psov však stále ešte existujú školy, ktoré trénujú mechanisticky, bez ohľadu na vzťah so zvieraťom a jeho emócie a potom si ľudia myslia, že to tak robia všetci... No nie je to tak, väčšina dnešných „pozitívkarov“ sú už citliví, empatickí ľudia, pre ktorých je priateľstvo so zvieraťom a jeho psychická pohoda na 1. mieste. Kôň je samozrejme plnohodnotná, živá, cítiaca a mysliaca bytosť, ktorá si zaslúži našu úctu, bytosť, s ktorou si vytvárame reálny vzťah – priateľstvo je vždy na prvom mieste. A „pozitívka“ je len jednou zo súčastí tohto vzťahu (z trojice „robiť-ísť-byť“, ktorá buduje priateľstvo, je to súčasť toho „robiť“). Je to len nástroj, ako príjemne, eticky, bez stresu, bez zastrašovania, bez trestania, bez spôsobovania nepríjemných pocitov, a snáď aj zábavne, koňa naučiť to, čo treba (prípadne aj niečo naviac pre poučenie, obohatenie života koňa a zábavu).

Zmeny ustajnenia, zoznamovanie cudzích koní:

Veľmi dôležitá téma aplikovanej etológie. V našich podmienkach je totiž bežné, že kone zmenia za život majiteľa aj 8-10x, a to ani nehovoríme o tom, koľkokrát jeden majiteľ zmení miesto ustajnenia a koľkokrát sa na tom istom mieste zmení zloženie skupiny koní! Keďže je však menenie skupiny viackrát za život pre kone krajne neprirodzené, mali by sme sa snažiť obmedziť tieto zmeny na minimum. Mali by sme si vždy všetko dobre zvážiť, skôr než koňa kúpime, predáme, presťahujeme, či to bude naozaj na stálo. Mali by sme venovať veľkú pozornosť výberu vhodného koňa pre nás, aby sme mu potom dokázali poskytnúť stabilný domov po zvyšok jeho života. Pri výbere ustajnenia nebrať do úvahy iba financie, kvalitu jazdiarne, zázemie pre nás či vzdialenosť na dochádzanie, ale predovšetkým to, či tam kôň bude mať naplnené všetky potreby – neustály voľný pohyb na veľkom priestore (plus prístup do prístreška), v spoločnosti stále rovnakej malej skupiny koní a s neustálym prístupom k objemovej potrave a vode. Ak sa rozhodneme chovať kone doma, najprv si musíme urobiť zodpovednú kalkuláciu svojich možností a ísť do toho naozaj iba v prípade, že na to máme dostatok zdrojov (priestory, peniaze aj čas).

Samozrejmosťou by malo byť pred prevozom dať koňovi urobiť rozbor krvi na infekčné choroby, rozbor trusu na parazity (musí sa zbierať tri dni po sebe, vždy z viacerých kobylákov v kôpke, skladovať pri teplote okolo 40°C a premiešavať), vydezinfikovať všetko jeho vybavenie. Po presťahovaní dodržujeme 2-týždňovú zdravotnú karanténu – samostatný box a výbeh, ale s výhľadom na ostatné kone. S ostatnými koňmi zoznamujeme najprv cez ohradu, postupne po jednom prechádzame do priameho kontaktu (začíname tými najmenej konfliktnými koňmi, nesmú mať podkovy). Zoznamujeme zásadne na veľkom priestore, ktorý novému koňovi najprv osamote ukážeme – prevedieme ho okolo celej ohrady, aby vedel, kde výbeh končí. Nemali by v ňom byť žiadne úzke uličky (minimum 7m), uzavrieme prístrešky, kde by mohol kôň uviaznuť. Vodu a seno rozmiestňujeme na veľa miest ďaleko od seba. Snažíme sa nechať kone čo najskôr nepretržite spolu – oddeľovaním sa proces zoznamovania a začleňovania vždy preruší a potom musí začať odznova. Vhodnejšie je naplánovať sťahovanie na obdobie mimo ruje kobýl (jeseň, zima, skorá jar), keďže v zmiešanom stáde môže byť v sezóne medzi valachmi viac konfliktov.

