Tvarovanie - Shaping

Najzákladnejšia technika učenia, často kombinovaná s inými (s targetingom, zachytením). Ako napovedá už jej názov, je o postupnom tvarovaní správania do konečnej, požadovanej podoby. Na to využívame nepravidelný režim posilňovania – posilňujeme stále lepšie a lepšie pokusy. Najprv si však vždy musíme určiť, aké má správanie kritériá (anglicky „criteria“, jednotné číslo „criterion“) – teda vlastnosti, napr. výdrž, prejdená vzdialenosť, spôsob pohybu, atď.. Každé z týchto kritérií potom učíme postupne.

Príklad – učíme koňa zdvíhať a držať nohy. Po tom, čo zachytíme náhodné zdvihnutie nohy, natvarujeme akceptovanie dotyku našej ruky stále bližšie a bližšie ku kopytu (1. kritérium). Potom natvarujeme akceptovanie držania kopyta stále dlhšiu a dlhšiu dobu (2. kritérium). Potom natvarujeme držanie nohy vyššie a vyššie (3. kritérium). Potom natvarujeme akceptovanie ošetrenia kopyta škrabákom, kopytným nožom, rašpľou, kliešťami (4., 5., 6., 7. kritérium)... A keď máme správanie hotové, už len postupne obmedzujeme množstvo primárnych posilnení (zasa cez nepravidelný režim posilňovania).

Takto napísané to znie jednoducho. No niekedy učenie nepostupuje takto hladko – preto sa držíme 10 zásad tvarovania od Karen Pryor, aby sme si vedeli poradiť vo všetkých možných situáciách a prispôsobiť si tvarovací proces podľa našich vlastných potrieb:

1.     Kritériá zvyšujeme po tak malých krokoch, aby malo zviera stále reálnu šancu na úspech.
Nezabúdame, že počet potrebných shapingových krokov vždy určuje kôň, nie my – snažíme sa, aby mal kôň čo najväčšiu šancu uspieť (aspoň 3 z 5 pokusov) – Shawna Karrasch tomu hovorí „setting your horse up to success“. Čiže aktívne nastavujeme situáciu (nielen veľkosť požadovaných krokov, ale aj prostredie, predmety-pomôcky, pozíciu koňa, našu pozíciu, dĺžku lekcie, načasovanie, atď.) tak, aby bol kôň čo najúspešnejší, aby nebol frustrovaný a udržiaval si záujem spolupracovať. Nezabúdajte – učenie nie je skúšanienejde nám o to, aby sme koňa nachytali, že niečo nevie, ale naopak, aby sme ho to čo najjednoduchším a najjasnejším spôsobom naučili.

2.     Trénujeme iba jedno kritérium určitého správania naraz.
Viď príklad vyššie. Keďže koňovi nemôžeme slovne povedať, za čo ho práve odmeňujeme (bridge hovorí iba „teraz si to urobil dobre“), logicky musíme trénovať iba jeden aspekt správania naraz, inak by sme ho totálne zmiatli. Aj pri tréningu atlétov s pomocou klikru sa ukázalo, že je omnoho efektívnejšie trénovať len jedno kritérium naraz, než viacero – „paradoxne“ sa tým učenie pohybového vzoru výrazne urýchli a výsledok je kvalitnejší. To platí aj pre prijazďovanie koňa – nie je vhodné učiť koňa komplexné figúry, kým neovláda jednoduché, nekombinované pohyby.

3.     Počas tvarovania dávame najprv súčasnú úroveň správania na nepravidelný režim odmeňovania, až potom pridávame alebo zvyšujeme kritérium.
Z mojej praxe súdim, že nie je celkom možné tieto dva kroky od seba oddeliť. Akonáhle totiž začneme niečo nepravidelne odmeňovať, automaticky si začneme vyberať, ktoré pokusy odmeníme – a je jasné, že to budú tie lepšie, nie tie menej vydarené. Každopádne predtým, než začneme požadovať vyššiu úroveň správania, najprv by mal kôň mať dostatočne dobre upevnenú predošlú (cca 4 z 5 pokusov správne; u šikovných, rýchlych koní stačia aj 3 správne opakovania, je to individuálne).

