Neuropsychologický základ emócií


Emócie produkuje mozog ako reakcie na vonkajšie a vnútorné podnety. Ich význam tkvie v tom, že sa klasickým podmieňovaním spájajú s týmito podnetmi a operantným podmieňovaním s našimi reakciami na ne, a tak dochádza k učeniu – to je potrebné pre prežitie organizmu. Emócie majú u ľudí fyziologickú zložku (reakcie tela ako plač, potenie, zvýšený tep, atď.), kognitívnu zložku (ako premýšľame o tom, čo cítime, ako to pomenúvame) a samotnú emočnú zložku, čo je práve to neuchopiteľné, čo cítime. Keďže kone nemyslia verbálne ako my, ťažko povedať, aká je ich kognitívna stránka prežívania emócií a tiež nevieme, ako ich subjektívne pociťujú. Čo však máme spoločné, sú telesné reakcie sprevádzajúce emócie a minimálne na ich základe si vieme predstaviť, ako asi môžu kone prežívať strach, radosť, atď. A samozrejme dnes už máme vďaka moderným zobrazovacím technikám aj neurologické dôkazy o tom, že mozgy zvierat naozaj produkujú emócie.

Nebyť týchto nervových dejov, žiadne učenie by sa nekonalo. Zvieratá ani ľudia by sa nedokázali poučiť zo svojich skúseností, nevyvíjali by sa, vymreli by. Okrem toho, že nervová sústava autonómne riadi vnútorné orgány a hladkú svalovinu (a srdce), ovláda nepodmienené a podmienené reflexy, dáva tiež vedomiu zvieraťa správy o tom, čomu sa má v budúcnosti vyhnúť a čo má naopak vyhľadávať pri vôľou ovládaných činnostiach. Tejto funkcii sa hovorí biologická spätná väzba a spolu s ostatnými funkciami nervovej sústavy slúži k udržaniu homeostázy organizmu, prežitiu a úspešnému odovzdávaniu génov. Veľmi zjednodušene povedané, podľa toho, či nervový systém vyhodnotí určitú skúsenosť ako užitočnú, alebo naopak poškodzujúcu pre organizmus, spôsobí jedincovi subjektívne príjemné alebo nepríjemné prežívanie. Živočích podľa toho prispôsobí svoje správanie a zapamätá si skúsenosť spolu s prežívaním, ktoré spôsobila – učí sa (a vďaka tomu prežíva a rozmnožuje sa).

Pri prežívaní biologickej spätnej väzby nejde iba o bolesť alebo slasť (pri naplnení telesných potrieb). Vieme predsa, že už aj taká základná vec, ako je prežívanie bolesti, sa u rôznych jedincov a živočíšnych druhov môže veľmi líšiť. To, čo riadi rozhodnutia živočíchov opakovať alebo neopakovať určité správanie, sú emócie. Je až k neuvereniu, že ľudia boli dlhé stáročia presvedčení, že zvieratá nič necítia (dokonca ani len bolesť), že sú to len „živé stroje“ (a čo je horšie, to isté si mysleli aj o bábätkách a ešte nie tak dávno im robili mnoho veľmi bolestivých zákrokov bez tlmenia bolesti!). Dokonca ešte pred pár desaťročiami boli vedci skeptickí, keď Jaak Panksepp prvý raz prišiel so svojím obsiahlym výskumom emočných systémov zvierat (viď ďalej). Pritom už zo štúdia anatómie ľudského mozgu (a jeho ontogenézy – ktorá v skratke opakuje fylogenézu) je zjavné, že najstaršie mozgové štruktúry sú práve tie, ktoré „produkujú“ emócie – limbický systém. Ten zdieľame so všetkými cicavcami.

Mozog človeka (vľavo) a koňa (vpravo) vyfarbený podľa fylogenézy štruktúr – evolučne najstarší je „plazí mozog“ (ružovou; mozgový kmeň a mozoček – riadi fyziologické funkcie, rovnováhu), o niečo mladší je „cicavčí mozog“ (červenou; limbický systém – sídlo emócií a pamäte) a najmladší je „neokortex“ (oranžovou; vedomé pohyby, zmyslové vnímanie, myslenie, rozhodovanie, plánovanie, morálka), čiže predovšetkým predný mozog so sivou mozgovou kôrou, ktorej má človek najviac zo všetkých živočíchov.