Už čoskoro po zoznámení s novými koňmi sa váš kôň môže na nich (alebo na jedného z nich) úzko naviazať. Keď sú kone iba dva, býva to omnoho výraznejšie. Prejavuje sa to tým, že od neho / nich nechce odísť a keď odchádzajú ony, zúfalo sa za nimi snaží dostať. Každé oddelenie je preňho nesmierne stresujúce. Hovorí sa tomu „separačná úzkosť“ (anglicky „separation anxiety“) a obvykle stúpa s každou ďalšou zmenou ustajnenia – z čím viac skupín ho totiž vytrhneme, tým viac sa toho začne obávať – začne mať strach, že keď raz kone stratí z dohľadu, už ich nikdy viac neuvidí. Najťažšie prejavy separačnej úzkosti nastávajú, keď sa oddelia dvaja verní priatelia (alebo jeden z nich uhynie) – kôň môže prejsť zo zúfalej snahy o nájdenie kamaráta naopak až do apatie, depresie a prestať žrať. Ak je to len trochu možné, pokúste sa trvalému oddeleniu takýchto priateľov zabrániť.

Niekto to však rieši tvrdo – koňa zavrie do takej stajne alebo ohrady, z ktorej nemá šancu utiecť a nechá ho samotného, až kým nevzdá akúkoľvek snahu dostať sa za koňmi alebo na ne volať. Teda použije techniku zaplavenia (anglicky „flooding“, viď nižšie v časti o učení), zaplaví ho stresom z odlúčenia, až kým neupadne do naučenej bezmocnosti – prestane sa pokúšať ostatné kone nájsť aj v situácii, keď by už mohol (keď sa stajňa / ohrada otvorí). Pripomína vám to metódu vyplakávania bábätiek? Áno, je to presne to isté a má to presne tie isté negatívne neuropsychologické dôsledky (stres narúša učenie, zapamätávanie, ničí mozgové spojenia, chronický stres narúša imunitu, spôsobuje žalúdočné vredy, zvyšuje dokonca riziko kardiovaskulánych a onkologických ochorení; nehovoriac o psychických dôsledkoch ako je depresia, oploštenie emócii, nedostatok vôle). I keď človeku to prinesie kýžený výsledok – kôň už potom neuteká za ostatnými – ale koňovi to prinesie chronický stres a emočné otupenie. Tento postup je teda voči koňovi veľmi neetický a tiež pri ňom hrozí veľké riziko úrazu.

Lepšie je koňa v prvom rade čo najmenej stresovať zmenami ustajnenia a majiteľa a keď už to je naozaj, naozaj nevyhnuteľné, tak prvých pár mesiacov po prevoze nechať koňovi pokoj na zoznámenie a začlenenie sa do novej skupiny, vrátiť sa v tréningu o kus späť, veľa odmeňovať všetky základné, dobre známe veci, trénovať vo výbehu vedľa koní a až potom pomaly natrénovať za pomoci pozitívnej motivácie odchádzanie od nich – zvyšovať vzdialenosť a čas veľmi, veľmi zvoľna, v priebehu mnohých krátkych, príjemných lekcií s veľkým počtom posilnení a po celú dobu si dobre všímať, či kôň už nezačína dávať najavo upokojujúce signály a vždy včas skončiť. Nezabúdať na to, že kôň vždy musí mať možnosť odpovedať na otázky STOP, ŠTART, bezpečné miesto a PREČO (viď kniha Františka Šustu Trénink je rozhovor).

Odstavovanie žriebät:

Podobne ako je to aj so zmenami ustajnenia, sa dnes žriebätá neodstavujú v súlade s ich potrebami – je to príliš skoro (v 6, niekde dokonca už v 4 mesiacoch!). Žriebä je v prírode kojené obvykle aspoň 9-11 mesiacov, potom ho kobyla odstaví, pretože sa väčšinou blíži pôrod ďalšieho žriebäťa. Ale keď nie je žrebná, často kojí ďalej, až do prirodzeného odstavu, ktorý môže prísť až v 2-3 rokoch. A výnimočne sa stane aj to, že kobyla kojí tandemovo staršie a mladšie žriebä súčasne. Žriebä sa v normálnej rodinnej skupine osamostatňuje postupne samo od seba, nie je potrebné ho k tomu nijako zvlášť viesť. Práve pevná emočná väzba s matkou, naplnenie potreby bezpečia, mu dávajú najlepšie predpoklady k tomu, aby sa normálne socializovalo. Žriebä má v rodinnej skupine interakcie s koňmi rôzneho pohlavia aj veku, čo ho perfektne socializuje – učí sa „byť koňom“ a hovoriť „po konsky“. Úplne sa osamostatní až s dosiahnutím pohlavnej zrelosti – kobylky sa dostanú do novej rodinnej skupiny s iným žrebcom a žrebčeky sa ďalej „vzdelávajú“ v staromládeneckých skupinkách, kým si nezaložia vlastné nové rodiny.

