Ako to cíti kôň

Ak sa čo len trochu hlbšie zaujímate o chov a výcvik koní a hlavne o psychické aspekty týchto vecí, určite Vás už aspoň raz napadla otázka: „Ako toto vníma a pociťuje kôň?“ Čo kôň vníma ako príjemné a čo ako nepríjemné? Čo ho už bolí a čo naopak necíti? Aké pohyby sú preňho ľahké a prirodzené a ktoré sú preňho veľmi náročné? Aké to je, musieť koordinovať naraz pohyby 4 nôh pri rôznych chodoch, prekonávaní bariér a skokov, v ohnutí, pri práci na dvoch stopách? Aké to je, musieť sa naraz sústrediť na niekoľko vecí, ako to kôň musí zvládať pri jazdení? Ako kôň vidí, ako sa mu dýcha v rôznych situáciách? A tak ďalej, a tak ďalej, týchto otázok si môžeme položiť nekonečné množstvo.


Ako napríklad takúto zádrž dohora vníma kôň? Cíti bolesť alebo nie? Aké to preňho je? Aj na toto sa pokúsim odpovedať pomocou praktických ukážok.

No kde ležia odpovede na ne? Ako môžeme zistiť, čo sa odohráva v mozgu iného tvora? Sú dva spôsoby – štúdium relatívne objektívnych výsledkov vedeckých skúmaní a potom subjektívna introspekcia (teda skúšanie tých vecí, ktoré robíme koňom, na sebe a pozorovanie a vyhodnocovanie vlastných vnemov, myšlienok, emócií a správania). V tomto článku bude reč o oboch cestách, pretože teória bez praxe je ničím (a naopak).


Som kôň a...

... myslím, cítim a správam sa ako kôň. To je to prvé, čo si musíte uvedomiť a nikdy na to nezabúdať. Aby ste sa čo najviac priblížili pochopeniu, ako kôň vníma a prežíva realitu okolo seba, musíte čo najpozornejšie študovať etológiu, aplikovanú etológiu a komparatívnu psychológiu (čiže vedy o správaní divokých koní, domestikovaných koní a o porovnávaní ľudskej a zvieracej psychiky). Tu je obzvlášť dôležité vychádzať z vedecky získaných poznatkov, pretože tradíciou odovzdávané „znalosti“ sú často chybné, neúplné, skreslené. Typickým príkladom je výklad stádového života koní – hnutie „horsemanshipu“ ho vykladá úplne inak, než sa vedecky preukázalo, a to samozrejme takým spôsobom, ktorý ospravedlňuje ich nátlakový spôsob výcviku koní (viď napr. Wendt, 2011). Ďalším dobrým príkladom je nesprávny, resp. omnoho častejšie nedostatočný výklad rôznych telesných signálov, napr. rozrušenia, spokojnosti, depresie, hravosti, agresivity, stresu1 a bolesti (Costa et al., 2014) u koní – tie sú totiž skutočne veľmi jemne odstupňované a ľudia sú (úplne paradoxne) ešte často trénermi učení ignorovať ich, resp. prekrúcať ich význam tak, aby bolo možné ospravedlniť neetický spôsob zaobchádzania (typické reči ako: „Ale čoby sa bál, čoby ho niečo bolelo! Nechce sa mu! Len skúša, kto je tu pánom!“ keď sa kôň zaškľabí od bolesti, ale je označený za „dominantného“ a následne je za svoje správanie potrestaný).


Aby ste sa skutočne dokázali priblížiť pochopeniu, ako kone myslia, cítia a komunikujú spolu, je potrebné venovať mnoho času vedeckému štúdiu ich prirodzeného repertoáru správania – sadnúť si doma na ohradu a dívať na domáce koníky vo výbehu rozhodne nestačí, dokonca to niekedy vedie k mylným záverom.

Etologické výskumy vychádzajú najčastejšie zo sledovania fyziologických premenných – tepovej frekvencie, ideálne aj hladín stresových hormónov – a behaviorálnych premenných (tie musia byť presne operacionálne definované – teda čo presne kôň musí robiť, aby sme to mohli označiť určitým pojmom)... V laboratórnych podmienkach je možnosť presnejšieho pozorovania – dá sa tu snímať aj mozgová aktivita (na EEG, PET, MR, fMR), čo však u koní pochopiteľne nie je možné. Ako príklad uvediem výskum vplyvu jazdenia v hyperflexii na stres u koní, kde sa preukázalo, že kone prejavovali významne vyšší stres pri jazdení v zarolovaní a ak dostali možnosť, vždy si vybrali tú trasu, na ktorej boli jazdené na normálnom priľnutí (na / mierne pred kolmicou); taktiež sa preukázalo, že po jazde v zarolovaní kone vykazovali signifikantne výraznejšie strachové reakcie pri vystavení novému podnetu než po normálnej jazde (Borstel et al., 2008).

Kombinácia sledovania fyziologických i behaviorálnych premenných sa ukazuje ako veľmi výhodná, pretože napr. skúmanie „odvážnych“ koní ukázalo, že paradoxne kone, ktoré na nové podnety z behaviorálneho hľadiska reagovali najpokojnejšie (teda považované za „odvážne“ – neuskakujúce, neplašivé), mali v týchto situáciách významne vyššie tepy než kone, ktoré navonok pôsobili plašivo (fŕkali, odskakovali od nových predmetov, dávali sa na útek...) (Munsters et al., 2012). Takže sa zdá, že čím menej kôň dáva emócie najavo, tým intenzívnejšie ich vnútorne prežíva.

No nevyhnuteľne sa na jazyk tlačí otázka etickosti týchto výskumov – sú získané poznatky naozaj natoľko cenné, že stoja za to, aby sme pre ich získanie zvieratám spôsobovali bolesť a stres...? Neviem, srdce mi na to nehovorí vždy áno. Myslím však, že celkom dobrým náhradným spôsobom, ako zistiť, ako (aspoň niektoré) veci vníma a cíti kôň, je, keď si to vyskúšame na vlastnej koži!

Samozrejme, okrem už zmieňovaných, eticky pofidérnych výskumov sledujúcich úrovne stresu, strachu, bolesti... existuje našťastie tiež mnoho výskumov založených na využívaní pozitívnej motivácie, ktoré sú pre kone vlastne veľmi príjemné – napr. výskumy zameriavajúce sa na schopnosť vizuálneho rozlišovania (tvarov, farieb, 2D aj 3D objektov), stálosti zrakového vnímania (či kôň rozpozná, že ide o ten istý objekt, aj keď ho vidí striedavo ľavým a pravým okom, prípadne pootočený v rôznych uhloch), schopnosti kategorizovať objekty (mäkké, tvrdé...), schopnosti pochopiť jednoduchý koncept (väčší-menší) (Hanggi, 2005), schopnosti sociálneho učenia (Krueger, Farmer & Heinze, 2013). To je veľmi zaujímavý smer výskumu, ktorý nám umožňuje zisťovať aj také veci, ako sú preferencie koní – čo by si ony samy vybrali (napr. výskum, kde kone naučili signalizovať, či chcú, alebo nechcú deku do výbehu a vďaka tomu zistili, že ich voľba závisí nielen od plemena a klimatických podmienok, ale aj od úplne individuálnych preferencií konkrétneho koňa2).

Ak chcete svojho koňa trénovať, je dôležité naštudovať si aj všeobecnú teóriu učenia (podrobne v tejto rubrike), ktorá nás učí o zákonitostiach toho, ako sa učia všetky živé tvory, od dážďoviek až po človeka, kone nevynímajúc. A tiež samozrejme funkčnú anatómiu koní (o tej sa dočítate zas tu), aby ste si dokázali za každých okolností predstaviť, čo sa v konskom tele pri danom cviku deje a aké to bude mať dôsledky pre jeho zdravie. Vďaka tomu budete môcť svojho koňa učiť efektívne a hlavne eticky (bez zbytočného spôsobovania negatívnych psychických i fyzických stavov). Pre úplnosť ešte dodám, že znalosti biologických potrieb druhu sú absolútne nevyhnutným predpokladom pre to, aby ste sa mohli vhodne o koňa postarať – a tiež si pri tom dokázať predstaviť, ako sa asi cíti, keď jeho potreby ne/naplníte (napr. že ho neznesiteľne bolí žalúdok, keď viac než pár hodín  vkuse nemôže prijímať objemové krmivo3).