To znamená, že nielen človek, ale aj všetky zvieratá s limbickým systémom sú schopné pociťovať všetky základné emócie – strach, hnev, smútok, radosť, prekvapenie, odpor. Jednoduchšie živočíchy sú schopné cítiť zrejme minimálne strach (dá sa u nich pomerne ľahko napodmieňovať, napr. drobnými elektrošokmi) a samozrejme bolesť. Typicky ľudské vyššie emócie – čiže city (ako je láska, vášeň, nenávisť, závisť, túžba po pomste, estetický cit, cit pre všeobecné dobro, atď.) – u zvierat preukázané doteraz neboli. To však automaticky neznamená, že ich nie sú schopné (keďže už sa preukázalo napríklad aj to, že potkany sú schopné empatie), len sme ešte neprišli na spôsob, ako ich existenciu dokázať. V nasledujúcich článkoch sa pozrieme na jednotlivé emócie tak z neurologického, ako aj z psychologického a etologického hľadiska, najprv si však ešte predstavíme neurologický základ týchto emócií v mozgu.

Emočné okruhy v mozgu

Čo sa týka neurologického základu týchto emócií, z rozsiahlych výskumov Jaaka Pankseppa vyplýva, že v mozgoch cicavcov existuje sedem rôznych okruhov („circuits“), ktoré riadia emočné odozvy na podnety a súvisia aj s aktiváciou príslušných behaviorálnych vzorcov:

VYHĽADÁVANIE anglicky „SEEKING circuit“ (okruhy sú označené naschvál veľkými písmenami, aby sa nezamieňali s jednotlivými emóciami, ktoré produkujú). Aktivuje sa, keď zviera aktívne skúma svoje prostredie, hľadá možnosti, ako získať posilnenie. Býva aktívny pri vyhľadávaní potravy, príslušníkov vlastného druhu, partnera na párenie, ale aj proste nových podnetov (aj to je jedna z psychických potrieb koňa). Podľa toho, v akom kontexte sa zviera nachádza, môže sa činnosť tohto okruhu prelínať s činnosťou ďalších, preto ju môžu sprevádzať tak pozitívne (radosť), ako aj negatívne emócie (strach, hnev). Vylučuje sa pritom hlavne dopamín a serotonín – neurohormóny, ktoré vyvolávajú pocit uspokojenia a bezpečia, podporujú snahu zvieraťa explorovať. Tento okruh čo najviac využívame v tréningu pozitívnou motiváciou.

HRA – „PLAY circuit“. Aktivuje sa logicky pri hre, jeho činnosť sprevádza radosť, vylučuje sa serotonín a dopamín, pri sociálnej hre aj oxytocín. Má súvis s nácvikom lovu koristi, dvorením partnerovi, starostlivosťou o mláďatá... Preto súvisí aj s činnosťou ďalších okruhov. Tiež ho využívame v tréningu pozitívnou motiváciou.

STAROSTLIVOSŤ – „CARE circuit“. Ten je aktívny nielen pri starostlivosti o mláďatá, ale aj pri afiliatívnych interakciách medzi spriatelenými jedincami (napr. vzájomné škrabkanie sa). Spája sa s príjemnými emóciami, ktoré my ľudia popisujeme ako „láska, intimita, spolupatričnosť“. Pri láskyplných pohľadoch a dotykoch sa vylučuje u oboch zúčastnených strán oxytocín (pri kojení mláďat aj prolaktín), ktorý naďalej posilňuje ich vzájomnú emočnú väzbu. Pri tréningu pozitívnou motiváciou je tento okruh nenahraditeľným „lepidlom“, ktoré nás s koňom zbližuje (formou dotykov – hladkania a škrabkania – a spoločného odpočívania).

