"Horsemanship"

V tomto kritickom zhodnotení budeme rozoberať „horsemanship“ alebo ako ho niektorí nazývajú, „natural horsemanship“ či „prirodzenú komunikáciu“. Pokúsim sa pritom zdržať vlastných názorov a budem sa držať vedecky overených faktov z oblasti etológie, teórie učenia a komparatívnej psychológie (ak o týchto oboroch počujete prvý raz, nevadí, budú popísané v článku). Citované zdroje nájdete na konci článku – inšpirujte sa k ďalšiemu štúdiu. ;-)

Pokúsim sa vám teda z objektívneho pohľadu vedy vysvetliť, na akých princípoch vlastne prístup typu „horsemanship“ funguje, aká je pravda o jeho ne/prirodzenosti, ako tento prístup (s najväčšou pravdepodobnosťou) ne/vníma kôň a z toho vyplývajúce výhody a nevýhody tohto prístupu. Tiež sa pokúsim vymedziť kvalitný a nekvalitný „horsemanship“ a úplne na záver ešte načrtnem možnú „horse-friendly“ alternatívu k tomuto prístupu.


Aký ten „horsemanship“ vlastne pre koňa je...?

A ešte jedna vetička o tom, o čom tento článok nie je – rozhodne jeho cieľom nie je úplne zatratiť „horsemanship“. Nie, to naozaj nie. Len chce o ňom povedať pravdu, bez prázdnych rečí a adorácie osobností – bude to o vede.


Čo je to „horsemanship“?

Nesmejte sa, že „to predsa vie každý“. O to vôbec nejde. Aby som totiž mohla niečo hodnotiť, musím to najprv jasne vymedziť, aby bolo každému jasné, o čom presne sa budeme baviť. ;-) Samozrejme, v najširšom zmysle slova je horse-man-ship akákoľvek pravidelná interakcia koňa s človekom za účelom výcviku zvieraťa – po slovensky je to „koniarstvo“.

V tomto článku však potrebujeme užšiu definíciu – tu budeme teda „horsemanship“ ponímať ako prístup založený podľa jeho autorov na prirodzenom správaní koní, ktoré človek napodobňuje, aby mohol s koňom komunikovať a trénovať ho. Tento prístup a jeho techniky sú prehlasované za nenásilné a ich cieľom má byť vytvorenie partnerského vzťahu medzi koňom a človekom, získanie rešpektu (človek sa má stať dominantným vodcom stáda) a dôvery, dobrovoľná spolupráca koňa. Približne takto definuje „horsemanship“ alebo „prirodzenú komunikáciu“ väčšina trénerov, ktorí sa mu venujú a ďalej ho šíria.


Prirodzené a nenásilné...? Uvidíme...

Určite ste si všimli, že som napísala slová „podľa jeho autorov“ a „sú prehlasované“ kurzívou. Prečo, pýtate sa? Pretože to nám hovorí, že tieto tvrdenia sú založené na subjektívnej skúsenosti ľudí, ktorí ich prezentujú verejnosti. Nie je pritom podstatné, či odtrénovali jedného, desať alebo desaťtisíc koní, či to robia rok alebo 50 rokov. Podstatné je, že tieto tvrdenia nie sú založené na rigoróznych vedeckých skúmaniach. Výskumný súbor (kone), podmienky, ani využité techniky neboli štandardizované, zber dát ani ich analýza neboli systematické a objektívne, ich kompletné vyhodnotenie a kritická diskusia chýba. To však samozrejme neznamená, že tieto tvrdenia nemajú vôbec žiadnu váhu – musíme si však byť vedomí toho, že ich pravdivosť (a významnosť) nie je dokázaná. (A.k.a. – učme sa myslieť kriticky.)

V nasledujúcich častiach článku teda budeme vychádzať z tejto definície „horsemanshipu“, pozrieme sa na jednotlivé jej časti a skúsime zistiť, či sú, alebo nie sú pravdivé – a čo z toho vyplýva pre prax.

(Poznámka – ja sama som rôzne techniky „horsemanshipu“ od rôznych autorov používala pri práci s koňmi celé roky, verila som v ich správnosť a v opodstatnenosť hypotéz, z ktorých vychádzajú a robila som to čo najzodpovednejšie a najjemnejšie. Viem teda, o čom hovorím, nepíšem z pohľadu vonkajšieho pozorovateľa, ale z pohľadu človeka, ktorý si tým prešiel – len som sa proste vo svojom skúmaní pohla ďalej.)


„Horsemanship“ a etológia

„Je prirodzený“ – tvrdenie, ktorým sa zástancovia tohto prístupu asi najviac hrdia. A keď je prirodzený – tak je pre koňa aj dobrý, však? No tak sa pozrime, čo na to hovorí etológia = veda skúmajúca správanie zvierat v prirodzených podmienkach...

Podľa „horsemanov“ sa má človek stať dominantným „alfa“ vodcom stáda – kôň sa mu má bez boja podriadiť, získať voči nemu rešpekt a všade ho nasledovať, ako by to vraj „bolo aj v prírode“. Prípadne sa má stať „pasívnym vodcom“, ktorého vraj ostatné kone nasledujú samé od seba, bez toho aby o to stál, len vďaka tomu, že disponuje určitými vlastnosťami a skúsenosťami (je dôveryhodný). To sú heuristicky založené tvrdenia – a pozrime sa teraz na vedecky podložené fakty.

Etologické štúdie koní poukazujú v prvom rade na jeden zásadný fakt – pozorovanie domestikovaných koní v umelých podmienkach nie je etológia = nie je to sledovanie prirodzeného správania zvierat! Čiže keď si sadnete na ohradu a budete sa dívať na vaše kone, uvidíte len veľmi limitovanú ukážku prirodzeného repertoáru ich správania (pretože sú tu prítomné značne obmedzujúce umelé podmienky). Ďalšie zistenie etológov je tiež veľmi podstatné – správanie koní je do značnej miery podmienené situačne. Z toho vyplýva, že keď sa vám aj naskytne pohľad na skutočne divoké kone žijúce bez regulácie v prirodzenom prostredí, nemôžete z niekoľkých krátkych pozorovaní vyvodiť všeobecné závery. Tieto poznatky teda do značnej miery spochybňujú tézy „horsemanshipu“ vychádzajúce údajne „z pozorovania prirodzeného správania koní“ (Wendt, 2011).


Stádo domestikovaných koní v žiadnom prípade nemožno považovať za model prirodzeného správania koní!

Okej – a zistili teda tí etológovia vôbec niečo? :D Ale iste. Tak napríklad zistili, že kone žijú v dynamických a značne demokratických rodinných jednotkách, kde výrazne prevažujú pozitívne = afiliatívne interakcie oproti negatívnym = averzívnym. Takže naša predstava, že kone si všetko vybavujú hryzancami, kopancami, pišťaním a škaredými pohľadmi, putuje do koša... Pravda je taká, že mimo obdobia rozmnožovania a v prípade, že je dostatok zdrojov (priestor, voda, potrava, sexuálni partneri), dochádza medzi koňmi len k minimu konfliktov, naopak, vyskytuje sa poväčšinou priateľské správanie, podľa rôznych zdrojov prevažuje v 90-99% času (Wendt, 2011).