A napokon, predtým, než sa pustíme do skúšania si na vlastnej koži, „ako to cíti kôň“, musím samozrejme zmieniť aj tému antropomorfizácie, teda poľudšťovania zvierat. Pripisovať koňom ľudské vlastnosti, ako je napríklad zlomyseľnosť, závisť, žiarlivosť, pomstychtivosť... im veľmi škodí. Toto sú tzv. vyššie emócie, ktorých kone nie sú schopné (resp. o tom nie sú objektívne dôkazy). No vcítiť sa do ich vnímania a základných emócií sa môžeme, keďže dané zmyslové a mozgové štruktúry a funkcie máme veľmi podobné (ako cicavce). Nedá mi to a na tomto mieste musím spomenúť aj ďalšiu škodlivú praktiku – tzv. zoomorfizáciu, čo je znižovanie hodnoty zvieracieho prežívania a myslenia („je to iba zviera, necíti bolesť, smútok...“). Etický prístup rešpektuje každý živočíšny druh a každého jedinca ako jedinečnú, dokonalú bytosť a obdivuje jeho zvláštnosti, správa sa k nemu s úctou a stará sa oňho podľa jeho konkrétnych potrieb. Najväčším paradoxom v tejto otázke je pre mňa argument horsemanshipu, že kone nemáme poľudšťovať, ale v prístupe k nim napodobňovať ich „prirodzené“ správanie – vytvoriť v našom vzťahu s nimi „hierarchiu“ a stať sa im „vodcom“ – no etologické výskumy opakovane vyvrátili existenciu lineárnych hierarchií a vodcov v konských spoločenstvách. Čo je teda túžba po hierarchii a vodcovstve – obyčajná antropomorfizácia, práve tá, proti ktorej autori tejto myšlienky tak bojujú. Aká irónia... No ale späť k našej introspekcii a snahe vcítiť sa do prežívania koní. Pozrieme sa najprv na základné vnímanie a telesné pocity a potom sa presunieme ku kognitívnym procesom a emóciám.


Zrak

Najprv si povieme niečo o všeobecnom zrakovom vnímaní koní a potom o tom, ako kôň vidí v rôznych situáciách. Kôň totiž nevidí ako človek – po prvé, nedokáže zaostrovať na blízko a na diaľku bez pohybu hlavy. Je to tým, že naša šošovka v oku je pružná a vďaka tomu, že ju malé svaly rozširujú či splošťujú, sa mení naše zaostrenie. No šošovka koňa je len veľmi málo pružná! A preto musí pre zaostrenie dvíhať alebo spúšťať hlavu. Keď hlavu zdvihne, ostro vidí predmety v diaľke; keď ju skloní, v ohnisku sa naraz ocitnú veci blízke a tie, čo sú na obzore (pri pasení tak kôň vidí aj na trávu, aj na prípadných nepriateľov na obzore) (Roberts, 2005).


Zaostrovanie na blízko a do diaľky – človek nemusí pohybovať hlavou, kôň áno. Kôň má však tú výhodu, že pri zaostrení na blízky predmet zároveň ostro vidí aj objekty na obzore.

Po druhé, vďaka oválnemu, horizontálnemu tvaru zreničky kôň najostrejšie vidí len horizontálny pás uprostred svojho zorného poľa (my vidíme najostrejšie kruh uprostred zorného poľa) – a to sa veľmi hodí, ak sa pasiete na pláni – na obzore okamžite uvidíte aj ten najmenší pohyb. Po tretie, veľký počet tyčiniek na sietnici koňa zabezpečuje dobré vnímanie pohybu (rýchle vnímanie kontrastu, nerozlišujú farby, dobré na nočné videnie), naopak čípkov (pomalé vnímanie farieb, jasu, nerozlišujú kontrast, videnie cez deň) je málo, preto kôň nekladie na farby až taký dôraz, oveľa dôležitejší je preňho kontrast, tvar a pohyb. My ľudia však na farby kladieme veľký dôraz, preto to predpokladáme aj u koní – keď sa kôň napr. zľakne červeného sáčku, možno to nie je kvôli farbe, ale kvôli zvláštnemu tvaru, prudkému trepotavému pohybu a zvuku, ktorý vydáva. ;-) Po štvrté, kôň vidí cca 1,5x väčšie ako my, takže aj malý pohyblivý objekt ho ľahko vyľaká. A po piate, kôň väčšinu vecí vidí iba jedným okom naraz, čo značne skresľuje jeho vnímanie hĺbky a vzdialenosti, pretože má oči po bokoch hlavy, ďalej od seba (Roberts, 2005). Okrem toho, kone nie vždy znovu rozpoznajú objekt, ktorý už predtým videli. Kedysi sa predpokladalo, že je to preto, že mozgové hemisféry koňa nie sú prepojené, a teda informácie o tom, čo videli pravým okom, sa neprepoja s informáciami o tom, čo videli ľavým okom. Dnes už však vieme, že kôň má mozgové hemisféry veľmi dobre prepojené. Tento fenomén sa podarilo experimentálne vysvetliť tým, že kôň nezvláda všetky mentálne rotácie objektu, takže keď uvidí ten istý objekt z iného uhlu alebo prevrátený, nemusí ho rozpoznať, a preto sa ho zľakne (Hanggi, 2005). Preto treba koňom veci ukazovať zo všetkých strán, poprevracať ich pred nimi, ak sa dá, povodiť ich okolo nich. Tiež by sa mal konečne odstrániť dnes už zbytočný armádny zvyk robiť všetko iba z ľavej strany. Oveľa užitočnejšie je učiť koňa všetko z oboch strán – vodiť, ošetrovať, nasadať, atď...


Kôň vidí síce takmer až za seba, ale väčšinu vecí vidí len jedným okom naraz (A), len malú časť objektov priamo pred sebou vidí oboma očami, teda binokulárne (B). Situáciu zhoršuje aj slepé miesto priamo pred čelom koňa (C; takže napr. pri odskoku kôň na okamih nevidí prekážku).



A teraz k nášmu prvému praktickému pokusu. Najprv si vyskúšajte zaostrovanie – samozrejme, že si nemôžete znehybniť šošovku, ale môžete sa na to aspoň „zahrať“. Najprv skúste normálne zaostriť na niečo, čo máte naspodku zorného poľa a potom do diaľky, za monitor počítača – určite sa to dá bez pohybu hlavou. A teraz si priložte vodorovne k očiam dva prsty tak,  aby ste pomedzi ne videli úzku štrbinu (ako na obrázku) – teraz sa Vaše zorné pole aspoň trochu blíži konskému.


Následne opäť skúste zaostriť na niečo, čo je naspodku Vášho zorného poľa a potom na niečo, čo je navrchu – zistíte, že to bez pohybu hlavou nejde, že na zaostrenie na niečo blízke musíte hlavu skloniť a keď sa chcete pozrieť na niečo vzdialené, hlavu zdvihnúť! Určite to poznáte aj z praxe s koňmi – kôň sa s nedôverčivým funením skláňa, aby preskúmal „nebezpečný“ objekt alebo so vztýčenou hlavou pozoruje pohybujúci sa objekt na obzore či odhaduje výšku skoku. Preto treba koňovi vždy dovoliť, aby hlavu sklonil / zdvihol, keď potrebuje na niečo zaostriť! Nenúťte koňa pred skokom ísť s hlavou na kolmici a nebráňte mu natiahnuť dole krk, keď sa niečoho bojí alebo ide po nerovnom teréne.

Pokus číslo dva Vám umožní vyskúšať si monokulárne videnie (teda jedným okom), ako ho bežne zažíva kôň. Samozrejme, že časť vecí priamo pred sebou vidí kôň oboma očami, ale väčšinu objektov vníma iba jedným okom naraz, a to celkom mení jeho perspektívu! Najjednoduchšie si tento paradox overíte tak, že si najprv zakryjete jedno oko, potom dáte prst asi 5-10 cm nad tohto smajlíka: :D a následne si oko odokryjete a zakryjete druhé. A uvidíte, že Váš prst je zrazu – bez pohybu – nejako mimo! To preto, že keď obraz vnímate oboma očami naraz, podvedome využívate na vnímanie vzdialenosti a hĺbky iné vodítka, ako keď ho vnímate len jedným okom! Už máte teda trochu predstavu, aké je potom pre koňa ťažké odhadovať výšku a vzdialenosť skokov? Ak nie, vyskúšajte si to – skúste skákať cez nízke prekážky (skúste rôzne profily – kolmáky, oxery, doublebary), potom si zaviažte jedno oko a skúste to opäť – a všímajte si tie rozdiely v odhade miesta odskoku a výšky skoku! Zistíte, že prekážka sa dlho zdá byť ďaleko a potom naraz pred Vami prudko „vyrastie“! Možno prekážku prvé razy zhodíte a je to celkom normálne – pretože mozgu chvíľu trvá, kým sa zmenenej perspektíve (videnie jedným okom) prispôsobí a začne vzdialenosti zasa odhadovať správne. Skúste si so zaviazaným okom aj chôdzu po schodoch – uvidíte, že aj vnímanie hĺbky sa tým značne mení. Akonáhle toto pochopíte a odskúšate si to, nebudete už koňa viniť za to, že niekedy odskočí zle alebo sa zdráha zostúpiť po strmom svahu, vstúpiť do vody, či preskočiť priekopu... ;-) Je to len otázka tréningu a zvyku a niekedy aj dôvery – takže to svojmu koňovi doprajte.