TÚŽBA – „LUST circuit“. Aktivuje sa pri dvorení a sexuálnom akte – pomáha aktivovať vrodené vzorce správania, ktoré povedú k úspešnému rozmnožovaniu. U dobre socializovaných jedincov sa spája s vyhľadávaním a starostlivosťou a s pozitívnymi emóciami; vylučujú sa pritom endoopiáty a oxytocín. Avšak napr. u nesocializovaných, primladých plemenných žrebcov sa môže spájať skôr s hnevom a stresovými hormónmi. V tréningu tento okruh pochopiteľne nie je žiadúce aktivovať. Často sa však stáva, že premotivovaný valach/žrebec je v tréningu viditeľne vzrušený – v podstate je to tiež známka toho, že stres prekročil hranicu FFF – pretože v skutočnosti je to FFFF – flight, flight, freeze or flirt – a tu sa prejaví práve ten „flirt“. Kôň tak ventiluje nahromadené napätie. Pre nás by to mala byť významná spätná väzba a mali by sme tréning prispôsobiť tak, aby kôň zostával síce motivovaný, pozorný, ale zároveň relaxovaný. Samozrejme však opäť musíme hodnotiť koňa ako celok, nezameriavať sa iba na to jedno... Ak je kôň celkovo relaxovaný, má uvoľnenú mimiku a svalstvo celého tela, zjavne odpočíva (mimo tréningu alebo počas desenzitivizácie), „vysunutý podvozok“ je pravdepodobne proste súčasťou jeho uvoľnenia. Ak je to ale počas tréningu, kôň je celý napnutý ako struna a má zjavnú erekciu, to je varovný signál.

STRACH – „FEAR circuit“. Ten je aktívny v ohrození, spája sa s rovnako pomenovanou emóciou. Do organizmu sa pritom vylučuje adrenalín, noradrenalín, kortizol a ďalšie stresové hormóny. Utlmuje vedomú činnosť a aktivuje automatické, vrodené reakcie (FFF odpoveď). Pri tréningu negatívnou motiváciou (R–, P+, P–) prevažuje aktivita tohto okruhu. Objavujú sa už spomínané upokojujúce signály, preskokové správanie, symptómy stresu, vyhýbavé správanie až FF reakcia. Pri chronickom strese generalizovaná úzkosť alebo naopak naučená bezmocnosť, animálny model depresie.

HNEV – „RAGE circuit“. Aktivuje sa pri agresívnej obrane mláďat, partnera, teritória, potravy... Ak pozorujeme vnútrodruhový súboj o dominanciu (čiže situačnú snahu získať limitovaný zdroj), u týchto zvierat je v akcii práve tento okruh. Súvisí s negatívnou emóciou hnevu, vylučujú sa stresové hormóny, aby telo malo dosť síl na útok. Aj vyhľadávanie sa môže skombinovať s hnevom – ak zviera nájde zdroj, ale zistí, že niečo/niekto mu bráni v prístupe k nemu. Tomu sa snažíme v tréningu vyhnúť – nadmerné frustrovanie koňa v R+ tréningu môže viesť práve k hnevu. Pozor, nezamieňať si agresivitu z hnevu s obrannou agresivitou zo strachu – k tej dochádza pri používaní P+, zaplavovaní, nesprávnom používaní R– (tam je v hre FEAR, nie RAGE).

PANIKA/ZÁRMUTOK – „PANIC/GRIEF circuit“. Je aktívny vo chvíľach, kedy dôjde k náhlemu odlúčeniu emočne naviazaných jedincov. Súvisí so smútkom a sprevádza ho pokles hladín dopamínu a serotonínu – jedinec môže až upadnúť do depresie. Samozrejme sa jeho aktivácii snažíme vyhnúť – ak už naozaj musíme odlúčiť dvoch priateľov alebo odstaviť žriebä, snažíme sa to robiť postupne, s využitím R+ (viď vyššie).

Zjednodušený prehľad emočných okruhov vo vzťahu k učeniu. Pri používaní R+ a P– môžu byť aktívne okruhy SEEKING, PLAY, CARE; pri používaní R– a P+ sú aktívne okruhy FEAR, RAGE, PANIC/GRIEF (obrázok z connectiontraining.com).


Použité zdroje a literatúra:
Draaisma, R. (2018). Konejšivé signály a reč těla u koní. Jihlava: Arcaro.
Panksepp, J. (1998). Affective Neuroscience: The Foundations of Human and Animal Emotions. New York: Oxford University Press Inc..
Plháková, A. (2003). Obecná psychologie. Praha: Academia.
Skipper, L. (2005). Let Horses Be Horses. London: J. A. Allen.
Wendt, M. (2011b). How Horses Feel and Think. Richmond: Cadmos Publishing Ltd..

Späť na Emócie