Afiliatívne správanie je v skupine divo žijúcich koní omnoho častejšie než agresívne prejavy.

Na toto zistenie nadväzujú aj ďalšie – totiž sa zistilo, že v stáde koní neexistuje žiaden „absolútny vodca“, dominantné a submisívne prejavy sú podmienené vždy mnohými faktormi – a to hlavne SITUÁCIOU a ROLOU daných jedincov v rámci stáda. A tiež je tu pozorovanie, že vzťahy v stáde sú veľmi zložité a dynamické, neexistuje tu žiadna lineárna hierarchia (oveľa pravdepodobnejšie sú modely podľa teórie systémov a teórie hry). Ak teda kôň nepotrebuje súperiť o zdroje, nebude sa prejavovať dominantne. To, čo vídame u domestikovaných koní ako časté a mnohokrát veľmi vystupňované agresívne prejavy, sa netýka „hierarchie“ – je to skôr výraz obmedzenia, ktoré kone pociťujú pri napĺňaní svojich základných potrieb (majú malý výbeh, nemajú objemové krmivo ad libitum, zloženie stáda sa často mení a jedinci sú málo spolu, sexuálna frustrácia...). Kone sú tiež veľmi demokratické v tom, koho nasledujú (niekedy dá celé stádo do pohybu aj poplašené žriebä, k vode ako prvý vyrazí ten, kto je najviac smädný, často sa naraz dá do pohybu viac koní bez zjavnej príčiny...), musíme brať ohľad na rozdelenie rolí v rámci konskej rodiny – niekto hľadá vodu, niekto dobré pastviny, iný miesta, kde sa dajú lízať minerály, stráže počas odpočinku sa tiež striedajú... Takže, nemýľme si pojmy s dojmami – absolútna dominancia a vodcovstvo sú pojmy, ktoré v konských stádach veľmi nefungujú (Bourjade et al., 2015; Wendt, 2011). ;-)


Je kobyla napravo „dominantná“? Ani náhodou, išlo o čisto situačný boj o pamlsok.

Potom sú tu aj techniky „horsemanshipu“, ktoré vraj vychádzajú z prirodzenej komunikácie koní. A áno, kone naozaj majú „status-taking“ signály, ktorými si kôň v určitej situácii vynucuje svoje požiadavky (postoj priamo proti druhému jedincovi, agresívne približovanie sa až zaháňanie alebo naopak bránenie v pohybe, napätá mimika, celkovo zvýšený svalový tonus, švihanie chvostom, naznačovanie útoku zubami alebo kopytami...) a aj „status-giving“ alebo tiež „calming“ (upokojovacie, česky konejšivé) signály, ktorými zas v určitej situácii druhý jedinec dáva najavo, že sa vzdáva svojich nárokov, prípadne chce zabrániť konfliktu (odvracanie hlavy, krku, až vystavenie slabín, postavenie zadkom, rozdeľovanie konfliktných strán telom, ustupovanie, cúvanie, približovanie sa oblúkom, sklopený pohľad, vrásky okolo očí, napäté žuvacie svaly, stiahnuté nozdry, napätie okolo nozdier a papule, prežúvanie a olizovanie sa naprázdno, uši bokom alebo mierne dozadu – rigidne, stiahnutý chvost, švihanie chvostom, zvýšené napätie svalstva krku, až celého tela – tým však kôň upokojuje nielen protivníka či dvoch protivníkov, ale aj seba samého pri stúpajúcom alebo naopak už odoznievajúcom strese) (Draaisma, 2017). Upokojovacie signály však nič nehovoria o sympatiách práve sa podriaďujúceho jedinca voči tomu, ktorý sa práve správa dominantne. V danej situácii – súboj o limitovaný zdroj – zrejme prevládnu antipatie u oboch strán, no celkovo môžu byť rovnako dobre úplní cudzinci, nepriatelia na život a na smrť, ale aj dobrí priatelia. V situácii boja o zdroje etológovia skrátka nikdy nepozorovali to, čo popisujú „horsemani“ – že by sa „podriadený“ jedinec vrátil k agresorovi a došlo by k afiliatívnej interakcii (napr. k vzájomnému škrabkaniu sa) a už vôbec nie to, že by to agresor robil zámerne, aby takúto reakciu vyvolal. To však samozrejme neznamená, že tieto dva kone sa nikdy neškrabkajú, ale nerobia to v reakcii na práve prebehnutý konflikt (Wendt, 2011).


To, že voči koňovi prejavím „dominantné“ správanie, nemá nijaký súvis s jeho sympatiami ku mne.

Zaujímavý fenomén je aj to, že „horsemanship“ často hovorí o „hrách“ s koňmi. Sú to však naozaj hry? Z poznatkov etológie vyplýva, že konské hry sa vyznačujú reciprocitou (obaja účastníci sú rovnako aktívni), hravou mimikou tváre (napr. pretŕčajúci horný pysk, ale tiež uvoľnené uši a čeľuste, uvoľnené oči), typickými pohybovými prejavmi... No pri horsemanshipových „hrách“ tieto znaky nevidíme – aktivitu zahajuje zásadne len človek, a tá spočíva v nútení koňa do rôznych pohybov. Takže keď napr. človek koňa naháňa, kôň to nevníma ako hru, ale pravdepodobnejšie ako zastrašovanie. S tým úzko súvisí aj myšlienka partnerstva v horsemanshipe – keďže chýba reciprocita a stále iba človek určuje, čo sa bude robiť, nemôže ísť o partnerstvo. Kone-partneri (tvoria až celoživotné priateľstvá) si navzájom nediktujú, kto má čo robiť – len sa spolu hrajú, niekam idú alebo spolu proste relaxujú (Wendt, 2011).

Napokon sa pozrime ešte na to, ako podľa aplikovanej etológie (tá skúma správanie zvierat v zajatí) kôň vníma človeka. Výskumy hovoria jasne – kôň si je za každých okolností vedomý toho, že človek je príslušníkom iného živočíšneho druhu a nikdy ho neberie ako iného koňa. Môže za to samozrejme aj naša odlišná anatómia (ktorá je celkom nápadná :D), ale hlavný dôvod je ten, že nezdieľame spoločný životný priestor a nesúperíme o rovnaké zdroje (o potravu, vodu, priestor, sexuálnych partnerov). Človek s koňom tiež trávi pomerne málo času (v porovnaní s inými maznáčikmi – napr. psy a mačky). A napokon, človek nikdy nedokáže neverbálne komunikovať tak, ako kôň – nemá také pohyblivé uši, nemá chvost ani kopytá, nevie tak rýchlo behať,  nemôže vhodne smerovať „prednú a zadnú časť“ svojho tela (lebo stojí na dvoch nohách), má inú mimiku. Človek sa teda nikdy nemôže stať koňom, bohužiaľ (Wendt, 2011). (Poznámka – výnimočne, pri odchove osirelých žriebät, sa stane, že si kôň nevytvorí konskú identitu – to je však celkom iný prípad a často to vyústi do vážneho až nevratného poškodenia psychiky zvieraťa.)