A napokon si ešte vyskúšajte, ako kôň vidí pri jazdení, keď má hlavu v rôznych polohách. Takže pekne dolu na všetky štyri, do kroku, postupne si vyskúšajte všetky spôsoby a hlavne si všímajte, ako pri tom vnímate svoje okolie. Najprv choďte s hlavou vysoko hore a s prehnutým krkom, potom v relatívnom napriamení (vyklenutý krk, zátylok je najvyšším bodom, nos kúsok pred kolmicou), v prirodzenom držaní, potom s hlavou a krkom natiahnutými dopredu a dolu, potom dajte nos „na kolmicu“ a napokon až hlboko za kolmicu (viď obrázok).


Ak vo svojom okolí nemáte žiadne ostré hrany, skúste si v týchto rôznych polohách aj rýchlejší pohyb – a sledujte, ako sa pri tom mení Vaše vnímanie okolia. Pravdepodobne zistíte, že ak máte hlavu privysoko, nevidíte si vôbec pod nohy, najlepšie vidíte v prirodzenej polohe, v relatívnom napriamení a v natiahnutí dopredu-dolu. Na kolmici je to už ťažšie a čím ďalej za kolmicu nos dáte, tým ste dezorientovanejší, začínate sa potácať a máte problémy s rovnováhou. Preto je dôležité v ťažkom teréne vždy koňovi dovoliť ísť v prirodzenom alebo natiahnutom držaní a nebrániť mu v rozhliadaní. Ak pôjde kôň v teréne na krátkych oťažiach príliš nad alebo za oťažou, riskujete tým, že sa potkne a obaja spadnete! A za oťažou by kôň nemal chodiť vôbec, a to nielen preto, že pri tom nevidí, kam ide – škodí to aj v mnohých ďalších ohľadoch!


Rovnováha

To je ďalšia dôležitá kapitola. Teoreticky ju tu rozoberiem len stručne, podrobnejšie vysvetlenie nájdete tu, pod podnadpisom „Sedlo a ťažisko“. Na tomto mieste poviem len toľko, že kôň je prirodzene viac na predku, no pri jazdení sa musíte snažiť postupne vyrovnávať zaťaženie predných a zadných nôh. A to preto, že zadné nohy sú lepšie uspôsobené na nesenie hmotnosti a tlmenie nárazov než predné (a predné sa preto preťažovaním rýchlo ničia). Preto treba koňa z natiahnutého držania postupne učiť, aby sa zhromažďoval – aby mu nohy vydržali čo najdlhšie zdravé. No aj zhromaždenie treba stále striedať s natiahnutím, kvôli uvoľňovaniu svalstva – všetko s mierou. ;-)

Čo sa rovnováhy týka, dobré je vyskúšať si aj pohyb v obratoch a na dvoch stopách, aby ste vedeli, kde máte mať pri nich pri jazdení váhu – aby ste koňovi nebránili v pohybe a svojimi pomôckami váhou ho nemiatli. Takže aby ste vedeli lepšie pochopiť, ako má kôň pri rôznych pohyboch rozloženú váhu a aký je to pocit, vyskúšajte si to opäť sami na sebe. ;-)

Najprv sa postavte „rovnomerne“ na všetky štyri (na ruky a kolená, kolmo k zemi) a sledujte pocity tlaku v mieste kontaktu so zemou (1 na obrázku). Aj keď stojíte s nohami a rukami kolmo, o niečo väčší tlak budete cítiť v rukách. Teraz pomaly preneste váhu dopredu a aspoň minútu tak vydržte (2 na obrázku) – kĺbom v rukách to rýchlo prestane byť príjemné. A takto sa cíti aj kôň, ktorý chodí po celý tréning na predku (nad oťažou, za oťažou, opierajúc sa do ruky, príliš dlho v natiahnutí). Potom naopak preneste váhu dozadu a tiež tak minútu zotrvajte (3 na obrázku) – a zistíte, že aj keď to tiež nie je celkom jednoduché, kĺby z toho nebolia (v skutočnom zhromaždení).


Skúste si potom aj pohyb (rovnako ako pri skúmaní videnia) „nad oťažou“, v relatívnom napriamení, prirodzene, v natiahnutí, na kolmici a za kolmicou – no tento raz si všímajte zaťaženie rúk a nôh a ako sa mení. Zistíte, že najmenej sú Vaše ruky zaťažené v relatívnom napriamení, o trochu viac v prirodzenom držaní a na kolmici, ešte viac s prevráteným krkom „nad oťažou“ a v natiahnutí dolu a najviac ruky trpia pri pohybe za kolmicou (vtedy navyše  celkom strácate rovnováhu, pretože orgán v strednom uchu, čo slúži na udržiavanie rovnováhy, v tejto polohe nemôže normálne pracovať). Opieranie do ruky si vyskúšať síce nemôžete, no ak si k doterajšiemu zaťaženiu kĺbov rúk prirátate ešte minimálne 2x toľko, dostanete aspoň približnú predstavu. Z toho vyplýva, že pri jazdení treba pravidelne striedať natiahnutie so zhromaždením (relatívne napriamenie) a nenechať koňa chodiť nad oťažou, za oťažou a opierať sa do ruky. Inak sa kĺby, šľachy a kosti rýchlo opotrebujú a kôň skončí zbytočne skoro na dôchodku – a možno aj horšie.

Ďalšie, čo si môžete skúsiť, je prenášanie rovnováhy do strán. Takže opäť na všetky štyri a poskúšajte si všetky jazdiarenské cviky – kruhy, osmičky, oblúkom zmeny smeru, vlnovky, kolmé obraty, obraty okolo predku a zadku... A sledujte pri tom, na ktorú stranu prenášate váhu, kedy a ako veľmi – potom to môžete využiť pri jazdení. Vyskúšať si môžete aj všetky stranové pohyby – dovnútra plece a kontra dovnútra plece, traverz a renverz – na  rovnej čiare aj na kruhu; traverzály. Ako tieto pohyby vykonávať, je nakreslené na nasledujúcom obrázku.


Sledujte pri nich najmä, na ktorej strane je viac váhy (na obrázku označené červenou farbou) – zistíte, že pri dovnútra plece a kontra dovnútra plece je to vonkajšia strana, pri traverze a renverze vnútorná, no to len na rovine – na kruhu je váha prirodzene vždy viac vnútri. Dobre si to zapamätajte, aby ste pri jazdení vždy váhou nasledovali koňa a nemiatli ho – pretože napríklad sedieť pri dovnútra pleci viac vnútri, ako sa to dnes bežne učí, je pre koňa skôr nepríjemné a mätúce, než by mu to pomáhalo. ;-)


Zubadlo

O tom, ako kôň vníma zubadlo a čo mu spôsobuje, sa podrobne dočítate v tomto článku a o tom, ako má vyzerať správne priľnutie v tomto článku. Tu to už teda nebudem rozoberať, prejdeme rovno k praktickým pokusom, aby ste si tieto teoretické poznatky mohli overiť sami na sebe. :)

Predtým, než začnete s ďalším pokusom, musím upozorniť, že tento raz to nebudú až také presné odhady ako v predošlých prípadoch, pretože my ľudia nemáme bezzubú časť úst, takže niektoré veci budete vnímať menej ostro, iné viac. Snažte sa preto z toho vyvodiť nejaký ten priemer. ;-) Samozrejme, že si nebudete do úst dávať ozajstné zubadlo, to by sa už blížilo k dákemu sado-maso... :D Nie, postačia Vám dve čisté čajové lyžičky, ideálne celé z kovu. Do úst si dajte ich opačné konce tak, aby sa uprostred Vašich úst dotýkali končekmi (ako na obrázku). To približne imituje bežné 1x lomené zubadlo.