4.     Keď uvedieme nové kritérium správania, dočasné zľavíme z tých starých.
Keď si zoberieme spomínaný príklad s držaním nôh, tak keď začneme trénovať výšku držania nohy, dočasne zľavíme z predošlého kritéria – časovej výdrže. Keď však naučíme nové kritérium, úroveň tých starých môžeme zvyčajne vrátiť na pôvodnú úroveň omnoho rýchlejšie, než ako keď sme ich učili prvý raz.

5.     Sme vždy o krok napred – naplánujeme si vždy dopredu celý shapingový plán, aby sme vedeli, čo ďalšie posilniť, keď zviera urobí náhly pokrok.
Je dobré si písať rámcové tvarovacie plány so základnými krokmi, ktoré povedú k vytvoreniu želaného správania – jednak, aby sme vedeli, kam sa vrátiť, keď sa niekde zasekneme, ale aj aby sme vedeli, čím pokračovať, keď kôň dosiahne nečakaný pokrok.

6.     Jedno zviera môže mať viacero trénerov, ale jedno správanie by mal učiť len jeden tréner.
Keď už je správanie hotové a pod kontrolou signálom, mal by ho kôň vykonať pre kohokoľvek, kto dá správny signál. Avšak počas učenia správania je lepšie, keď sa tréner nemení – aby kôň nebol mätený rôznymi postupmi. Iné je, keď sa jeden tréner s určitým správaním zasekne a nevie sa nijako pohnúť – vtedy môže pomôcť iný tréner, ktorý od začiatku zvolí iný shapingový plán a preučí celé správanie od nuly.

7.     Ak jeden shapingový plán nefunguje, vymyslíme iný; je ich toľko, koľko je trénerov.
Samozrejme, keď sa nám nedarí, nemusíme hneď hľadať iného trénera. Na začiatok prehodnotíme zvolený shapingový plán – možno koňovi nesadol, tak vymyslíme iný. Jedno správanie sa dá naučiť mnohými spôsobmi, len treba zapojiť tvorivé myslenie a predstavivosť. Pomôže aj znalosť konkrétneho koňa, jeho spôsobu myslenia, temperamentových a motivačných vlastností, preferovaných činností, prostredia, predmetov...

8.     Neprerušujeme tréningovú lekciu len tak – to je pre zviera trest.
Keď s koňom trénujeme, venujeme mu vždy 100% svojej pozornosti. Nerozprávame sa pritom s kamarátmi (ani keď chceme niekomu ukázať, ako svojho koňa učíme – rozprávať môžeme predtým alebo potom), neobzeráme sa po okoloidúcich (samozrejme ale vnímame okolie, keby bolo potrebné naň reagovať), nepozeráme do mobilu, nerozmýšľame, čo uvaríme na večeru a čo bolo dnes v robote... Ak sa niečo neodkladné vyskytne, lekciu radšej úplne ukončíme, odídeme z ohrady a vrátime sa zas vtedy, keď sa koňovi môžeme naplno venovať. Jednoducho sú to základné pravidlá slušnej komunikácie – ak chceme, aby sa kôň poriadne venoval nám, musíme sa venovať aj my jemu. Ani vám by sa určite nepáčilo, keby vás nejaký známy zastavil na ulici a namiesto toho, aby sa s vami dal do reči, by vám prikázal čakať, kým si vybaví telefonát...