Ako teda hodnotí moderná konská etológia „horsemanship“? Bohužiaľ „horsemanship“ rozhodne nie je prirodzený. Konské stáda nemajú lineárnu hierarchiu (žiadny ultimátne dominantný jedinec v stáde neexistuje), kone nenasledujú jedného vodcu (a už vôbec nie toho jedinca, ktorý sa prejavuje často dominantne) a nikdy človeka nevnímajú ako iného koňa a tým pádom ani ako člena stáda či partnera (Wendt, 2011). To je realita.

Prečo teda ale človek potrebuje mať pocit, že ho kôň „rešpektuje“, že sa mu „podriaďuje“? Je to prozaické – lebo má strach (ako to dobre povedala jedna známa, ktorá sa už roky venuje pozitívnemu výcviku psov – „bojí sa toho veľkého zvieraťa, nesúhlasu okolia, vlastnej neschopnosti...“). A to nám konečne odhaľuje, prečo je celý „horsemanship“ založený na hypotézach o „dominancii“ – nie je to nič iné než antropomorfizácia zvierat pre utíšenie nášho vlastného strachu (poľudšťovanie – to človek má dlhú históriu zotročovania a utláčania, či už zvierat alebo iných národov, rás – a to vždy v konečnom dôsledku slúžilo len na potlačenie strachu).

Ale pohnime sa ďalej. Na akom princípe teda „horsemanship“ funguje, ak kôň človeka nenasleduje preto, že by ho vnímal ako dominantného vodcu stáda...?! To sa hneď dozvieme...




Pri „hre“ v kruhovke kôň síce ide za človekom, ale nie preto, že by ho bral ako „dominantného vodcu“. Prečo teda?


„Horsemanship“ a teória učenia

Čo je to teória učenia? Je to psychologická, experimentálne veľmi dobre overená hypotéza – teda sa stala teóriou (a to je to najbližšie pravde, čo len vo vede môže byť) – a hovorí o tom, akým spôsobom sa učia všetky živé tvory na zemi.

Typov učenia je viacero (všetky nájdete popísané v tomto článku), tu si však rozoberieme len jeden typ, ktorý nás prednostne zaujíma pri výcviku – a to je operantné = inštrumentálne podmieňovanie. Psíčkari o ňom už možno počuli. :) Je to typ učenia, pri ktorom sa jedinec („operant“) učí na základe dôsledkov vlastného správania – snaží sa získať príjemné a vyhnúť sa nepríjemnému. Tieto dôsledky sú pre jedinca „spätnou väzbou“ – ak je negatívna, je to informácia, že nabudúce niečo treba urobiť inak; ak je pozitívna, je to informácia, že nabudúce toto správanie treba zopakovať (Pryor, 1999). Operantné podmieňovanie sa v živote každého živého tvora vyskytuje neustále – popáli nás šporák, tak sa ho už nabudúce nechytíme; keď za nami pes príde, poškrabkáme ho za uchom, začne za nami chodiť viac; niekto ocení našu prácu, ďalší projekt urobíme s ešte väčšou snahou...

Tento proces teda prebieha aj spontánne, no pri výcviku ho používame (viac či menej) zámerne – nech už svoj prístup nazývame akokoľvek. No a aby sme pochopili, akým spôsobom operantné podmieňovanie využíva „horsemanship“, treba najprv aspoň v skratke pochopiť 4 možné spôsoby motivácie živých tvorov pri operantnom podmieňovaní:

1. Pozitívne posilňovanie – alebo „R+“ (positive reinforcement); ak jedinec urobí niečo, čo chceme, získa niečo, čo chce on (napr. potravu, hračku, sociálnu interakciu...).

2. Negatívne posilňovanie – alebo „R–“ (negative reinforcement); najprv spôsobíme jedincovi niečo nepríjemné (to je zároveň moment trestu za to, čo práve robí – napr. tlak na stojaceho koňa) a až keď zareaguje tak, ako chceme, prestaneme mu to robiť (to je moment posilnenia – napr. odobratie tlaku z koňa, keď začne cúvať). Pozor, odobranie tlaku („pauza“) nie je pre koňa odmena! Je to len úľava, že niečo nepríjemné prestalo.

3. Pozitívny trest – alebo „P+“ (positive punishment); nie je na ňom nič pozitívne, znamená to len, že ak jedinec robí niečo, čo nechceme, pridáme mu niečo, čo on nechce (napr. mu jednu pleskneme bičom).

4. Negatívny trest – alebo „P–“ (negative punishment); negatívny preto, že ak jedinec robí niečo, čo nechceme, tak mu odoberieme niečo, čo on chce (napr. koňovi, čo hrabe, nedáme vedro so žrádlom).

Zostáva len dodať, že posilnenie zvyšuje pravdepodobnosť výskytu správania v budúcnosti a trest znižuje pravdepodobnosť výskytu správania v budúcnosti (no zvyčajne iba v prítomnosti trestajúceho); R+ je pozitívna motivácia (vyvoláva príjemné pocity), zatiaľ čo R, P+ a P sú spôsoby negatívnej motivácie (vyvolávajú nepríjemné pocity). Tieto poznatky treba mať pri výcviku zvierat vždy na pamäti – uplatňujú sa totiž vždy, bez ohľadu na to, či si to želáme, alebo nie (Pryor, 1999).


Tu využívam negatívne posilňovanie – vyvíjam rečou tela tlak (krok dopredu) a keď kobyla prejde do kroku, prestanem tlačiť (vrátim sa do základnej pozície).

Na akom princípe teda funguje „horsemanship“? Už je vám to asi z vyššie napísaného jasné... Áno, je to v prvom rade negatívne posilňovanie. V menšej miere sa však využívajú aj negatívne tresty; zriedkavo sa stretneme aj s pozitívnymi trestami (ideálne vôbec). Pozitívne posilňovanie sa väčšinou nepoužíva – ak sa dávajú pamlsky, tak len vo forme protipodmieňovania – po klasickom R- sa pridá pamlsok, ktorý zmierni nepríjemný pocit (Wendt, 2011).

Toto je teda dôvod, prečo kone „horsemanov“ nasledujú a poslúchajú priam „na myšlienku“. Pre niekoho je to možno až nepríjemne prozaické... No teória učenia proste platí vždy a všade a je neúprosná – takže ak budeme koňovi dôsledne pôsobiť „ťažkosti“ vždy, keď sa bude podľa nás správať nevhodne (a prestaneme vždy, keď sa bude správať tak, ako chceme), samozrejme, že sa rýchlo naučí ísť cestou menšieho odporu. Ak bude naša metodika dobre prepracovaná, dokážeme takto koňa vycvičiť naozaj k ukážkovej poslušnosti. Buďme však úprimní – nikdy to nebude mať nič spoločné s prirodzenosťou, dominanciou, vodcovstvom, rešpektom či dôverou – je to jednoducho operantné podmieňovanie negatívnym posilovaním. To však neznamená, že celý „horsemanship“ je tým pádom zlý, lebo využíva negatívnu motiváciu – nie, no keď už, treba ju využívať dôsledne, správne, čo najjemnejšie a byť si okrem výhod (poslušnosť) vedomí aj možných negatívnych „vedľajších účinkov“ – viď ďalšia časť článku (Wendt, 2011).


Dokonale poslušný kôň – ideál alebo nie tak celkom...?