Najprv nerobte nič, len sa sústreďte na ten pocit, aké to je, mať niečo také v ústach, aký je to pocit pre jazyk, kútiky úst, ďasná... Ako sa Vám s tým dýcha a prehĺta – tak nejako podobne sa so zubadlom cíti aj kôň. A teraz si vyskúšajte 2 rôzne pôsobenia zubadla. Prvý spôsob – dnes bežný a „moderný“ – je pôsobenie smerom dozadu a dolu. Snažte sa, aby sa končeky lyžičiek stále dotýkali a pomaly začnite tlačiť dozadu a dolu. Jazyk pri tom dajte na spodné zuby (pretože kôň ho nemôže vtiahnuť pod zuby ako my), no berte to trošku s rezervou – kôň pod jazykom zas nemá tvrdé zuby, ale mäkké podnebie (takže síce jazyk ho nebolí tak ako nás, ale podnebie áno – to zas nám, ľuďom, odpadá). Tlak dozadu-dolu pomaličky, postupne stupňujte, až kým nepocítite bolesť. A vtedy si musíte uvedomiť, koľko málo sily na spôsobenie bolesti stačí – a papuľa koňa je rovnako citlivá ako naše ústa! Najskôr Vás asi zabolí priškrípnutý jazyk a spodná pera, potom sa Vám hroty lyžičiek zabodnú do horného podnebia – a to Vás reflexne prinúti otvoriť ústa. Tak isto sa proti bolesti v papuli bráni aj kôň, preto je maximálne neetické tvrdú ruku jazdca zakrývať pevne stiahnutým nánosníkom! Teraz si skúste predstaviť, aké to je pre koňa, keď má jazdec ruky dole a ťahá dozadu, možno má navyše aj pákové zubadlo (prípadne pelham, snehuliaka...), martingal či prevliečky, ktoré pôsobenie ruky niekoľkonásobne zosilňujú!!! Verte, Vy by ste takú bolesť nezniesli ani na okamih; kone sú neskutočne poddajné a trpezlivé – čo je im bohužiaľ často osudné. :( Preto sa pri jazdení aktívnemu pôsobeniu ruky dozadu-dolu vyhýbajte, ako sa len dá a keď už, nikdy nepoužite silu väčšiu než pár gramov!

Takže to bol jeden spôsob použitia zubadla a teraz si vyskúšajte ten druhý. Buď si cez ústa dajte jednu dlhú lyžičku alebo si nechajte tie dve. Teraz budete pôsobiť hore, priamo do kútikov úst. Pomaly silu opäť stupňujte (pozor, aby sa konce lyžičiek stále dotýkali), zas až do pocitu bolesti. Neviem, ako to budete cítiť Vy, ale ja som ani pri dosť veľkej sile (niekoľkonásobne väčšej, než bola tá, čo spôsobila bolesť dozadu-dolu) nepocítila bolesť. Samozrejme, príjemné to nebolo (ústa to natiahne do žabacieho úsmevu :D), ale môj jazyk a aj horné podnebie zostali celkom voľné, bez tlaku, bez úhony. Jediné, čo som musela urobiť, bolo pootvorenie úst. Z toho vyplýva, že pôsobenie zubadla nahor, do kútikov papule, je oveľa šetrnejšie a nespôsobuje koňovi bolesť. Samozrejme, že aj tu treba zachovať opatrnosť a jemnosť a nevyvíjať zbytočne veľkú silu – opäť by malo stačiť iba pár gramov. Výhodou tejto metódy je okrem bezbolestnosti aj aktivácia spodnej čeľuste, čo si hneď vysvetlíme a vyskúšame.

Ak sa naučíte koňa zastavovať len sedom a hlasom, otáčať ho váhou a holeňami, oťaže Vám budú slúžiť už len na jedno – na dosiahnutie uvoľnenia čeľuste koňa a následne zdravého držania hlavy a krku a vlastne celého tela. Ak totiž stuhne čeľusť (to sa stáva pri tvrdej ruke, keď kôň v obrane pred bolesťou pevne stíska zubadlo), stuhnú aj ďalšie svaly, čo sú spojené so žuvacími, a to sú svaly zátylku, potom svaly krku, tie sú spojené s chrbtovým a lopatkovým svalstvom... Je to reťaz, takže ak stuhne čeľusť, stuhne aj všetko ostatné a naopak. Skúste si to opäť na vlastnej koži – stisnite pevne čeľusť a chvíľu tak behajte. A aj keď sa budete neviem-ako snažiť, uvidíte, že pri zaťatých zuboch sa Vám zvyšok tela nepodarí uvoľniť (keď uvoľníte telo, podvedome uvoľníte aj zovretie čeľustí). Časom začnete cítiť napätie v zátylku, krku, chrbtovom svalstve... A tak isto sa cíti aj kôň, keď zatína zuby kvôli tvrdej ruke jazdca – je celý stuhnutý – a pritom uvoľnenie je tou najzákladnejšou požiadavkou zdravého jazdenia! Takže pamätajte na to, jemná ruka pôsobiaca podchvíľou do kútikov papule (nepíliť, necukať!) udržiava čeľusť aktívnu a uvoľnenú a tým aj celé telo koňa. ;-)


Dýchanie a prehĺtanie

Táto problematika úzko súvisí s používaním zubadla. Pretože ako sa môžete dočítať v tomto článku o pôsobení zubadla, už len samotná jeho prítomnosť v papuli koňa spôsobuje reflexný konflikt. Teda dýchanie vs. prehĺtanie, oboje naraz nie je možné, pôsobenie zubadla stimuluje slinenie (a sliny treba prehĺtať), pohyb pri jazdení stimuluje rýchlejšie a intenzívnejšie dýchanie. Niektoré kone zvládnu konflikt v hrdle potláčať a striedavo dýchajú a prehĺtajú, iným to až tak nejde (ťažko odfukujú, sliny im tečú von z papule, chrčia, často si odkašliavajú, prudko odfrkávajú). Situáciu zhoršuje aj držanie hlavy v ostrom uhle s krkom – na kolmici či až za kolmicou. Hyperflexia je pre dýchanie extrémne škodlivá, pretože v takomto zalomení hlavy sa výrazne deformuje a zužuje hrtan. Ďalšie zhoršenie prichádza, keď sa kôň snaží uľaviť bolesti v papuli (tvrdá ruka jazdca) tým, že zaťahuje dozadu spodnú čeľusť a jazyk. Najlepšie zistíte, aké to naozaj je a čo to spôsobuje, keď si to prakticky vyskúšate!

Takže si nasimulujete situáciu, v ktorej dochádza k reflexnému konfliktu – budete niekoľko minút behať a zároveň neustále usilovne naprázdno prežúvať. A uvidíte, či dokážete zároveň prehĺtať sliny a poriadne dýchať. Neviem ako Vy, ale ja som už po dvoch minútach skončila zadychčaná a uslintaná – nešlo mi to ani trochu... :D Takýto pokus je možno na smiech, no keď si uvedomíte, že tak isto sa pri tréningu cíti kôň, už to také vtipné nie je! Preto je veľmi dôležité dovoliť koňovi pri tréningu často si vydýchnuť a poprehĺtať sliny na zahodenej oťaži bez akéhokoľvek pôsobenia zubadla!

Ďalší „dýchací“ pokus bude simulovať situáciu, keď kôň nemôže poriadne dýchať kvôli stlačenému hrtanu. Takže najskôr skúste aspoň minútu behať s hlavou silne za kolmicou (pozor, nenarazte do niečoho!). Áno, je to poriadne vyčerpávajúce. Oddýchnite si a skúste to znovu, no teraz navyše ešte aj zatiahnite jazyk a celú spodnú čeľusť čo najviac dozadu. Ja osobne som takto behať nevydržala viac ako pol minúty, z nedostatku kyslíka sa mi zatočila hlava... Takže vidíte, nie je to nič príjemné! Preto nikdy netolerujte pohyb koňa s hlavou za kolmicou a ani na kolmici či v relatívnom napriamení ho nikdy nedržte viac ako pár minút vkuse!


