Princípy klasického jazdeckého umenia

Doporučujem štúdium klasických majstrov jazdeckého umenia a ich súčasných žiakov (viď zoznam doporučenej literatúry). Tu iba stručne zhrniem základné princípy, na ktorých stojí klasické jazdecké umenie.

Slúži koňovi

Ak sa rozhodneme, že chceme na koni jazdiť, musíme si uvedomiť jednu zásadnú skutočnosť – kôň nie je stvorený na jazdenie. Ako už vieme z časti o funkčnej anatómii, jeho chrbát nie je uspôsobený na nesenie hmotnosti – je to „závesný most“, ktorý prenáša energiu vytvorenú zadnými končatinami dopredu. Už i tak má čo robiť s nesením hmotnosti konských útrob – preto sa kôň v prírode takmer neustále pomaly pohybuje so sklonenou hlavou (vtedy má napnutý šijový a nadtŕňový väz, svaly chrbta slúžia na pohyb, nie na nesenie). Preto ak koňa zaťažíme navyše svojou váhou, musíme ho naučiť pohybovať sa tak, aby si nepoškodil chrbát ani končatiny. A presne pre tento účel tu je klasické jazdecké umenie. Nie iba ako „l’art pour l’art“, ale ako prepracovaný systém postupnej gymnastickej prípravy, ktorá koňovi pod jazdcom dokáže celoživotne udržať, resp. prinavrátiť zdravie.

Dbá na postupnosť a trpezlivosť

Každý ďalší krok vo výcviku koňa má svoje presne určené miesto a čas. Samozrejme, riadime sa individualitou každého koňa, to však neznamená, že môžeme preskakovať niektoré kroky alebo sa náhliť vpred (to je riziko najmä u dnešných prešľachtených, nesmierne talentovaných mladých teplokrvníkov). Sem patrí napr. nepoužívanie pomocných a vyväzovacích oťaží, lonžovanie a obsadanie najskôr v 4 a 5 rokoch (alebo aj neskôr, podľa koňa), dodržiavanie postupnosti obnosok – sťahlové zubadlo – pákové zubadlo (až keď sú všetky cviky zvládnuté na jednom, prechádza sa na ďalšie, iba pre zjemnenie komunikácie) a samozrejme preferovanie odmeňovania správneho správania a snahy pred trestaním, udržiavanie pokojnej atmosféry v tréningu. Ak niečo nejde, vraciame sa o krok-dva späť, nikdy na koňa netlačíme – donútiť ho nemá význam, ak ešte nie je skutočne pripravený pokročiť ďalej. Zdravý, dobre stavaný kôň je „hotový“ (ovláda všetky prvky vysokej školy) najskôr v 8-9 rokoch – a dokáže bez problémov nosiť jazdca až do 30 rokov veku. Preto nečudo, že dnešné športové kone odchádzajú do dôchodku zničené už vo veku okolo 6-10 rokov – keď sa obsadajú už pred 3. rokom života a často už v 3-4 rokoch súťažia, pričom sú nútené predvádzať cviky absolútne neprimerané ich veku a stupňu výcviku.

Riadi sa poznatkami biomechaniky

Keď vieme, ako konské telo funguje, bez jazdca aj s jazdcom, môžeme ho pozitívne ovplyvniť sériou nadväzujúcich gymnastických cvičení. Vždy sa pritom zohľadňuje vek, skúsenosti a aktuálny zdravotný stav koňa. Najprv vždy učíme nové prvky zo zeme, až potom zo sedla. Začíname voľným pohybom pod jazdcom, nijako koňa neovplyvňujeme, iba udržiavame pravidelný takt a rytmus. To je vždy základ – keď kôň „nešlape“, nemôžeme od neho chcieť nič ďalšie. Nadväzujeme ohýbaním krku do strán v zastavení, v kroku na rovnej línii – vonkajšou oťažou bránime lámaniu v zátylku (radšej menšie ohnutie, ale korektné). Uvádzame laterálnu prácu a kruhy, učíme koňa podkračovať jednotlivými končatinami pod ťažisko, uvedomovať si každú časť jeho tela. Na kruhu pristavujeme rovnako dnu i von. O priľnutie sa netreba nijako prehnane starať, stačí ho jemne ponúkať (najväčšia aktivita ruky je dopredu-dolu, ale bez straty „spojenia“ – jemnučkého napnutia, kedy máme v rukách len váhu oťaží, ale cítime nos / papuľu koňa na druhej strane) a odmeňovať koňa, keď si nájde tú správnu pozíciu (teraz je to dopredu-dolu). Tým získavame uvoľnenie a priestupnosť a po celý čas pracujeme na narovnávaní prirodzenej krivosti (pracujeme rovnomerne na obe ruky). Pokračujeme v ďalších chodoch, v kluse a cvale používame spočiatku odľahčený sed a až keď je kôň už dostatočne posilnený, po polminútkach pridávame plný sed. Časom začíname žiadať na krátku chvíľu skrátenie rámca (cez polovičné zádrže sedom, nesmieme stratiť takt a rytmus), čím sa približujeme k zhromaždeniu. Nikdy násilím nesťahujeme hlavu koňa – povolenie v zátylku má prísť samo, ako dôsledok podsadenia zadných končatín, priestupnosti chrbta a odľahčenia predku (ruka vždy nasleduje papuľu koňa, nie naopak!). Dbáme na dostatočné zahrievanie, vychládanie a časté pauzy na zahodenej oťaži. Dĺžku tréningu nepreháňame, často stačí aj 15-20 minút, na nový cvik aj 5 minút. Jazdiareň nie je telocvičňa, na budovanie kondície slúži terén! Na jazdiarni učíme koňa nové pohybové vzorce – dôležitá je korektnosť prevedenia, nie počet opakovaní (3 zvyčajne stačia). Ak nový cvik nejde a nejde, tak naň kôň skrátka ešte nie je pripravený, treba sa vrátiť k príprave. Potom to „zrazu“ pôjde „samo“.