Tu ešte musím zmieniť, že niektorí tréneri „horsemanshipu“ sú už s teóriou učenia oboznámení, no naďalej obhajujú „prirodzenosť“ svojich metód tým, že predsa aj kone na seba v prírode vyvíjajú tlak, čiže na seba používajú negatívne posilňovanie, takže je to pre ne prirodzené. No ako sme sa už dozvedeli v časti o etológii, kone na seba tlak používajú iba v prípade, že bojujú o nejaký zdroj, ktorého je nedostatok. Čo je v prírode zriedkavé. Okrem toho, v prírode sa kôň stretáva so všetkými kvadrantami operantného podmieňovania a keby sme to mali kvantifikovať, tak vzhľadom na prevládanie afiliatívnych interakcií v skupine koní zrejme bude prevládať pozitívne posilňovanie. Tak čo je pre kone prirodzenejšie? Respektíve, záleží na tom, keď všetko, čo s koňmi robíme, je pre ne veľmi, veľmi neprirodzené? Nebola by vhodnejším merítkom výcvikových metód ich etickosť, príjemnosť pre koňa...?

Na záver tejto časti ešte zmienim jedno obľúbené krédo „horsemanshipu“ – kôň by mal spolupracovať dobrovoľne, má vždy možnosť slobodnej voľby. No je to naozaj tak? Keď už vieme, že tento výcvikový prístup využíva v prvom rade negatívne posilňovanie, dosť ťažko tomu veriť. Pretože naozaj nie je typické, aby „horseman“ dal tlakom koňovi pokyn a keď ho kôň odmietne splniť, prestal by naňho tlačiť. Naopak, obvyklé je, že začne tlačiť ešte viac alebo iným spôsobom (napr. koňa prinúti behať dokola, ak nechce nastúpiť do prepravníka). To nemá so slobodnou vôľou skutočne nič spoločné – opäť, je to negatívne posilňovanie. No znova – neznamená to automaticky, že celé negatívne posilňovanie je a priori zlé, avšak buďme k sebe úprimní a nazývajme veci pravými menami (Wendt, 2011). (Poznámka – samozrejme, pri kvalitnom „horsemanshipe“ – viď nižšie – sa tréner namiesto zvyšovania tlaku radšej vráti o krok späť, lebo pochopí, že protest koňa má svoje opodstatnenie. Potom však opäť použije tlak, teda R–, a to jednoducho nie je sloboda.)


„Horsemanship“ a komparatívna psychológia

Aby bolo naše zhodnotenie „horsemanshipu“ kompletné, mali by sme sa ešte pozrieť na psychologické aspekty takéhoto spôsobu výcviku. Pretože to, že negatívne posilňovanie efektívne funguje, je síce krásna vec, ale musíme zvážiť aj to, aký má dopad na psychiku zvieraťa (mimochodom, komparatívna psychológia je aplikovaná psychologická disciplína a skúma rozdiely a spoločné črty humánnej a subhumánnej psychiky; rešpektuje pritom individualitu jednotlivých živočíšnych druhov aj ich konkrétnych zástupcov – neantropomorfizuje ich, ani nezoomorfizuje).

V prvom rade si musíme uvedomiť, že R– je negatívna motivácia – čiže zviera sa v prvom rade snaží uniknúť niečomu nepríjemnému. Je v pasívnej roli – až keď je mu spôsobené niečo nepríjemné, prichádza jeho snaha zareagovať (aby to prestalo; je teda reaktívny, nie aktívny). Ak zareaguje inak, než je naša predstava (napr. namiesto toho, aby kôň na holeň vykročil, začne zúrivo švihať chvostom), nepríjemnosť, ktorú mu spôsobujeme – väčšinou tlak – musíme stupňovať, aby sme napokon dosiahli želanú reakciu. Aj keď sú niektorí jedinci dosť odolní, pri dostatočnej vytrvalosti trénera napokon takmer každý svoj odpor vzdá – a po tomto bode zlomu už často prestane vykazovať akékoľvek známky protestu, stane sa „poslušným“. Aby tento jav nastal, nie je vždy potrebné vyvíjať veľký tlak – u citlivých zvierat stačí aj celkom jemný tlak, zato však veľmi dôsledný. Takto sa teda pomocou techník „horsemanshipu“ naozaj dá vycvičiť veľmi spoľahlivý kôň. Ale čo tie psychické dôsledky? Pozrime sa na ne...

Ako prvá je tu už zmieňovaná pasivita. Kôň nie je podporovaný v tom, aby ponúkal vlastné riešenia, aby sám od seba vyvíjal nejakú aktivitu – má iba poslúchať (reagovať na tlak). Je teda závislý a všetka kontrola je v rukách trénera. Kontrola na sebou a nad prostredím je však pre kone kľúčová, inak sa necítia bezpečne. Aj psychologické výskumy u ľudídokazujú, že jedinci, ktorí majú pocit, že majú sami svoj život pod kontrolou (tzv. „internal locus of control“), sú so svojím životom výrazne spokojnejší (Rotter, 1966, in Slezáčková, 2012). O tomto hovorí aj „teória sebadeterminácie“ – jej ústrednou myšlienkou je to, že pre spokojný život potrebujeme mať pocit autonómie, kompetencie a sociálneho začlenenia (Deci, Ryan, 2002, in Slezáčková, 2012). Pre kone sú tieto veci tiež dôležité – mať kontrolu nad svojím telom, nad prostredím a byť súčasťou skupiny ostatných koní. Z toho jasne vyplýva, že pri výcviku cez R– kôň stráca pocit kontroly nad prostredím – tým pádom nie sú jeho základné potreby naplnené a stráca celkový pocit spokojnosti. Takže to, že kôň na prvý pohľad vyzerá v prítomnosti trénera pokojne (nehýbe sa, má pasívny výraz), nemusí vôbec znamenať, že človeku dôveruje a nechá sa trénovať rád – môže to byť len výraz naučenej bezmocnosti (viď ďalej). Okrem toho pasívny kôň nerozvíja svoje kognitívne schopnosti – postupne stráca schopnosť kreativity (Wendt, 2011).


Pasívny, poslušný kôň – radšej pre istotu neponúka vlastné nápady (aby nebol opravený).

Z celkového hľadiska sa dá povedať, že výcvik založený primárne na negatívnej motivácii spôsobuje časom tzv. syndróm naučenej bezmocnosti (Wendt, 2011). Tento syndróm bol pozorovaný v experimentoch na ľuďoch i zvieratách (psom v klietkach púšťali vytrvalo do podlahy elektrošoky, až kým úplne nevzdali snahu uniknúť – a keď napokon otvorili dvierka, psy neutiekli, len pasívne ďalej znášali šoky; podobne sa skúmali aj myši a ľudia – kedysi neboli etické komisie také prísne...). Je charakterizovaný nasledovnými znakmi:
- úplná strata snahy dostať sa z poškodzujúcej či inak nepríjemnej situácie, aj keď jedinec má túto možnosť;
- celkový pokles iniciatívy, záujmu a kreativity;
- depresia (môže byť prítomný aj somatický syndróm);
- citová oploštenosť (neschopnosť pociťovať emócie);
- znížená schopnosť učiť sa (Seligman, 1975).