Ohýbanie krku

Krk koňa by mal byť pružný a rovnako dobre ohybný do oboch strán – v stuhnutom krku sa totiž môžu vytvoriť svalové kŕče, naruší sa pritom rovnováha koňa a aj jeho celkové uvoľnenie. Krk môžeme ohýbať tak zo zeme, ako aj zo sedla, ale treba vedieť ako na to – nie každý spôsob je totiž skutočne vhodný a zdravý. Najlepšie to opäť pochopíte pri praktickom pokuse. ;-)

Základom pre korektné ohýbanie krku do strany je pozícia hlavy. Ak je hlava príliš vysoko (nad oťažou) alebo naopak príliš nízko (za oťažou), kôň nedokáže ohnúť celý krk stavec po stavci. Namiesto toho sa iba „zlomí“ v zátylku (nakloní hlavu, takže jedno ucho nesie nižšie ako druhé) a ohne sa iba v prvých 2 krčných stavcoch, zvyšok krku ostane rovný a takisto aj svalstvo krku sa vtedy namáha nerovnomerne. U človeka je to rovnako – skúste hlavu otočiť čo najviac do strany, a to najprv v pozícii z nosom výrazne nad kolmicou, potom výrazne za kolmicou a napokon s hlavou v normálnej polohe. Uvidíte, že najďalej doboku hlavu ohnete v poslednom prípade a v predošlých dvoch budete vždy prinútení k „zlomeniu v zátylku“. Tiež Vás pravdepodobne v prvých dvoch prípadoch budú bolieť viac svaly na vnútornej strane krku a len v treťom pocítite naozaj poriadne pretiahnutie svalstva vonkajšej strany krku. Preto treba krk koňa ohýbať do strany len vtedy, keď má hlavu v neutrálnej pozícii a nikdy mu nedovoliť lámať sa pri ohýbaní v zátylku! Takémuto „klamaniu“ (kôň sa ohýba len v zátylku a naťahuje k Vám čumák, neohýba však krk) sa dá jednoducho predísť – zo sedla jemným prizdvihnutím vonkajšej oťaže a zo zeme ohýbaním krku s dlaňou na vonkajšej strane zátylku koňa, kde v prípade potreby jemne zatlačíte.


Korektné ohýbanie krku – nos koňa sa nikdy nesmie ohnúť viac ako zátylok!


Chrbát

Každý dobrý jazdec vie, že kôň musí byť v prvom rade v pohode v papuli a v chrbte, to je základ. Zubadlo sme už prebrali a čo ten chrbát? Ako dobre viete, pohyb pod jazdcom (a aj na lonži) s preveseným chrbtom je pre koňa škodlivý. Svaly chrbta sú v kŕči stiahnuté, výbežky stavcov sa trú o seba, platničky sú priškrípnuté, môžu sa poškodiť aj nervy, zadné končatiny sú neaktívne... Kôň je celkovo stuhnutý – a bez uvoľnenia pri jazdení nič nedosiahnete, nehovoriac o veľkom riziku akútneho a aj chronického poškodenia chrbtice koňa! Takže pohyb s vyklenutým chrbtom je pre zdravie a uvoľnenosť koňa nevyhnutný – no kedy má kôň naozaj vyklenutý chrbát? Najlepšie urobíte, keď si to zasa sami vyskúšate...

Okej, zas na všetky štyri. :D Najprv si skúste pohyb s chrbtom  prehnutým dole – a všímajte si pri tom pocity v celom tele, nielen v chrbte samotnom – v krku, bruchu, nohách. Po chvíli začne narastať stuhnutosť svalstva, jediné svaly, čo zostanú uvoľnené, sú brušné – tie pri prehnutom chrbte iba ochabnuto visia. A teraz skúste chrbát vyklenúť, najprv za pomoci zmeny polohy krku. Pokusmi s jednotlivými polohami hlavy (ako predtým) zistíte, že s hlavou „nad oťažou“, v relatívnom napriamení, v prirodzenom držaní a „za oťažou“ sa chrbát nevyklenie (šijový väz, ktorý by mal za výbežky stavcov zatiahnuť a chrbát vyklenúť, zostáva v týchto polohách skrátený). No pri nízkom a natiahnutom držaní hlavy a krku a čiastočne aj „na kolmici“ sa chrbát vyklenie!


A teraz skúste vyklenutie chrbta dosiahnuť pomocou nôh – najprv ich vystrčte za seba, potom ich dajte kolmo k zemi a nakoniec ich podsuňte výrazne pod seba a ohnite viac nielen kolená, ale aj panvu. Zistíte, že čím viac pod telom a ohnutejšie nohy máte, tým viac sa chrbát zdvíha. Okrem toho si všimnite aj to, že pri vyklenutí chrbta sa automaticky „dvíhate“ aj v oblasti hrudného koša a vťahujete brucho – svaly jadra trupu a brucha pomáhajú vyklenutiu a držaniu chrbta! Môžete si skúsiť aj pohybovať sa s podsadenými nohami s rôznym držaním hlavy – zistíte, že „za oťažou“ a „nad oťažou“ nie je možné podsunúť nohy viac pod telo.



Takže ako vidíte, chrbát koňa sa vyklenie len pri správnom natiahnutí šijového väzu alebo pri ohnutí horných kĺbov zadných končatín. Vtedy sa napne nadtŕňový väz, ktorý vedie pozdĺž celej hrudnej a bedrovej chrbtice, vzdialenosti medzi hornými tŕňovými výbežkami stavcov sa zväčšia a svaly chrbta (najdlhší sval chrbta a široký sval chrbta) môžu voľne v pohybe pracovať, nie sú v kŕči. Preto treba koňa najprv naučiť chodiť v nízkom a dopredu natiahnutom držaní a potom ho učiť čoraz viac sa zhromažďovať (aby sa znižovalo preťaženie predných nôh). Chodenie nad či za oťažou je pre vyklenutie chrbta a uvoľnenie – a teda aj pre zdravie koňa – vyslovene kontraproduktívne.


Koordinácia a delenie pozornosti

To, čo si jazdci veľmi málo uvedomujú, je zložitosť požiadaviek, ktoré na koňa pri výcviku kladú. Niekedy by možno stačilo, aby si spomenuli, aké to bolo ťažké, keď sa sami učili jazdiť a museli sa sústrediť na viac vecí naraz – vždy, keď si všímali jednu, zabudli obratom na druhú! A kôň to robí pri výcviku tiež, nemôže za to, je to prirodzené! Kým sa totiž určitá činnosť nezautomatizuje, treba jej pri nácviku venovať vedomú pozornosť – a vedome robiť viac vecí naraz je veľmi, veľmi ťažké. Ani ten, kto sa učí šoférovať, sa pri prvých jazdách predsa nerozpráva so spolujazdcom, netelefonuje, nenapcháva sa, nespieva si s rádiom... Ale po rokoch sa vodičovi riadenie auta natoľko zautomatizuje, že tieto „bočné“ činnosti už zvládne celkom bez problémov. Kôň vo výcviku je na tom rovnako – veď napokon si to opäť môžete sami vyskúšať. ;-)

Takže zasa na zem, na kolená a na ruky a zahrajte sa na jazdecký tréning. :) Oproti skutočnému koňovi to budete mať omnoho jednoduchšie, pretože Vám nik nebude sedieť na chrbte a dávať mätúce pomôcky, nik Vám nebude v ústach pôsobiť bolesť, budete môcť voľne dýchať a rozhliadať sa okolo. Začnite v kroku a prejdite si všetky možné jazdiarenské figúry (ako boli menované vyššie), plus všetku prácu na dvoch stopách. Sústreďte sa, aby ste cviky robili na presne určených miestach, dokonale korektne a taktiež v perfektnom držaní – podsadené nohy, vyklenutý chrbát, „zdvihnutý“ hrudník a napnuté brucho, vyklenutý krk so zátylkom ako najvyšším bodom, s nosom mierne pred kolmicou. Nič jednoduché, hmmm...? ;-) A aby ste to nemali príliš ľahké, skúste si to aj v „kluse“, prípadne aj v „cvale“, môžete skúsiť aj ťažšie figúry, ako je španielsky krok, španielsky klus, pasáž, piafa, predĺženie a skracovanie chodov, plynulé prechody, piruety, letmé preskoky, jednoduché zmeny cvalu... Nesmiete však pri tom zabudnúť ani na jediný detail správneho držania, perfektne sa ohýbať a dodržiavať živé, ale pravidelné tempo, došľapovať zľahka. A popri tom všetkom ešte aj zostať uvoľnení a pravidelne dýchať! Nuž, aj ja som najprv zdieľala postoj, ktorý zrejme teraz zaujímate aj Vy – to proste nie je možné! Ale áno, je! :D No na prvý pokus sa Vám to určite nepodarí. Chce to cvik, veľa tréningu... Preto nikdy nechcite od koňa viac ako jednu neznámu vec naraz a k novému cviku alebo vyššej obtiažnosti nikdy nepostupujte skôr, než dokonale ovládnete predošlú! Kôň navyše nevie, čo je Vaším cieľom, dopredu nepozná cviky, ktoré ho učíte, ani ako majú ideálne vyzerať, takže sa musí naučiť aj to. To prirodzene trvá nejaký čas a chce to dobré vysvetľovacie a motivačné schopnosti jazdca! Pamätajte na to a netrestajte svojho koňa, keď Vám nerozumie alebo je podráždený, pretože nedokáže naraz zvládnuť všetky požiadavky, ktoré naňho kladiete! ;-)