No domestikované kone takto vychovávané v drvivej väčšine prípadov nie sú. Žriebätá často vyrastajú iba so svojimi matkami, sú odstavované násilne, z ničoho nič a príliš skoro. Už tým sa často položí základ pre separačnú úzkosť v neskoršom veku. Odstavčatá potom žijú v žriebarňach, iba v spoločnosti vrstovníkov (a nanajvýš pár dospelých koní), čo je celkom neprirodzené – správanie takýchto koní pripomína mládežníkov v nápravných ústavoch. Obzvlášť to vidieť na správaní žrebcov, ktoré sú od malička iba v spoločnosti iných žrebčekov a potom celý život žijú samé, s výnimkou pripúšťania – a potom sa správajú agresívne a nevypočítateľne, nevedia kobylám dvoriť, zraňujú ich, tie ich potom samozrejme odmietajú a šanca na úspešné oplodnenie klesá (a preto sa dnes siaha radšej po umelom oplodnení, ktoré však nikdy nebude mať takú úspešnosť, ako prirodzená plemenitba). Tieto žrebce sa totiž nikdy nenaučili, ako sa vlastne majú ku kobyle správať, ako si ju rituálnym dvorením získať. Sú to takí nešťastní asociálni sexuálni devianti.

Najlepšie je teda nechať žriebätá, aby sa odstavili samé. Ak je to však naozaj nevyhnutné (naozaj to viackrát poriadne zvážime), je dobré počkať aspoň do konca 8. mesiaca života a až potom začať s postupným oddeľovaním. Najprv iba cez deň umiestňujeme kobylu a žriebä do susediacich výbehov, na noc sú stále spolu. Až keď sú s tým matka aj žriebä zmierené, oddelíme ich aj na noc (opäť do susediacich výbehov / boxov). A až potom začneme postupne zvyšovať vzdialenosť medzi matkou a žriebäťom (spočiatku ich umiestnime iba ob jednu ohradu, aby na seba ešte videli). Pri odvádzaní na vodítku môžeme postupovať rovnako ako pri separačnej úzkosti u dospelých koní, ale u žriebäťa musíme byť ešte pozornejší k emóciám, ktoré prežíva, keďže ich ešte nevie dobre ovládať a veľmi ľahko skĺzne do stresovej reakcie, čomu pochopiteľne chceme predísť. Násilným odvádzaním môžeme žriebäťu zarobiť na vážne problémy so separačnou úzkosťou na celý život (a tiež mu môžeme poraniť väzy v krku, ak ho necháme zmietať sa na vodítku).

Enrichment:

Tento termín označuje obohacovanie života zvierat v zajatí. Má stimulovať prirodzené správanie zvieraťa, aby sa naplnili jeho potreby, ktoré inak v zajatí trpia depriváciou. Ujal sa najprv v zoologických záhradách, kde sa zvieratá v neprirodzených podmienkach nudili, trpeli chronickým stresom a potom upadali do zničujúcich stereotypných správaní (ľudovo „zlozvykov“) a tým trpelo ich fyzické aj psychické zdravie. Tieto prejavy poznáme aj u koní – patrí medzi ne napríklad hodinárčenie, klkanie, okusovanie predmetov, manéžové pohyby, zvláštne opakované pohyby jazykom, hubou, škrípanie zubami, šúchanie zubov o mreže, nadmerná autostimulácia, sebapoškodzovanie, vylizovanie si srsti (barbering)... Vychádzajú z dlhodobej deprivácie (nemožnosti naplnenia) základných potrieb – u koní je to predovšetkým potreba voľného pohybu, neobmedzeného prístupu k objemovej potrave a spoločnosti iných koní. Práve preto najviac stereotypiami trpia kone v boxovom ustajnení, kŕmené na prídel 2-3x denne. Enrichment je to najmenej, čo pre týchto chudákov môžeme urobiť, ak hneď nemôžeme zmeniť spôsob ustajnenia (ale to je jednoznačne najlepšie riešenie). Tiež keď je kôň chorý či zranený a musí mať kľudový režim v boxe, mali by sme mu poskytnúť enrichment, aby sa z tohto obmedzenia „nezbláznil“.