Samozrejme, tento stav môže byť rôzne hlboký a nemusí sa hneď prejavovať úplne vo všetkých oblastiach (napr. kôň môže stále dobre žrať, nemusí sa prejavovať úplne introvertovane...). Spoznáme ho však podľa určitých významných prejavov – napríklad kôň nikdy neponúka aktivitu prvý, vždy čaká na tlak zo strany človeka – aj keď sa učí niečo nové; má chudobnú, až napätú mimiku (nepohyblivé ušnice, neustále vrásky nad okom, viditeľné beľmo, stisnuté čeľuste, nozdry stiahnuté dozadu, stiahnutý alebo rigidne nesený chvost); keď dostane šancu na oddych, stojí pasívne, s rovným krkom a prázdnym pohľadom; bez protestu so sebou nechá robiť úplne neprirodzené veci (jazdenie v hyperflexii, ležanie na chrbte...) (Wendt, 2011). A ak pri takomto výcviku kôň „len“ hrozí človeku sklápaním uší, pohadzovaním hlavy, škrípaním zubov, dupaním, či švihaním chvostom, nemusí ešte byť v úplnom stave bezmocnosti, no je už na „najlepšej“ ceste do nej.


Naučená bezmocnosť môže prísť veľmi nenápadne, ani si nevšimnete ako... Cvičte si preto oko!

Dávajte si na tieto príznaky veľký pozor – nie je to v žiadnom prípade maličkosť, časom to môže viesť k trvalému poškodeniu psychiky koňa (a v konečnom dôsledku aj jeho fyzického zdravia). Je to nezdravý a neprirodzený stav, do ktorého by nemal byť vedome ani nevedome uvedený žiaden živý tvor.

Potom je tu tiež otázka stresu a násilia – mnoho „horsemanov“ (vlastne drvivá väčšina) sa nezdráha ísť s koňom do otvoreného konfliktu a spôsobovať mu často enormný stres (dobiela spenené, bobkujúce kone ešte vždy nie sú na demonštráciách a seminároch výnimkou). Koňovi je veľmi málokedy dopriaty dostatočný priestor a čas na to, aby sa v pokoji mohol vyrovnať s požiadavkami človeka. Kôň by zväčša potreboval pracovať na malom písanom „a“, ale tréner od neho chce rovno „Mama má Emu.“ „Horsemanship“ sa väčšinou hrdí nálepkou „nenásilný“ – no iba kôň môže posúdiť, čo je pre neho už násilné a čo ešte nie (Wendt, 2011). Poviete si možno: „No a čo, tak sa trochu spotí, je tam toho, hlavne, že ho budem mať za hodinu obsadnutého!“ Ale on tam ten háčik predsa len je...

Pri stresovej reakcii totiž dochádza v tele k množstvu potenciálne škodlivých dejov – na základe senzorických informácií sa v staršej časti mozgu aktivuje štruktúra zvaná hypotalamus, nariadi vylučovanie stresových hormónov z hypofýzy, tie zas iniciujú vylučovanie ďalších hormónov inde v tele a spolu aktivujú sympatikovú vetvu vegetatívneho nervového systému (zvýšenie tepu, zúženie ciev, zvýšenie krvného tlaku, viac krvi, a teda aj viac kyslíka do svalov, obmedzenie trávenia...), inhibujú imunitný systém, dochádza aj k negatívnemu emočnému doprovodu (aktivuje sa FEAR systém), aby sa v mozgu aktivovali potrebné vzorce správania (a schopnosť učiť sa novému je tým utlmená) (Panksepp, 1998, Selye, 1978). Týmto všetkým sa kôň pripravuje na „fight, flight, flirt or freeze“ reakciu (čiže boj, útek, flirt alebo zamrznutie) (Wendt, 2011). To je všetko veľmi dôležité pre prežitie – akútnu stresovú reakciu teda možno považovať za pozitívny stres = eustres. No ak je táto stresová reakcia protrahovaná (trvá pridlho), začne poškodzovať organizmus = distres (Selye, 1978) – jednak hrozí akútne preťaženie (môže až prasknúť aorta, najmä ak je stres spojený s vysokou telesnou záťažou – viz napr. chudák Hickstead), no aj ďalšie dlhodobejšie negatívne dôsledky (chronicky slabá imunita, žalúdočné vredy, nedostatočný výkon, slabá výživová kondícia, psychická labilita, negatívny vzťah k objektom a situáciám spojeným so zážitkom stresu, naučená bezmocnosť, depresia...). Nehovoriac o tom, že stres, ktorý prekročí hranicu FFF, vypína kognitívnu kontrolu nad správaním koňa, aktivuje automatické reakcie a vtedy už klesá výkon – takže je to nevhodné nielen subjektívne pre koňa, ale aj pre trénera, pretože nedosiahne také dobré výsledky. Je tiež známe, že stres narúša schopnosť učiť sa novému (Šusta, 2014).

Preto si dávajte veľký pozor na „horsemanov“, ktorí považujú časté a výrazné stresovanie koňa za normálnu súčasť výcviku – normálne to totiž rozhodne nie je a zvieraťu to výrazne škodí (nehovoriac o tom, že pre proces učenia je to úplne kontraproduktívne). Treba sa teda dívať nielen na ich show s dobre vycvičenými koňmi (tam sa však zas môže ukázať naučená bezmocnosť), ale aj na to, ako pracujú so surovými či problematickými koňmi – dobrý „horsemanship“ nepotrebuje koňa stresovať, aby pôsobil efektívne.


Ísť s koňom do konfliktu a hrdinsky ho „vyriešiť“ je fakt cool – ale čo si o tom myslí kôň...?

Na tomto mieste sa ešte stručne zmienim o trestoch. Tí lepší „horsemani“ tresty nepoužívajú, nanajvýš ešte tak P–. Ak používajú aj P+, znamená to, že dovolia vznik situácie, ktorá už neponúka žiadny iný spôsob motivácie (napr. kôň sa rúti na človeka, tak isteže človek udrie, nenechá sa predsa zabiť), a to by sa nemalo stávať ani v „horsemanshipe“, ani v žiadnom inom spôsobe výcviku.

Pri trestaní je problém s načasovaním – ak ho nestihneme vykonať presne vo chvíli, keď zviera robí neželanú činnosť, nespojí si ho s danou činnosťou, ale s nami (alebo aj s niečím úplne iným – napr. s dekou, ktorá je práve prehodená cez box a potom sa jej bude báť). Ale ak to aj stihneme, správanie trestom síce okamžite zastavíme, no neučíme žiadne náhradné správanie, ani nemáme žiadnu záruku, že sa to nebude opakovať (resp. aspoň nie v čase, keď nebudeme prítomní). Preto je motivácia trestami veľmi málo účinná – ľudia ju však používajú, lebo pre nich je to R+ (dodáva pocit kontroly). Zatiaľ čo pre kone je to len nepríjemné a stresujúce – a veľmi dobre si to zapamätajú, spolu s negatívnymi emóciami, ktoré to sprevádzali (Pryor, 1999). Kôň sa cez tresty nikdy nenaučí chápať, čo od neho chcete, iba sa báť – a to je neefektívne a neetické. Ak teda vidíte „horsemana“, čo kone často trestá, dajte od neho radšej ruky preč – pretože tento človek vás nanajvýš naučí, ako uspokojiť vlastné ego, ale zrejme vám nepomôže s vaším koňom. Dobrý „horsemanship“ dokáže predchádzať situáciám, v ktorých by sa trestu už nedalo vyhnúť.