Učenie negatívnym posilňovaním (tlak-uvoľnenie)

Ako sa môžete podrobne dočítať v tejto rubrike, jedným z typov učenia, ktoré sa v jazdectve využívajú najviac, je operantné podmieňovanie negatívnym posilňovaním (R-). V preklade – koňovi spôsobíme niečo, čo vníma subjektívne nepríjemne, takže sa toho pokúsi zbaviť. Akonáhle sa toho pokúsi zbaviť želaným spôsobom, prestaneme mu to robiť (to je moment  negatívneho posilnenia). Takto posilnené správanie sa bude opakovať stále častejšie. Napríklad stlačíme holeňami boky koňa a keď kôň vykročí, prestaneme nimi tlačiť. Kôň sa časom naučí vykročiť už na ľahké priloženie holení. Tento systém funguje vo výcviku koní už celé tisícročia, takže by s ním teoreticky nemal byť problém. No dnešné poznatky z komparatívnej neurovedy a aplikovanej etológie nám naznačujú, že kone to zrejme až tak nadšene nevnímajú. Napokon, vyskúšajte si sami...

Potrebujete pomocníka, ideálne s vlohami ku škodoradostnosti. :) Požiadajte ho, aby si vymyslel nejaké správanie, cvik (napr. dať pero do pohára a pod.), a potom vás ho bez slov a bez ukazovania naučil – iba pomocou negatívneho posilňovania. Čiže vás bude učiť tým, že vám bude robiť niečo nepríjemné (škriabať nožom po tanieri, štekliť vás, ťahať za vlasy, šťuchať medzi rebrá... čokoľvek, čo vás rozčuľuje) a len keď urobíte niečo, čím sa priblížite k cieľu, prestane. A znova a znova, až kým vás nenaučí, čo chcel. Ak má váš „učiteľ“ cit pre načasovanie a dokáže cieľ dobre rozkúskovať na malé kroky (vrátane počiatočného nastavenia situácie), zrejme sa k nemu dostanete celkom rýchlo. Obzvlášť, ak je to jednoduchá úloha (presun z bodu A do bodu B). Čím je však úloha zložitejšia a čím nepresnejšie váš tréner posilňuje (neskoro alebo vôbec), tým väčšia bude vaša frustrácia. Ak sa zaseknete a neviete, ako ďalej a averzívne podnety neprestávajú, frustrácia prerastá do stále väčšieho stresu a podľa Vašej nátury si potom vyberiete jednu z možností FFF reakcie – buď prestanete s aktivitou (freeze), vykašlete sa na celú hru (flight), alebo začnete kamarátovi nadávať, že je tupec a robí to úplne zle (fight). Aj v prípade, že sa Vám v hre darí, môžete byť na jej konci v strese už len z toho, že ste boli celí čas niekam (nevediac kam) proti svojej vôli popostrkovaní. A to ste vedeli, do čoho idete a robili ste to s vedomím, že kedykoľvek môžete skončiť. A ako sa teraz cítite? Bola to zábava? Páčil sa Vám tento spôsob učenia? Mali ste pocit, že ten proces máte pod kontrolou? Ja som si na tieto otázky veru po vyskúšaní tejto hry nemohla odpovedať kladne. Z pohľadu neurovied sa totiž pri R- aktivujú v mozgu emočné okruhy pre FEAR (Strach), prípadne RAGE (Hnev) alebo dokonca PANIC/GRIEF (Panika/Smútok), ak výcvik zahŕňa násilné odlúčenie od spoločníkov. Čiže živočích prežíva nepríjemné emócie. Odstránenie tlaku preňho nie je príjemnou odmenou, iba úľavou od nepríjemného. To je veľký rozdiel. Preto si dobre rozmyslite, či chcete tento spôsob učenia koní používať. A ak sa preň rozhodnete, dávajte si veľký pozor na to, aby ste ním koňovi spôsobovali čo najmenšiu možnú mieru frustrácie a stresu.


Učenie pozitívnym posilňovaním

Tento kvadrant operantného podmieňovania bohužiaľ nie je v konskom svete ešte taký známy, no na učenie je tiež veľmi efektívny (podľa výskumov v laboratórnych podmienkach najefektívnejší) a hlavne – pre kone veľmi príjemný. I keď tiež môže mať svoje úskalia, najmä pri nesprávnom uchopení metodiky. Zjednodušene, pozitívne posilňovanie (R+) funguje tak, že keď kôň po vykonaní určitého správania získa niečo, čo je preňho subjektívne príjemné, začne toto správanie vykonávať stále častejšie. Tréning pozitívnou motiváciou, ktorému sa podrobne venujem v tejto rubrike, je samozrejme zložitejší, ale v jeho podstate je tento jednoduchý princíp. Okrem odmeny samotnej v ňom používame ešte tzv. bridge (najčastejšie vo forme klikru), čo je signál, ktorý premosťuje čas medzi vykonaním cviku a podaním odmeny, hovorí: „TERAZ si to urobil správne, máš hotovo, odmena je na ceste,“ (viac o bridgi v tomto článku). Príklad – cválate na koni smerom k prekážke, kôň sa odrazí a vo fáze letu kliknete, po doskoku kôň spomalí, zastaví a potom mu dáte odmenu. Ak ste ho predtým naučili, čo kliker znamená, vďaka nemu vie, že tá odmena je za skok. Keby ste proste po skoku zastavili a odmenili, kôň by si odmenu spojil s posledným správaním pred tým, než ju dostal – so zastavením. Skákal by stále horšie, zato by sa naučil po skoku nádherne flekovať. Preto je pre úspešný tréning pozitívnou motiváciou veľmi dôležité správne načasovanie bridgu.

Opäť potrebujete pomocníka, ktorému dáte do ruky kliker (odmeny nemusia byť, pretože pre vás bude uspokojujúce už len to, že vám klikne – lebo viete, že to znamená, že ste na správnej ceste; u zvierat to však neplatí, kliker sám o sebe pre ne nemá na začiatku tréningu žiadnu hodnotu) a požiadate ho, aby si vymyslel nejaké správanie, ktoré vás naučí pozitívnym posilňovaním. Použije pritom techniku voľného tvarovania (viac sa o nej dozviete tu), čiže vás nechá voľne sa pohybovať a bude „odklikávať“ každý náznak pohybu smerom k želanému správaniu. Rozprávanie je zakázané – ani zviera túto výhodu nemá. Pri tejto hre sa budete zrejme cítiť príjemnejšie než pri predošlej, pretože vás nikto do ničoho nenúti, nerobí vám nič nepríjemné, môžete kedykoľvek skončiť a nič sa nestane – prídete iba o ten dobrý pocit po kliknutí. Môže sa vás zmocniť príjemný dobrodružný pocit, keď hľadáte, čo treba urobiť – to sa aktivuje emočný okruh SEEKING (Vyhľadávanie – potravy apod.), prípadne aj PLAY (Hra). Zároveň sa však môžete cítiť aj stratení, bezradní, nebudete vedieť, kde začať. Budete musieť byť značne kreatívni a skúšať rôzne správania, kým prídete na to, čo máte urobiť. Ak sa váš „tréner“ pomýli a klikne v nevhodný okamih, môže vás zviesť na nesprávnu cestu, možno dokonca vytvoriť tzv. poverčivé správanie (veríte, že to je to, čo vám minule prinieslo úspech, tak to dookola opakujete) a vy začnete cítiť frustráciu, možno až hnev – aktivuje sa okruh RAGE (Hnev), keď neviete, ako sa dostať k tomu, čo chcete – prípadne to vzdáte. Tak isto sa cíti kôň, keď ho pomýlite zlým načasovaním bridgu, keď mu dávate málo posilnení a on netuší, ako ďalej.

Môžete si skúsiť aj inú verziu tejto hry, s využitím inej techniky učenia – targetingu. Váš „tréner“ vám tentokrát bude pomáhať tým, že vám vždy ukáže target (napr. pero v ruke) a klikne, keď sa ho dotknete prstom. Posúvaní targetu vás postupne navedie až k vykonaniu cieľového správania. Uvidíte, že tento postup vám dá oveľa väčší pocit istoty a k cieľu sa dostanete omnoho rýchlejšie a bez frustrácie. Na druhej strane to nie je až taká zábava. Z toho vyplýva, že targeting je vhodný pre začiatočníkov a voľné tvarovanie je dobrým spestrením tréningu pre pokročilých.