A čo môže byť enrichment? Okrem drahých hračiek vyrobených špeciálne pre kone – čo sú rôzne lopty, z ktorých pri kotúľaní vypadávajú odmeny, veľké lopty do výbehu, malé lopty s rukoväťou na vyhadzovanie, závesné lízatká a pod. – môžeme jednoduchú zábavu pre kone vyrobiť aj sami. Môže to byť čokoľvek, čo bude stimulovať prirodzené správanie koní – pohyb, skúmanie prostredia, hľadanie potravy, hru, socializáciu, odpočinok. Fantázii sa medze nekladú, len nezabúdajte na bezpečnosť. Ďalej uvádzam pár nápadov na jednoduchý DIY enrichment.

Do boxu zavesíme zrkadlo.
Rozsypeme drobné pamlsky po výbehu.
Do kopy sena poschovávame drobné pamlsky.
Vysypeme väčšie granule (senové, lucernové, sladový kvet) do tosiplastu.
Do nádoby s vodou nahádžeme malé jabĺčka a necháme koňa, aby ich lovil.
Naplníme vaničku rôzne veľkými loptami a medzi ne pohádžeme pamlsky.
Odrežeme vršky z nápojových kartónov, s pomocou ihly navlečieme kartóny na povrázok (dierky robíme v hornej časti kartónu, bližšie k otvorenému koncu), ktorý uviažeme medzi dva stĺpiky a naplníme ich rôznymi zdravými pamlskami. Kôň musí kartóny prevrátiť, aby sa k dobrotám dostal – najprv mu to ukážeme, môže chvíľu trvať, kým príde na tú správnu techniku. Pozor, nenechávame koňa s hračkou osamote, aby sa do povrazu nezamotal.
Zapletieme dve alebo tri laná a medzi ne postrkáme kúsky ovocia a zeleniny, zavesíme medzi dva stĺpiky. Nenechávame k dispozícii bez dozoru.
Pamlsky môžeme tiež zakryť starou handrou, zamotať do starého uteráka, zarolovať do koberčeka či karimatky. Môžeme dokonca koňovi vyrobiť handričkový „čmuchací koberček“, kde budú rôzne zákutia, z ktorých musí pyskami pamlsky povyhrabávať. Ak je to pre koňa ťažké, urobíme mu to spočiatku ľahšie, aby to z frustrácie nevzdal (alebo nezačal byť deštruktívny), ale nepomáhame mu, má na to prísť sám, to je práve ten enrichment. Mnohým koňom dosť dlho trvá, kým sa vôbec naučia hľadať pamlsky rozhádzané po zemi, majte teda trpezlivosť a náročnosť hádaniek zvyšujte len pomaly a po malých krokoch.
Pamlsky môžeme tiež poschovávať medzi bariéry na jazdiarni.
Môžeme ich pred zrakom koňa schovať pod prevrátený kýbel (časom môžeme pridať aj rušivé kýble, pod ktorými nič nie je).
Môžeme ich pred zrakom koňa zavrieť do krabice, ktorú dokáže otvoriť napr. potiahnutím za lano pripevnené k vrchnáku.
Do siete na seno dáme loptu, zbytok siete utiahneme motúzom, medzi sieť a loptu pozastrkujeme mrkvy a zavesíme zo stropu do primeranej výšky.
Do menšieho plastového sudu vyrežeme niekoľko koliesok o priemere asi 4-5cm (ak máme aj poníky alebo somáriky, tak menšie – aby sa do nich nezmestili kopýtka), naplníme ho senom, položíme naležato do výbehu a kôň za ním bude musieť chodiť, aby mohol seno vyťahovať.
Aj prostá sieť so senom s malými okami (3,5x3,5cm) poskytne zábavu na mnoho a mnoho hodín, niekoľkonásobne spomalí príjem sena, takže kone sa nebudú prežierať, ale budú mať seno nonstop k dispozícii.
Stará metla upevnená na ohrade vo vhodnej výške poslúži ako skvelé škrabadlo. Použiť môžeme aj škrabadlá určené pre dobytok.
Na iné miesto výbehu môžeme nasypať piesok na váľanie.
Inde zas nahádžeme vetvy nejedovatých stromov na okusovanie (starý vianočný stromček je úplne najlepšia hračka, len musí byť dôkladne zbavený ozdôb, háčikov a pozlátok!).
Zaujímavý je tiež koncept „nosework“, čiže pachovej práce, ktorý sa už ujal u psov. Zviera sa naučí rozpoznávať rôzne pachy – v prírode je to dôležité pre rozoznanie vhodnej a nevhodnej potravy a vody. V jednom rohu výbehu môžeme koňom urobiť akúsi „voňavú záhradku“ – nasadiť tam niekoľko druhov aromatických bylín – napr. oregano, rozmarín, tymian, levanduľu... A nechať kone, aby si ich samé chodili skúmať.
Alebo môžeme niekde kvapnúť na zem niečo voňavé (napr. pár kvapiek éterického oleja – musí byť 100%ne prírodný, pozor na kvalitu) a nechať koňa, aby pach našiel a preskúmal.
Tiež sa dajú s pachmi hrať hry na hľadanie (kôň dostane očuchať pach a potom ho má na vymedzenom priestore nájsť, za čo dostane odmenu) a na rozlišovanie (kôň sa naučí za odmenu označovať určitý pach a potom ho má rozpoznať medzi inými pachmi).