Napokon ešte jedna psychologická zaujímavosť – v „horsemanshipe“ sa často zdôrazňuje, že kôň viac používa pravú, „nelogickú“ hemisféru mozgu a výcvikom ho treba viesť k lepšiemu používaniu ľavej, „logickej“ (a za dôkaz toho, že kôň premýšľa, sa považuje olizovanie sa  a prázdne prežúvanie – z etológie však už vieme, že to sú upokojovacie signály a skôr nám hovoria, že sme koňa vystresovali, nie primäli rozmýšľať). Celá pravo-ľavo-hemisférová hypotéza je však značný redukcionizmus a mozog takto oddelene samozrejme vôbec nepracuje. A keď už vôbec o tomto koncepte chceme uvažovať, zvážme radšej nové poznatky z neuropsychológie – napr. nemecký výskum prof. Kühla (2013) naznačuje, že pri väčšej aktivácii pravej hemisféry sa zlepšuje procedurálne učenie (jediné, akého sú kone schopné – verbálne je mimo ich schopnosti), mozog pracuje paralelne, teda rýchlo, emočná regulácia je takisto efektívnejšia, spája sa s fenoménom flow (Csikszentmihalyi, 1996, in Slezáčková, 2012), umožňuje široký záber pozornosti a spája sa so „self“, nie s „egom“ (pozn. – kone nemajú vedomie v zmysle ega, takže to do seba pekne zapadá). Napokon teda asi nie je aktivácia tej pravej hemisféry až tak nanič. ;-) Ale podľa toho, či sa kôň olizuje alebo nie, určite nezistíme, či rozmýšľa – o tom nám skôr napovie to, či prejavuje vlastnú iniciatívu.


A existuje teda aj „dobrý horsemanship“?

Ale samozrejme. Možno to tak po tom všetkom, čo som doteraz napísala, nevyzerá, ale predsa verím, že „horsemanship“ sa dá robiť aj správne (na to, že ide stále o R–). Nie všetci „horsemani“ kone tak hrozne stresujú a nehorázne na ne tlačia. Sú aj takí, ktorí poznajú teóriu učenia a s tlakom pracujú správne, trpezlivo a čo najjemnejšie. Bohužiaľ je to však skôr výnimočné.

Aký je teda dobrý „horseman“:
- dobre ovláda (okrem iného) etológiu, psychológiu koní a teóriu učenia;
- neklame, nevyužíva zahmlievajúce pojmy, nehrá ľuďom na ego, nerobí to v prvom rade pre biznis a show;
- je úprimný a vecný, pomenúva veci pravými menami;
- má prepracovanú metodiku, ktorá len veľmi postupne zvyšuje nároky na koňa;
- narába s tlakom veľmi jemne – a okamžite ho po správnej reakcii odoberá;
- snaží sa predchádzať konfliktným a stresovým situáciám;
- netrestá, naopak hľadá čo najviac príležitostí k posilneniu želaného správania;
- nepodceňuje zdravotné problémy (nikdy nehovorí: „Ale čo by ho niečo bolelo, len mu chýba rešpekt...!“).

A ak navyše pridá do svojho „arzenálu“ aj nejaké to protipodmieňovanie, teda po odobraní tlaku aj poškrabká alebo dá pamlsok, získa spokojnejšieho koňa, ktorý má z výcviku celkom príjemný pocit. Inak, možno si teraz hovoríte, že týmito vlastnosťami by sa mal vyznačovať každý dobrý tréner, či už robí „horsemanship“, alebo čokoľvek iné. Áno, presne tak. :) Pretože ten, kto dokáže s koňmi takto pracovať, na to nepotrebuje žiadne špeciálne názvy.

A ako takého „horsemana“ nájsť? Neviem. :) Hľadajte ho snáď v sebe, ja osobne žiadneho takého nepoznám (asi som nemala šťastie, ktovie), ale snáď pár takých niekde je. Vystríhajte sa však nablyšťaných show, lákavých sloganov a sladkých rečičiek! Nedajte sa oklamať, používajte vlastné zmysly, myseľ, srdce. Ak pozeráte video, vypnite zvuk, nech vás nemýlia tie reči a len sa dívajte. A pýtajte sa sami seba – je kôň uvoľnený alebo napätý? Čo jeho reč tela? A mimika? Je aktívny alebo pasívny? Ako sa správa, keď je ponechaný sám sebe? A čo človek? Spôsobuje konflikty, ide do stresu? Má primerané požiadavky? Chváli a odmeňuje každú snahu alebo len trestá? Ako narába s tlakom? A potom, keď si odpoviete, pustite si zvuk a porovnajte. Často bohužiaľ už tento malý test všetky lži odhalí. Niekedy je však videjko pekne zostrihané – skúste teda prečítať knihu a potom ísť na kurz (ideálne na taký, kde sa robí s problémovými koňmi) a zas porovnajte, čo tréner hovorí, či sa toho aj drží a čo reálne s koňmi robí – len ak sú všetky tieto veci navzájom v súlade, dá sa predpokladať, že tento človek pracuje s koňmi naozaj čestne a spravodlivo.


Dá sa to aj jemne a bez stresu. Nerobí to síce takú oslnivú show – ale na tom skutočnému koniarovi snáď nezáleží...

Je to trochu skľučujúce, keď to človek demystifikuje a otvorí svoje „vedecké“ oči (čo paradoxne vedie k rozvoju empatie a intuície...), no je to treba. Jednak kvôli tým nemým tváram a jednak aj kvôli nám samým – lebo keď sa potom pozrieme na to, čo si robíme ako ľudia navzájom, tiež často nájdeme prehnanú negatívnu motiváciu aj tam, kam vôbec nepatrí... Netreba sa však dať odradiť, treba hľadať cesty, ako sa to dá zlepšiť. Čo nás privádza k záveru tohto kritického zhodnotenia...


A dá sa to aj pozitívne?

Jasné, že dá. Podrobne sa tomu venujem v tejto rubrike, ale aj tu to aspoň trochu načnem, nech získate predstavu, čo to ten tréning pozitívnou motiváciou vlastne je...

Ako hovorí Karen Pryor (1999), jedna zo zakladateľov clicker tréningu (zatiaľ asi najprepracovanejšej metodiky výcviku zvierat pozitívnou motiváciou): „Je to jednoduché, ale nie ľahké.“ Jedna vec je totiž osvojiť si základy teórie učenia, a niečo úplne iné je v praxi dokázať pozitívnou motiváciou vycvičiť koňa od dávania kopýt až po piafu či skákanie 160 cm vysokých parkúrov. No dá sa to.

Základom je teda pozitívna motivácia – využíva sa primárne R+. Niektorí tréneri využívajú aj trochu diskutabilnú kombináciu s R–, trestom sa čo najviac vyhýbajú, nanajvýš ak niet vyhnutia, použijú  P– (P+ nikdy, ak nejde o život). To znamená, že kôň ponúka správanie ako prvý – je aktívny. Nie je do ničoho nútený tlakom – ak nechce spolupracovať, naozaj nemusí, môže ísť (a je na nás, aby sme zistili, prečo nechce a nastavili podmienky tak, aby chcel). A keď ponúkne správanie, odmeníme ho (Pryor, 1999).