9.     Ak sa správanie zhorší, vrátime sa „do škôlky“ – v rýchlosti zopakujeme celý tvarovací proces so sériou ľahko získaných posilnení.
Snáď najdôležitejšie pravidlo tvarovania. Proste ak nepostupujeme, vrátime sa tam, kde nám to ešte šlo. Niekedy naozaj pomôže zopakovať celý proces tvarovania od nuly – koňovi to vráti istotu, ľahko získané odmeny ho namotivujú a potom môžeme postúpiť ďalej. Avšak tento raz pridáme viac medzikrokov (keďže minule sa nám postup zastavil, zrejme sme chceli ísť po príliš veľkých krokoch). Nezabúdame, že kôň určuje rýchlosť postupu, nie my. O tom je pozitívne posilňovanie – že kôň má kontrolu nad situáciou, on rozhoduje o tom, kedy je pripravený pokročiť ďalej.
Do škôlky sa vraciame aj vtedy, keď omylom koňa naučíme tzv. poverčivé správanie (superstitious behavior) – teda zlým načasovaním bridgu ho opakovane posilníme za niečo trochu iné, než sme chceli a kôň nadobudne presvedčenie, že je to želaná súčasť cviku. Vtedy sa musíme vrátiť k tomu kroku tvarovacieho procesu, v ktorom povera ešte neexistovala a dať si dobrý pozor na správne načasovanie bridgu. Je dobré mať pri sebe pozorovateľa alebo si lekcie nahrávať na video, aby sme vedeli poveru včas rozoznať a odstrániť ešte v zárodku – lebo keď sa upevní, je často ťažké koňa presvedčiť, že od neho chceme vlastne niečo iné (napokon, poveru sme posilňovali, tak čo sa divíme).

10.  Skončíme každú lekciu v dobrom naladení, kým ešte robíme pokroky.
Možno sa na prvý pohľad zdá, že toto pravidlo si protirečí s ôsmym, no nie je to tak. Tu je reč o zámernom ukončení lekcie vo chvíli, keď je kôň ešte sústredený, motivovaný, pokojný (nie frustrovaný, rozrušený, psychicky a/alebo fyzicky unavený) – najlepšie nejakým dobre naučeným cvikom, ktorý kôň určite urobí a my ho zaň budeme môcť odmeniť (a skončiť lekciu). Hlavne zo začiatku majú ľudia tendenciu lekcie hrozne naťahovať – lebo ich aj koňa to baví. Kôň neodchádza, tak pokračujú. No dlhá lekcia nerovná sa dobrá lekcia, rozhodne nie u začiatočníkov. V prvom rade je tu problém s pozornosťou – dospelý človek sa dokáže plne sústrediť asi 15 minút, výnimočne dlhšie, max. takých 45 minút. Kôň zvyčajne zvládne omnoho menej. Na začiatok stačí často aj minúta (pre žriebä aj to môže byť veľa), bežne na učenie nových vecí stačia 5-minútovky. Až veľmi pokročilé kone zvládnu dlhšie lekcie bez toho, aby stratili pozornosť a neprešli do negatívnych emočných prežitkov a aj u nich treba vedieť citlivo striedať činnosti a skončiť vo vhodnej chvíli (poznáte to, najhoršie, čo si môžete povedať, je: „Super, tak už len naposledy urobíme toto a končíme...“ – kôň to celkom zaručene neurobí a vy buď strávite ďalšiu polhodinu drilovaním, alebo ukončíte lekciu neúspechom, pričom ani jedno nie je dobrá varianta; skrátka v najlepšom treba prestať). Pozornosť má totiž viacero vlastností (rozsah, koncentrácia, flexibilita...) a tie treba postupne trénovať. Rovnako sa kôň „učí učiť sa“ – čím viac sa naučí, tým ľahšie sa potom učí ďalšie nové veci, lebo už vie, ako tento proces funguje (získava tzv. „metakognitívne schopnosti“). Takisto postupne získava vyššiu a vyššiu frustračnú toleranciu – schopnosť vyrovnávať sa s neúspechmi. Spočiatku musíme počítať s tým, že je veľmi nízka (jej úroveň je individuálna a súvisí s temperamentom koňa) a príliš dlhé lekcie, keď už kôň nevládze a prestáva sa mu dariť, jej budovaniu nepomáhajú, práve naopak (môžeme tým nechtiac u koňa spolu so správaním naposilňovať negatívne emócie, ktoré sa potom ťažko odbúravajú, lebo kôň si ich neuvedomuje).