Ešte si môžete vyskúšať jeden pokus, aby ste si lepšie uvedomili, čo je to vlastne to „pozitívne posilnenie“. Tento raz pri hre na trénera a žiaka poproste „trénera“, aby vás po kliknutí odmeňoval – ako, to nechajte naňho. Ak je empatický, napadne ho vyskúšať najprv rôzne odmeny a podľa vašich reakcií zostane pri tej, ktorá vám bude najpríjemnejšia. Ak sa však bude riadiť iba podľa vlastnej predstavy o tom, čo je to „odmena“, môže sa ľahko stať, že vám bude dávať niečo, o čo veľmi (alebo vôbec) nestojíte, prípadne vám toho bude dávať príliš málo / veľa a vás to bude rozčuľovať. Môže sa dokonca stať, že ako odmenu zvolí niečo, čo vy vnímate ako trest! Pre mňa by to boli napríklad marshmallows cukríky – bŕŕŕ! Alebo vyberie odmenu, ktorá pre vás nie je odmeňujúca v danej situácii (napr. jedlo, keď ste práve po obede; v tejto situácii by ste možno uprednostnili ako odmenu škrabkanie po chrbte). Táto hra vás prinúti uvedomiť si, že o tom, čo je pozitívne posilnenie (teda odmena), rozhoduje vždy a jedine kôň, je to individuálne a podmienené aj situáciou. Učenie za pomoci pozitívneho posilňovania teda väčšinou u koní vyvoláva príjemné pocity, ak sa robí správne. Pri chybách však môže spôsobiť frustráciu, až agresivitu a na to si treba dávať pozor.


Učenie trestaním

Potrestané správanie sa vyskytuje menej často – tak hovorí definícia trestu v teórii učenia. No to platí iba v prípade, že trest naozaj prišiel okamžite po správaní, ktoré mal potrestať a že si ho zviera naozaj spojilo so správaním a nie s osobou, ktorá trest udelila. Takže oveľa častejšie nastáva situácia, že neželané správanie sa vyskytuje naďalej, no kôň sa nás začne báť a začne sa snažiť správanie vykonať skryto alebo skôr, než ho stihnete zaň potrestať. Tresty sú teda pre učenie najmenej efektívne, no u koní sa nimi bohužiaľ stále nešetrí (i keď dnes sú už zaobalené do eufemizmov ako „upozorniť“, „opraviť“, „byť vodca stáda“ a podobne; z pohľadu teórie učenia však stále ide o tresty, so všetkými ich dôsledkami). Krásne to uvidíte v tomto videu, aké nepraktické je trestanie na naučenie čohokoľvek – pretože trest proste subjektu iba hovorí, čo nemá robiť, nie čo má robiť. Oveľa užitočnejšie je zamerať sa v tréningu na to, čo CHCETE, aby kôň robil a naučiť ho to, než sústrediť sa na to, čo nechcete a trestať to.


Ak na to máte nervy, vyskúšajte si to, namiesto šokového obojka môžete využiť nejakú miernejšiu formu trestu – štipnutie a pod. No možno celkom postačí, ak si spomeniete na svoje školské a pubertálne časy, keď ste dostali trest („zaracha“, domáce práce navyše, žiadne vreckové, zákaz koní :D) – ako ste sa vtedy cítili? Skutočne ste oľutovali svoje správanie, alebo ste skôr cítili zášť a ešte väčšiu chuť rebelovať? Alebo ste sa uchýlili k tomu, že ste zakázanú činnosť robili naďalej, len potajomky? A ak ste mali tú smolu, že ste zažili fyzické tresty, myslím, že si netúžite tie pocity, čo ste pri nich zažívali, vôbec pripomínať. Na rovnakom princípe funguje aj strach zo zubára – správanie (chabá dentálna hygiena) bolo oneskorene potrestané (bolesťou pri vŕtaní), ale väčšina ľudí si nezačne lepšie umývať zuby – ale začnú  sa trestu (zubárovi) vyhýbať, čo samozrejme pri ďalšej návšteve vedie k ešte väčšej bolesti, lebo odkladaním preventívnych prehliadok sa nám nahromadia kazy. Tresty aktivujú emočné okruhy FEAR (Strach) a RAGE (Hnev), stresujú nás, a to je nielenže nepríjemné (a z pohľadu trestajúceho neetické!), ale tiež je to nepraktické pre tréning, pretože to inhibuje schopnosť učiť sa – keď sa bojíme a hneváme sa, nevieme sa sústrediť a klesá aj schopnosť zapamätávania nového. Prosím, používajte tú šedú kôru mozgovú, ktorá nám ľuďom bola v hojnom množstve nadelená, a snažte sa nastavovať prostredie a situácie tak, aby ste sa nedostávali s koňmi do nebezpečných situáciách, v ktorých by ste ich proste museli potrestať, aby ste si zachránili život. Sme ľudia, máme schopnosť predvídať, tak ju využívajme naplno, predvídajme, čo sa môže stať a nechoďme do situácií, ktoré povedú ku konfliktom. Predchádzajme im. Nastavujme situácie tak, aby sme my aj kone mali čo najväčšiu šancu na úspech. Aby sme obaja boli v bezpečí. Dá sa to, dokonca aj s koňmi, ktoré majú zlé skúsenosti s ľuďmi, a naučiť ich všetko odznovu, bez trestov, bez tlaku. Naozaj len stačí trochu pohnúť rozumom.


Zaplavenie vs. systematická desenzitivizácia

Pri tréningu koní často narazíme na to, že sa niečoho boja – čo je úplne normálne, keďže v našom ľudskom svete sa stretávajú s množstvom pre ne neprirodzených objektov a situácií. Z hľadiska teórie učenia máte dve možnosti, ako ich naučiť „strašiakov“ zvládať. Prvou a bohužiaľ oveľa častejšie využívanou možnosťou je zaplavenie (flooding, podrobnejšie tu) – koňa jednoducho vystavíte nepríjemnému podnetu a čakáte, kým naň prestane reagovať; pritom má obmedzenú možnosť pohybu, nemôže sa vzdialiť z dosahu podnetu (zavretý v kruhovej ohrade, na vodítku, na uzdečke...). Niekedy to „vyjde“, teda kôň navonok podnet prestane riešiť, no niekedy sa týmto postupom fóbia ešte viac zhorší – keď si to vyskúšate, pochopíte prečo. Druhou možnosťou je systematická desenzitivizácia (podrobnejšie opäť tu), ktorá spočíva v tom, že koňa vystavujete len veľmi pomaly sa zvyšujúcej intenzite nepríjemného podnetu a vždy má možnosť odísť do preňho bezpečnej vzdialenosti, snažíme sa, aby vôbec nedošlo k reakcii na podnet, aby sa nedostal do distresu. Cieľom nie je len vonkajšie správanie (nechá sa osprchovať, prejde cez plachtu...), ale predovšetkým to, aby sa cítil pri kontakte s podnetom dobre. Pozor, keď je kôň akokoľvek obmedzovaný a vy rozhodujete o tom, aká intenzita podnetu naňho bude pôsobiť, už nejde o systematickú desenzitivizáciu, ale o zaplavenie (napr. zdanlivo „jemné“ zvykanie koňa na vodítku na sprej – najprv ukážeme, potom ho ním hladíme po tele, pridáme syčanie, až nakoniec striekame – nám sa môže zdať, že intenzitu podnetu zvyšujeme postupne a primerane, no kôň nad tým nemá kontrolu a môže to byť naňho „moc“).