Vlastná iniciatíva je to, čo sa pri pozitívnom tréningu najviac cení.

Odmeníme ho primárnymi posilovačmi – tým, čo kôň sám považuje za odmenu (môže to byť potrava, relax, pohyb, dotyk, hra, interakcia s inými koňmi, v prípade tréningu plemenného žrebca pripúšťanie...). Predtým, než stihnete namietnuť – nie, nie je to podplácanie (keď podplácam, najprv koňovi niečo dám a dúfam, že potom urobí to, čo chcem). Podplácanie samozrejme nefunguje, kôň nie je taký blbý, aby nepochopil, že vás vtedy má v hrsti a môže vás nútiť dávať mu stále viac a viac – a nakoniec na oplátku možno neurobí vôbec nič (Kurland, 1999).

To je hlavný princíp, no tréning pozitívnou motiváciou má ešte oveľa prepracovanejšiu metodiku – pracuje so:
- sekundárnymi posilovačmi: klasickým podmieňovaním sa spojí odmena s podnetom, ktorý predtým nebol vnímaný ako odmeňujúci (napr. kliker alebo určité slovo, ktoré dáva zvieraťu správu „urobil si to správne, to bolo ono, odmena je na ceste“);
- signálmi: anglicky „cues“, rozlišujeme ich od povelov; signál zviera učíme, až keď nám už stabilne ponúka určité správanie; je to vlastne dovolenie vykonať určitý cvik, aby mohlo byť zviera odmenené, avšak nemusí ho vykonať, ak nechce (signály sa časom stávajú tiež sekundárnymi posilovačmi, čiže už keď dáme signál, zviera sa teší, lebo vie, že keď spraví cvik, príde odmena);
- nepravidelným rozvrhom odmien: „variable reinforcement schedules“; postupne už odmeňujeme len niektoré prevedenia cviku, čím môžeme pomaličky zvyšovať naše kritériá (Kurland, 1999).

Pre zaujímavosť ešte zmienim pár techník, ktoré sa pri pozitívnom výcviku používajú – je to hlavne:
- targeting: koňa odmeníme vždy, keď sa dotkne „targetu“ (kužeľa, paličky s tenisákom na konci, dopravného terčíka...), neskôr ho bude aj nasledovať (vodenie, lonžovanie, práca vo voľnosti, chodenie po plachte, do vody, nakladanie...);
- tvarovanie: „shaping“; pomocou nepravidelného odmeňovania postupne tvarujeme správanie do požadovanej podoby (napr. pri výuke španielskeho kroku naučíme koňa najprv dvíhať nohu na dotyk, potom už odmeňujeme len pokusy, pri ktorých podrží nohu hore dlhšie a dlhšie, potom keď ju viac a viac vystrie, napokon, keď urobí krok, dva kroky...);
- zachytenie: „capturing“; počkáme, kým zviera samo od seba niečo urobí a odmeníme to (napr. váľanie – kôň sa pri nás potom začne váľať častejšie, až nakoniec pridáme signál a naučíme ho tak ľahnutie);
- reťazenie: „chaining“; spájanie viacerých cvikov, resp. jednotlivých častí zložitého cviku dokopy; odmena príde až po dokončení reťaze – jednotlivé cviky sa stávajú tiež sekundárnymi posilovačmi, takže vlaste kôň je vždy nasleujúcim cvikom odmenený za predošlý (to je spätné reťazenie – „backchaining) (Kurland, 1999).


Rôznymi postupmi sa dá naučiť koňa naozaj všeličo zaujímavé – podstatné však je, aby to bavilo hlavne jeho.

A aké sú teda výhody tréningu pozitívnou motiváciou oproti metódam založeným hlavne na R–?

1. Kôň má vždy reálne slobodnú možnosť voľby – ak za nami napríklad nechce prísť, nebudeme ho k tomu nútiť (naháňaním po výbehu apod.); je na nás, aby sme zistili, čo je v danej chvíli kôň ochotný urobiť (a čo za to chce).

2. Kôň postupne získa vnútornú motiváciu k práci – podobne, ako prebieha napríklad aj morálny vývin človeka (Kohlberg, 1976, in Vágnerová, 1999), aj kôň časom dokáže prejsť od vonkajšej motivácie (jedlo, škrabkanie...) k vnútornej (pre pocit radosti a uspokojenia z činnosti samotnej) – viď spomínané sekundárne posilovače. Tak je to správne a žiadúce, pretože výskumy ukázali, že pri veľmi zložitých úlohách je prílišná vonkajšia motivácia skôr rušivá a znižuje výkon (Bénabou & Tirole, 2003).

3. Kôň sa naučí rozvíjať svoje prirodzené vlohy, myslieť kreatívne – dlho sa predpokladalo, že zvieratá nie sú schopné divergentného (teda kreatívneho) myslenia; výskumy na delfínoch však dokázali opak – ak sa totiž u zvieraťa systematicky posilňuje vyvíjanie vlastnej iniciatívy (hlavne cez hru „Ukáž mi niečo nové“), postupne začne byť stále kreatívnejšie a kreatívnejšie (Pryor, Haag & O’Reilly, 1969). No pozor! Kôň, ktorý naozaj MYSLÍ, kladie na svojho majiteľa nesmierne vysoké nároky – čiže ak na to nemáte, bude vám to skôr na obtiaž. :D

4. Tento prístup plne zohľadňuje fyzické, psychické a sociálne možnosti a potreby koňa – to, že koňa niečo môžeme naučiť, vôbec nutne neznamená, že by sme aj mali. Keď používame len R+, kôň si môže do značnej miery určiť sám, čo je preňho ešte OK a čo už nie – no predsa musíme stále zvažovať, či mu nejakými požiadavkami skôr neškodíme než pomáhame. To je etická stránka veci.

5. Je to zábava a učíme sa tým aj my sami – keď stále odmeňujeme, stále sme úspešní (my aj kôň), tým pádom nás to nesmierne baví, tréning je sprevádzaný pozitívnymi emóciami (a často smiechom! :D). Učenie je obojstranné – človek sa učí stále citlivejšie vnímať prejavy koňa a aj kôň získava užitočné komunikačné prostriedky (napr. tým, že sám od seba vykoná základný cvik, môže nám povedať, že je neistý a nerozumie, čo práve chceme).

Samozrejme, aj pri tréningu pozitívnou motiváciou možno kadečo pokaziť – ak napríklad nedodržiavame pravidlá hry, kôň ich tiež dodržiavať nebude a môže sa tak stať, že nás začne ohrozovať, aby si vynútil odmenu. Alebo ak budeme s koňom iba trénovať a nebudeme s ním tráviť čas aj inak (a nebudeme postupne obmedzovať primárne posilovače), môžeme sa preňho nakoniec stať len „výherným automatom“ – a kto by chcel mať koňa-gamblera, však... Takže ako pri všetkom, aj tu je na mieste opatrnosť a miera (Wendt, 2011).