Jazdec musí na sebe tiež pracovať

A to rovnako intenzívne ako kôň. Viď vyššie, cvičenia pre jazdca, ale patrí sem aj práca na samotnom jazdení. V prvom rade sa musíme naučiť na koni správne sedieť a nasledovať jeho pohyb tak, aby sme ho neobmedzovali. Korektný základný sed a uvoľnené, pasívne prispôsobenie sa pohybu – to sa musíme naučiť predtým, než sa akokoľvek pokúsime pohyb koňa ovplyvňovať. Nebojte sa vrátiť na lonž, na madlá. Kým to na pozorovateľov nepôsobí, akoby ste boli s koňom „zlepení“, akoby ste sa na ňom vôbec nepohybovali (ale v skutočnosti sa pohybujete – nechávate sa niesť v dokonalom súlade s ním), a to v akomkoľvek chode, cviku, dokonca aj pri nečakaných pohyboch – tak vám ešte oťaže nepatria do rúk. Ak máte nepokojné ruky, nikdy sa na ne nesústreďte – chyba je v neuvoľnenom sede – s korektným sedom sa ruka upokojí a stane sa nezávislou „sama od seba“. Rovnako je to aj s pätami dole, pokojnými holeňami, zavretými kolenami a špičkami... Všetko sú to len dôsledky, rovnako ako napriamenie krku je dôsledkom zhromaždenia v zadných končatinách koňa – postupom od konca sa rovnaký výsledok dosiahnuť skrátka nedá. Až keď zvládate základný sed, môžete sa začať učiť dávať základné pomôcky, najprv iba sedom, potom aj holeňami a až úplne na záver pridáte pomôcky oťažami (najprv iba od ohlávky / sidepullu / obnoska). A celý čas si musíte dávať pozor, aby ste nestratili korektný, uvoľnený, pružný sed. Keď sa dostanete až do tejto fázy, zistíte, že oťaže sú to posledné, čo používate a na čo sa sústredíte – v podstate ich už nepotrebujete, sú iba „korením“ celej vašej komunikácie s koňom, veľmi sofistikovane ju spresňujú, „vylepšujú jej chuťové vlastnosti“. Koňa učíme reagovať na tieto základné pomôcky v rovnakom poradí – hlavne začínať sedom je najpodstatnejšie, pretože na tieto pomôcky kôň reaguje inštinktívne (keď mu určitým spôsobom bránime vo voľnom pohybe chrbtového svalstva, resp. posúvame svoju váhu mimo jeho ťažiska, má podvedomú tendenciu prispôsobiť sa týmto zmenám tak, aby opäť získal pohodlie – preto zvýši, zníži rýchlosť alebo zmení smer pohybu).

Psychická stránka

Bohužiaľ 99% trénerov klasického jazdeckého umenia stále používa primárne negatívne posilňovanie aj tresty, často nesprávne, prehnane. Kone to uvádza do negatívnych emočne-motivačných stavov (strach, stres) a nepriaznivo to ovplyvňuje aj ich kognitívne schopnosti (schopnosť učiť sa a zapamätávať si). A samozrejme to vplýva aj na výkon (stuhnutie, pomalšie učenie) a zdravie (častý, dlhotrvajúci, intenzívny stres spôsobuje oslabenie imunity, vznik žalúdočných vredov, vyčerpávanie kôry nadobličiek, vyššie riziko kardiovaskulárnych a nádorových ochorení, atď.), je to nebezpečné pre koňa aj jazdca.

Preto je etickejšie aj efektívnejšie učiť kone pozitívnym posilňovaním, sociálnym učením, systematickou desenzitivizáciou... Naučiť sa čítať ich komunikačné signály, predchádzať distresu, vedieť koňovi pomôcť s návratom do relaxovaného stavu a jeho udržaním. Spokojný kôň je zdravší, ochotnejší, podáva lepšie a vyrovnanejšie výkony. A aj my sa cítime dobre, keď iných oceňujeme, tešíme sa z tréningu, nie sme v strese.