Všetky tieto aktivity slúžia na povzbudenie správania, ktoré by kôň robil prirodzene v divočine – pohyboval by sa za potravou, skúmal by prostredie, vyberal by si, čo je vhodné na jedenie, využíval by pritom všetky svoje zmysly. Robia život koňa v ľudskom svete príjemnejší a zaujímavejší, preto si myslím, že stojí za to mu ich dopriavať.


Inou formou enrichmentu je dávať koňovi slobodnú možnosť voľby. Výskum ukázal, že kone sú schopné naučiť sa pozitívnym posilňovaním (viď nižšie, časť o učení) komunikovať s ľuďmi pomocou symbolov o svojich preferenciách – konkrétne v tomto výskume išlo o možnosť vybrať si, či kôň chce nasadiť, alebo zložiť deku (a naozaj sa preukázali značné interindividuálne rozdiely súvisiace s plemennou príslušnosťou, vekom, výživovou kondíciou, ale aj vyslovene s individualitou konkrétneho koňa). Takto môžeme koňa naučiť, aby si vybral, či chce, alebo nechce dnes ísť jazdiť, aby vybral cestu na vychádzke, aby vybral, či chce sedlo, alebo pad, uzdečku so zubadlom alebo bez, ktorou kefou ho vyčistíte, aké bylinky chce zožrať, s ktorou hračkou sa chce hrať, atď... Pocit sebaurčenia, kontroly nad svojím životom, je jedným z fundamentálnych predpokladov pocitu osobnej pohody (anglicky „well-being“) a potrebujú ho aj kone – súvisí aj s pocitom bezpečia, a ten je pre ne najdôležitejší zo všetkých potrieb.

Použité zdroje a literatúra:
Beck, A. Horsonality: An Insight into Horse Behavior.
Berger, J. Wild Horses of the Great Basin.
Draaisma, R. (2018). Konejšivé signály a reč těla u koní. Jihlava: Arcaro.
Duruttya, M. (2005). Velká etologie koní. Košice-Praha: HIPO-DUR.
Hogg, A. The Horse Behaviour Handbook.
Kiley-Worthington, M. Horse Behaviour in Relation to Management and Training.
Kiley-Worthington, M. Horse Watch: The Equine Report.
McDonnell, S. The Equid Ethogram: A Practical Field Guide to Horse Behavior.
Mills, D. S., & McDonnell, S. The Domestic Horse: The Origins, Development and
Management of its Behaviour.
Rees, L. Horses in Company.
Rogers, S. Equine Behavior in Mind.
Skipper, L. (2005). Let Horses Be Horses. London: L. A. Allen.
Waring, G. H. (2003). Horse Behavior. Norwich: William Andrew Publishing.
Wendt, M. (2011). How Horses Feel and Think. Richmond: Cadmos Publishing.
Wendt, M. (2011). Trust Instead of Dominance. Richmond: Cadmos Publishing.
Wendt, M. (2012). A Quiet Word with your Horse. Richmond: Cadmos Publishing.
avsabonline.org – Dominance statement
equitationscience.com – Position statement on misuse of dominance theory
equitationscience.com – Posiition statement on using aversive stimuli in horse training
meadowfamilyrescue.com – Ditch dominance
thehorse.com – Dominance in horse human relationship
thehorse.com – Dams shape foals relationship with humans
thehorse.com – Nature vs. nurture
thehorse.com – Horse hierarchy test doesnt always agree
thehorse.com – Horses can smile in their own way
thehorse.com – Horses can talk to their human handlers
thehorse.com – Horses and riders have co-being relationship
thehorse.com – Stress impairs horse learning abilities
thehorse.com – Sending signals
thehorse.com – Body language in horse human interactions
thehorse.com – Horses read human body cues



Spät na Správanie