Mnohí koniari (najmä tí, čo vo výcviku koní využívajú prednostne R–) namietajú, že „s čisto pozitívnou motiváciou nemožno koňa vycvičiť tak, aby bol bezpečný“ – je to však naozaj pravda? Nie je. Je fakt, že kôň cvičený cez R+ nezíska voči človeku nikdy ten pomyselný „rešpekt“ = teda mu nebude ustupovať, aby sa vyhol niečomu nepríjemnému (tlaku). No zároveň môže byť úplne spoľahlivý – pretože sme mu dokázali jasnou metodikou vysvetliť, čo presne od neho vo svojej prítomnosti očakávame a namotivovať ho k tomu, aby to chcel robiť. Možno preto to deťom ide najľahšie – pretože ony ešte nemajú vyššie spomínaný strach, ktorý by ich nutkal k ovládaniu zvieraťa negatívnou motiváciou. :)

A ďalšia námietka je tá, že „pozitívnou motiváciou nemožno koňa vycvičiť na vysokú úroveň“. Samozrejme, že to možné je – clicker tréning pomáha dokonca aj olympijským jazdcom (Shawna Karrasch, 2012) – len to ešte stále nie je také bežné, a to hlavne kvôli vyššie spomínaným strachom. S dobre prepracovanou metodikou a motivačným systémom však dokážete koňa naučiť naozaj čokoľvek (no to je zároveň aj veľká zodpovednosť).

Napokon by som ešte chcela vyjasniť jednu vec – možno to teraz vyznieva, že tréning pozitívnou motiváciou považujem za pre koňa prirodzenejšiu formu výcviku než „horsemanship“. Nie. Zasa, držme sa faktov – tréning pozitívnou motiváciou (clicker tréning, on target training...) nie je prirodzený, je to len operantné podmieňovanie pozitívnym posilňovaním. Čo má tiež svoje riziká, ktoré je potrebné poznať a vystríhať sa ich (napokon rovnako ako aj v prípade, že chceme robiť kvalitný „horsemanship“).

Toto je len veľmi stručné predstavenie tréningu pozitívnou motiváciou, pre informáciu a inšpiráciu. Takže prosím nebežte hneď za chudákom štvornožcom, aby ste ho uklikali k smrti! ;-) Chce to oveľa viac štúdia, vidieť skúsených ľudí v praxi, mať niekoho na konzultácie, trpezlivosť... A ako hovorí Karen Pryor (1999) – „Be a splitter, not a lumper!“ Čo znamená, že všetko treba rozdeľovať na malé kroky, nesnažiť sa všetko dosiahnuť hneď a naraz. A to platí presne tak isto pre tréning koní, ako aj pre naše vlastné učenie. :)

A nezabúdajte – život s koňmi nie je len o výcviku! Trávte spolu čas aj „len tak“, proste si užívajte spolu prítomný okamih. Tak sa totiž tvoria priateľstvá (nielen) medzi koňmi – „going somewhere, doing something and doing nothing“ (Wendt, 2011). Doprajte si to. :)



Záverom...

Uuuf, to bola ale jazda, hm? :D Hlboko sa ospravedlňujem za zahltenie informáciami, zrejme pre mnohých dosť kontroverznými... No čo už so mnou. Snáď vás to zaujalo, dalo niečo nové, inšpirovalo k zamysleniu. Dokonca ste si tam možno našli aj nejakú tú paralelu k našej spoločnosti a vzťahom – veď aj my ľudia sa napokon učíme (aj) operantným podmieňovaním rovnako ako kone a spomínané chyby robíme často aj sebe navzájom – len sa pozrime na partnerský život, výchovu detí, správanie šéfov k zamestnancom, vzdelávací systém... A nakoniec vidíme, že nielen kone by si zaslúžili trošku pozitívnej motivácie namiesto dominancie, hm...? ;-)



Bonus – videá pre zamyslenie a inšpiráciu


Typický príklad toho, čo dokáže ľudské ego – lesk dokonalej show preváži nad záujmami koňa. Tiež pekne vidno pravdivosť onoho známeho: „The fact that you can doesn’t mean you should.” Je naozaj vaším cieľom to, aby bol kôň vaším dokonale poslušným „otrokom”…?


Ďalší príklad toho, ako ľahko sa necháme oklamať dobre pripravenou show sprevádzanou peknými slovíčkami o „dôvere a vzťahu”. Pozrite si však nasledujúce video, ktoré ukazuje, ako tento typ „horsemanshipu“ trénuje mladé kone.


Toľko nepremysleného tlaku a stresu – skutočne to je pri výcviku potrebné? Veda hovorí jasne – nie, práve naopak, je to pre učenie kontraproduktívne.


„Horsemanship“ sa dá robiť aj veľmi kvalitne. Tento senior Parelli inštruktor je toho jasným príkladom – zjavne pri výcviku využíva aj pozitívnu motiváciu.


Čo všetko sa kôň dokáže naučiť len s pomocou pozitívnej motivácie. :)


Pozitívnym spôsobom naučené veci sa uchovávajú v pamäti veľmi, veľmi dlho.


Aj divoký mustang sa dá „skrotiť“ celkom bez negatívnej motivácie, iba cez R+.


Táto slečna vyhrala so svojím mustangom súťaž „Your Horse, Your Life“ – je cvičený clicker tréningom.


Použité zdroje a literatúra:
Bénabou, R., & Tirole, J. (2003). Intrinsic and extrinsic motivation. Review of Economic Studies, 70(3), 489-520. Abstract obtained from http://restud.oxfordjournals.org/content/70/3/489.short
Bourjade, M., Thierry, B., Hausberger, M., Petit, O. (2015). Is Leadership a Reliable Concept in Animals? An Empirical Study in the Horse. PLoS ONE 10(5): e0126344. doi:10.1371/journal.pone.0126344
Draaisma, R. (2017). Calming Signals of Horses. Prednáškový seminár. Vígľaš, Masarykov dvor.
Karrasch, S. (2012). You Can Train Your Horse to Do Anything: On Target Training: Clicker Training and Beyond.
Kühl (2013). Prednáška na FF MU v Brne o vývoji ega a self a ich vzťahu k neuropsychológii.
Kurland, A. (1999). Clicker Training for Your Horse. Waltham, MA: Sunshine Books, Inc.
Panksepp, J. (1998). Affective Neuroscience: The Foundations of Human and Animal Emotions. New York: Oxford University Press, Inc.
Pryor, K. (1999). Don’t Shoot the Dog!: The New Art of Teaching and Training. New York: Bantam Books.
Pryor, K., Haag, R., & O’Reilly, J. (1969). The creative porpoise: Training for novel behavior. Journal of the Experimental Analysis of Behavior, 12(4), 653-661. Retrieved from http://reachingtheanimalmind.com/pdfs/ch_05/ch_05_pdf_01.pdf
Seligman, M. E. P. (1975). Helplessness: On Depression, Development and Death. San Francisco: W. H. Freeman.
Selye, H. (1978). The Stress of Life. New York: McGraw-Hill.
Slezáčková, A. (2012). Průvodce pozitivní psychologií. Praha: Grada.
Šusta, F. (2014). Trénink je rozhovor. Praha: Plot.
Vágnerová, M. (1999). Vývojová psychologie: Dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál.
Wendt, M. (2011). Trust Instead of Dominance. Richmond Upon Thames, UK: Cadmos Publishing, Ltd.

Posledná revízia: 16.5.2017