Najprv si skúste zaplavenie. Postup je prostý – vystavte sa tomu, čoho sa bojíte. Chyťte do ruky pavúka, choďte sa do zoo pozrieť na hady, vylezte na bralo... Doporučujem nevybrať si na tento pokus vašu úplne najhoršiu fóbiu, pretože výsledok nemusí byť pozitívny. Čo pri zaplavení nepríjemným podnetom cítite? Stres – zrýchlený tep, dych, potenie, sucho v ústach a samozrejme strach a nervozitu, veľkú túžbu dostať sa z tejto situácie preč – to je emočný systém FEAR (Strach) v akcii. Čím dlhšie trvá, tým nepríjemnejšie to je. Vy máte výhodu, že do toho idete vedome a dobrovoľne, viete, čo sa bude diať a viete, že keď to už nebudete „dávať“, môžete skončiť. Kôň si to však nevyberie, nevie, nemôže. Má pocit, že mu ide o život. Akoby vám niekto vyrazil dvere bytu, schmatol vás a zamkol bez slova do miestnosti plnej tarantúl (ak sa bojíte pavúkov ako ja) – mali by ste šialený strach, pocit, že tam snáď od samého desu umriete. A tak sa pri zaplavení cíti aj kôň. Keď zaplavenie skončí, vy môžete mať dobrý pocit, že ste zvíťazili sami nad sebou, zvládli ste svoj strach. Kone však nedisponujú takýmto sebauvedomením, takže nejakú „hrdosť“ sami na seba určite nepociťujú. Iba sa im veľmi uľaví, že tá tortúra konečne skončila. A nie je to žiadnou zárukou toho, že nabudúce sa podnetu už nebudú báť. Môže sa dokonca stať, že zaplavenie navonok „vydržia“ viackrát, no stres sa v nich bude hromadiť, až napokon („zrazu“) vybuchnú. Ak ste však nepríjemný podnet nezvládli – odpadli ste, od strachu vám ušlo alebo ste utiekli, pravdepodobne to vašu fóbiu dobudúcna ešte zhoršilo a podnetu sa budete ešte viac vyhýbať. To sa u koní stáva veľmi často, hlavne keď sa rovno začne s vysokou intenzitou podnetu. Napokon je tu tretia možnosť – upadnutie do naučenej bezmocnosti. Navonok sa javí, že už s podnetom nemáte viac problém, no v skutočnosti ste len rezignovali, pretože nebolo úniku a stres vyčerpal všetku vašu energiu. V situácii s človekom zamknutým s pavúkmi by v tomto prípade človek vzdal snahu vylomiť dvere a len by sedel a nechal by ich po sebe loziť – dokonca aj vtedy, keď by sa dvere odomkli. Organizmus sa takto chráni pred úplným vyčerpaním, no cena je vysoká – chronický stres, emočná otupenosť, depresia, dokonca pokles kognitívnych schopností (Seligman, 1975). A toto je bohužiaľ stav, do ktorého sú kone veľmi často zaplavovaním dohnané a ich tréneri to považujú za úspech. Navonok sú veľmi poslušné, „zvládnu“ všetko, no ich pohľad je vyhasnutý, uši ochabnuto visia do strán, krk je rovný, chvost zvesený, nemajú záujem o okolie, neprejavujú žiadnu iniciatívu4. Ak ste niekedy zažili ten pocit úplnej bezmocnosti – nech sa snažíte akokoľvek, nemôžete s hroznou situáciou nič urobiť – určite by ste to vášmu koňovi nepriali. Preto vás zaňho prosím, zaplavovanie nepoužívajte! (Mimochodom, zaplavenie sa kedysi používalo v behaviorálnej psychoterapii, no už sa od toho upúšťa a používa sa skôr systematická desenzitivizácia  s fóbiou sa najprv pracuje v relaxovanom stave formou imaginácií a až potom sa prechádza na nácvik v reálnom živote, pričom klient môže proces kedykoľvek prerušiť.)

Druhá hra v tejto časti bude systematická desenzitivizácia. Tento raz sa k desivému podnetu budete približovať postupne, napríklad si najprv len pozriete dokument o hadoch, potom si ich pozriete v zoo, potom sa odvážite na návštevu k známemu, čo chová malého nejedovatého hada – vzdialenosť od neho si určujete sami, vy sa približujete k nemu, nie on k vám. Nakoniec sa možno dokonca odvážite si ho aj pohladiť a raz si možno urobíte aj foto s veľhadom na svojich pleciach. Rýchlosť postupu je len a len na vás. Toto je celkom iný pocit, ako pri zaplavení, však? Najdôležitejší je pocit kontroly – ja si určujem, ako rýchlo budem postupovať. To udržuje nízku hladinu stresu a cítite sa v bezpečí, zároveň vás to motivuje pokračovať. Tým, že máte veľa malých cieľov, ktoré je ľahké dosiahnuť, každú chvíľu zažijete nejaký čiastkový úspech, máte dobrý pocit, a to mení váš emočný vzťah k pôvodne nepríjemnému podnetu (ide o tzv. protipodmieňovanie – klasickým podmieňovaním sa mení hodnota podnetu). A tým je zvládnutie väčších a väčších krokov stále ľahšie a ľahšie. Namiesto systému FEAR je aktivovaný systém SEEKING, možno dokonca PLAY. Pri použití systematickej desenzitivizácie u koní by sme napríklad položili dáždnik do rohu veľkej ohrady a koňa by sme v nej nechali navoľno. Najprv by tam ležal zložený, potom otvorený, potom nastoknutý na prekážkovom stojane, potom by sme ho otvárali a zatvárali, mávali ním... Každý ďalší krok až po tom, čo kôň úplne v pokoji zvládol predošlý. Na urýchlenie procesu môžeme pridať protipodmieňovanie – v prítomnosti dáždnika koňa prekrmovať, vyškrabkávať. Takto dosiahneme nielen to, že kôň sa bude „dobre“ správať v prítomnosti strašiaka, ale hlavne sa pri tom bude dobre cítiť.


Záver

Tak, čo na tieto netradičné pokusy hovoríte? Určite to nie je nič striktne vedecké, no cez vlastnú skúsenosť vždy najlepšie pochopíte... Tak v bežnom živote, ako aj pri práci s koňmi. ;-) Dúfam, že sa mi zas podarilo aspoň niekoľkým z Vás „otvoriť oči“, nadchnúť Vás novým prístupom, inšpirovať, aby ste aspoň niečo z toho naozaj vyskúšali a popremýšľali nad tým.

Mne osobne sa tieto pokusy veľmi osvedčili a vždy, keď narazím pri výcviku na nejaký problém, okamžite si v danej situácii namiesto koňa predstavím seba, ako by som reagovala ja a prečo vlastne? To je asi ten najlepší a zároveň najjednoduchší spôsob riešenia problémov s koňmi, aký som doteraz vyskúšala. Jednak sa tým aspoň trochu viac priblížim pochopeniu konského pohľadu na náš svet, a zároveň mi to umožní správať sa ku koňom stále etickejšie, s úctou, ktorú si jednoznačne zaslúžia.



Použité zdroje a literatúra:
Borstel, U. U., Duncan, I. J. H., Shoveller, A. K., Merkies, K., Keeling, L. J., & Millman, S. T. (2008). Impact of riding in a coercively obtained Rollkur posture on welfare and fear of performance horses. Applied Animal Behaviour Science, 116, 228-236. doi: 10.1016/j.applanim.2008.10.001
Dalla Costa, E., Minero, M., Lebelt, D., Stucke, D., Canali, E., et al. (2014). Development of the Horse Grimace Scale (HGS) as a pain assessment tool in horses undergoing routine castration. PLoS ONE, 9(3), e92281. doi:10.1371/journal.pone.0092281
Hanggi, E. B. (2005). The thinking horse: Cognition and perception reviewed. In Proceedings of the 51st American Association of Equine Practitioners Annual Convention, Seattle, Washington, USA, 3-7 December 2005 (pp. 246-255). Stiahnuté 14.11.2014 z http://www.equineresearch.org/support-files/hanggi-thinkinghorse.pdf
Higgins, G. (2009). Koně a jejich pohyb. Praha: Metafora.
Karl, P. (2008). Omyly moderné drezury. Praha: Brázda.
Krueger, K., Farmer, K., & Heinze, J. (2013). The effects of age, rank and neophobia on social learning in horses. Animal Cognition, 17(3), 645-655. doi: 10.1007/s10071-013-0696-x
Munsters, C. C. B. M., Visser, E. K., van den Broek, J., Sloet van Oldruitenborgh-Oosterbaan, M. M. (2012). Physiological and behavioral responses of horses during police training. Animal, 7(5), 822-827. doi: 10.1017/S1751731112002327
Roberts, M. (2005). Průvodce nenásilným výcvikem koní. Praha: Ikar.
Seligman, M. E. P. (1975). Helplessness: On Depression, Development and Death. San Francisco: W. H. Freeman.
Wendt, M. (2011). Trust Instead of Dominance. Richmond Upon Thames, UK: Cadmos Publishing, Ltd.
Williams, M. (1995). Známe svého koně? Třebíč: Arca JiMfa.
1: ingeteblick.be (pp. 19-27)

Posledná revízia: 21.3.2017