Doporučená literatúra – starí klasickí majstri

Xenophon: Art of Horsemanship
Antoine de Pluvinel: The Maneige Royal
François Robinchon de la Guérienière: School of Horsemanship
Gustav Steinbrecht: Gymnasium of the Horse
Faverot de Kerbrech: Methodical Dressage of the Riding Horse
Alexis-Francois L'Hotte: The Quest for Lightness in Equitation
Waldemar Seunig: A Comprehensive Book on Training the Horse and Its Rider
Alois Podhajsky: The Complete Training of Horse and Rider
Alois Podhajsky: The Riding Teacher
Étienne Beudant: Horse Training: Outdoors and High School
General Decarpentry: 'Spanish Riding School' and 'Piaffe and Passage'
General Decarpentry: Baucher and His School
General Decarpentry: Academic Equitation: A Training System Based on the Methods of D'Aure, Baucher and L'Hotte
Jean-Claude Racinet: Another Horsemanship
Jean-Claude Racinet: Racinet Explains Baucher
Jean-Claude Racinet: Total Horsemanship
Waldemar Seunig: Horsemanship: A Comprehensive Book on Training the Horse and Its Rider
Udo Burger: The Way to Perfect Horsemanship

Doporučená literatúra – moderní klasickí majstri

Nuno Oliveira: Reflections on Equestrian Art
Phillipe Karl: The Art of Riding
Phillipe Karl: Long Reining: The Saumur Method
Bent Branderup: The Academic Art of Riding
Thomas Ritter: Dressage Principals Based on Biomechanics
Richard Hinrichs: Schooling Horses in Hand
Sylvia Loch: The Classical Seat: A Guide for the Everyday Rider
Sylvia Loch: Dressage: The Art of Classical Riding
Sylvia Loch: Classical Rider
Sylvia Loch: Dressage in Lightness: Speaking the Horse's Language
Sylvia Loch: The Balanced Horse: The Aids by Feel, Not Force
Robert Stodulka: The Science & Art of Riding with Lightness
Anja Beran: Classical Dressage with Anja Beran: Foundations for a Successful Horse and Rider Partnership
Dom Diogo de Bragança: Dressage in the French Tradition
Dominique Barbier: The Alchemy of Lightness: What Happens Between Horse and Rider on a Molecular Level and How It Helps Achieve the Ultimate Connection
Sally Swift: Centered Riding 2: Further Exploration
Egon von Neindorff: The Art of Classical Horsemanship
Alexander Nevzorov: The Horse Crucified and Risen
Alexander Nevzorov: Tractate on a School Mount


Použité zdroje a literatúra:
Bayley, L. (2006). KONĚ: Práce ze země. Praha: Metafora.
Beran, A. (2009). S respektem! Praha: Brázda.
Braun, G. (2005). Výcvik koní podle Bey Borelle. Praha: Brázda.
Diacont, K. (2010). Jak to řeknu mému koni. Praha: Brázda.
Diacont, K., Löffler, A. (2010). Správný trénink, zdravý kůň. KoKo Produkzionsservice.
Diacont, K. (2010). Výcvik mladého koně: Šetrný a bezpečný výcvik koně. KoKo Produkzionsservice.
Dunová, A., Popková, L. (2016). Dornova metoda pro zvířata. Olomouc: Poznání.
Enenkelová, H. (2015). Otevírání dveří do jezdcovy duše: Drezura se svědomím.Praha: Powerprint.
Enenkelová, H. (2015). Otevírání dveří do koňské duše: Somatopsychologie koní.Praha: Powerprint.
Heuschmann, G. (2012). Kdybv koně mohli křičet: Co musí jezdci vědět, aby jejich kůň zůstal zdravý. Praha: Brázda.
Higgins, G., Martin, S. (2009). Koně a jejich pohyb. Praha: Metafora.
Higgins, G. Martin, S. (2013). Pohyb a výkon koně: Anatomie. Praha: Metafora.
Hourdebaigt, J.-P. (2012). Masáže koní. Praha: Ana Hita.
Karl, P. (2008). Omyly moderné drezury. Praha: Brázda.
Kattwinkel, K. (2016). Když mají koně problémy: Celostní léčba koní v praxi. Praha: Brázda
O’Brien, K. (2009). Zdraví koně: Základní péče. Nejčastější choroby a problémy. Praha: Metafora.
Klimke, I., Klimke, R. (2005). Kavalety: Drezura a skákání. Praha: Brázda.
Stammer, S. (2007). Fyzioterapie: Prevence, Rehabilitace, Optimalizace tréninku. Praha: Brázda.
Swift, S. (2015). Ježdění podle Sally Swift. Praha: Brázda.
Tucker, R. (2017). Kde to mého koně bolí? Praktický průvodce vyšetřením koně pomocí chiropraktických metod. Jihlava: Arcaro.
Wood, P. (2009). Výcvik jezdeckého koně: Vychovejte si ze svého koně dokonalého, spolehlivého partnera. Praha: Metafora.